Den stora tråden om finesse abborre - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Den stora tråden om finesse abborre

Collapse
X
 
  • Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

  • #61
    Till finesse använder jag följande set-ups.

    Multi:

    Daiwa Alphas CT SV ihop-parad med ett Daiwa Prorex AGS 6'9". Min favoritkombo som jag använder till allt finesse. Rullen kastar så otroligt luftigt och fritt, vilket gör den väldigt rolig att kasta med. Enligt mig är Daiwas CT SV rullar (det vill säga: Daiwa Steez CT SV, Daiwa Millionaire CT SV och Daiwa Alphas CT SV) dem absolut bästa rullarna till lättare abborrfiske på marknaden.

    Aldebaran BFS, men med mässingdrev från en Calcutta Conquest BFS, vilket gör att den har 6.8:1 utväxling, ihop-parad med ett Daiwa Prorex AGS 6'9". Den kastar mycket lätt eftersom att rullen är gjord för BFS. Denna använder jag främst till finessefiske i sötvatten. Stativet, som är gjort i magnesium, har en repa, och för att inte korrosion ska bli ett problem fiskar jag bara med denna rulle i insjöar. Spöet är väldigt toppigt och väldigt känsligt. Troligtvis mitt favoritspö.

    Haspel:

    Daiwa Exist LT 2500 (lägre utväxlingen) tillsammans med ett Dragon Fishmaker II 8'. När det kommer till haspelrullar och finesse tycker jag att det finns en viktig detalj som många inte tänker på. Rotorn måste vara lätt. När du vevar med handtaget kommer rotorn på din haspelrulle att röra på sig. Du kommer alltså att känna rotorns luftmotstånd varje gång du vevar. Ett tungt rotor känns tungt att veva, vilket resulterar i att du måste applicera mer kraft för att veva igång och stanna rullen. Ett lätt rotor är mindre jobbigt att veva igång och stanna, vilket resulterar i mer exakt koordination. Jag anser att detta är en viktig del i att förfina finessefisket och göra et mer effektivt. En Daiwa Exist LT är superlätt och har också ett väldigt lätt rotor. Förutom att rullen i sig är den mest förfinade på marknaden tillsammans med Daiwa Certate LT, Shimano Vanquish och Shimano Stella FJ, är också Existen enligt mig tidernas bästa och mest lämpliga finessehaspelrulle.

    Shimano Sephia SS C3000S parat med ett Dragon Fishmaker II 7'6". Rullen i sig har en mycket grund spole och ett väldigt lätt rotor. Grunda spolar kastar längre eftersom att linan inte "packas ihop" efter några månader och allmänt inte "gräver ner" sig lika lätt. Rullen är alltså en mycket bra finesserulle. Den är JDM vilket gör den lite klurigare att få tag på. Dragon Fishmaker II är inte marknadens känsligaste spö, men toppen på spöet gör att man ser varenda litet nafs och har stenkoll på betet. Suveräna finessespön trots att du saknar lite känsla. Fler spön borde ha en signaltopp.

    Jag använder flätlina till all finesse. Berkley X9, Sunline Siglon X8, Daiwa Morethan x12 braid, Power Pro S8S V2 och Gosen 16 är linor jag kan rekommendera till finessefisket. Gosen 16, Daiwa Morethan x12 braid och Power Pro S8S V2 är troligtvis de bästa alternativen i min mening.

    Hoppas det här hjälpte!

    Kommentera


    • #62
      Ursprungligen postat av oordning Visa inlägg
      Vad använder ni för spön?

      efter ett antal riktigt dåliga pass i sommar är jag sugen på att testa lite Ned.

      vad rekommenderar ni för spö för att fiska lätta beten, helst haspel.

      har kollat på dragon proguide x-series 1-10, är det något att ha?
      Jag har känt en hel del på det nya Shimano Zodias 7' 5-15 g. Jag ogillade det förra Zodiasspöet...men det nya är helt underbart. Jag tror att det skulle vara en fantastisk nedrig sticka pga att det är lite styvare. Det hade dessutom passat till jika-rig, flick shake och free-rig. Känn på det. Jag gillar det skarpt. Optimalt till ned som sagt.

      Kommentera


      • #63
        Mitt favorit finesse multi set-up är Shimano expride bfs 7,2 4-18 g metanium mgl 2020 med Yumeya shallow spool och Sunline ADV lina.

        Hansök set expride 6,5 4-12g daiwa Certate LT 2500 och Sunline ADV

        Kommentera


        • #64
          Tack för alla tips och förslag!
          har en hel del spön att gå igenom nu

          Kommentera


          • #65
            Ursprungligen postat av Benjamin S Visa inlägg

            Han har ju Mandula beten. Sjukt coola. Få fiskar med dem i Sverige, men jag hade velat testa ett.
            Ligger en laddning Mandula beten på väg hem för testfiske. Återkommer med recension!

            Kommentera


            • #66
              Ursprungligen postat av Ziggystardust Visa inlägg

              Ligger en laddning Mandula beten på väg hem för testfiske. Återkommer med recension!
              Kul. Onekligen en väldigt intressant betestyp.

              Kommentera


              • #67
                Den här kombinationen har stått för en majoritet av abborrarna på sistone. Lucky John Hogy Shrimp 3" riggat på en Jika-rig. Senast idag fick jag en abborre på 41 cm på betet. Grym kombination när det är segt. Geecrack Bellows Stick 2,8" och Illex (Jackall) Scissor Comb 3" har också varit fångstgivande beten riggat på en Jika-rig..
                Bifogade filer

                Kommentera


                • #68
                  Har någon hunnit pröva Inu-rig än? Den verkar ju oerhört intressant och känns spontant som en klockren rigg att köra längs med bryggor och näckros eller vasskanter.

                  För er som inte hört talas om riggen än, här är en video: https://www.instagram.com/p/CVVYYfDFSHl/

                  Kommentera


                  • #69
                    Ursprungligen postat av Benjamin S Visa inlägg
                    Har någon hunnit pröva Inu-rig än? Den verkar ju oerhört intressant och känns spontant som en klockren rigg att köra längs med bryggor och näckros eller vasskanter.

                    För er som inte hört talas om riggen än, här är en video: https://www.instagram.com/p/CVVYYfDFSHl/
                    Har bara riggat hemma. Kan meddela att det krävs rätt feta maskar för att lyckas rigga inuriggen bra utan att masken går sönder. Vanlig tub till fluga går att använda som genomföring att få linan att löpa fritt. Men har man som sagt tex berkley straight money eller senko mask eller annan kraftigare variant så ger riggningen grymt levande intryck. Dessutom är det viktigt att masken inte är för hård eller för mjuk. Är den styv viker den sig för lite och vice versa.
                    Återkommer när och om jag testar live. Just nu är ned stekhett för mig och min favvoteknik.
                    Senast ändrad av Ziggystardust; 2021-10-31, 19:12.

                    Kommentera


                    • #70
                      Ursprungligen postat av Ziggystardust Visa inlägg

                      Har bara riggat hemma. Kan meddela att det krävs rätt feta maskar för att lyckas rigga inuriggen bra utan att masken går sönder. Vanlig tub till fluga går att använda som genomföring att få linan att löpa fritt. Men har man som sagt tex berkley straight money eller senko mask eller annan kraftigare variant så ger riggningen grymt levande intryck. Dessutom är det viktigt att masken inte är för hård eller för mjuk. Är den styv viker den sig för lite och vice versa.
                      Återkommer när och om jag testar live. Just nu är ned stekhett för mig och min favvoteknik.
                      Intressant, jag har bara sett videos på tuben, tror det var hook up tackle elr nått sista videon jag såg när dom satte ihop en, förstod oxå som att det krävdes rätt feta maskar, till bass är det ju inga problem, säkert inget problem för borre heller men jag får ju inga jätte borrar i mitt fiske och har väl lite svårt att ge det den tid som krävs, oavsett teknik. I somras gav jag borren lite mera tid, det var riktigt kul men nu drar gäddan i mig starkt, har packat ner borre grejerna för att ha väskan klar när tid ges men flertalet ggr jag packat ur och ner med gäddprylarna iställetHar för mig det var nått bete på Icast som var ganska likt inu riggen, en mask som drog ihop sig när man twitchade med spöet, minns inte vad för märke elr namn på den bara. Jag tycker inu riggen ser jävligt het ut men finns många andra tekniker som oxå är riktigt heta, ned har jag kört litegrann och det funkar bra men tycker ibland det är lite svårt att kroka dom, kanske mest smått som är och nyper sen tror jag att jag fiskar för snabbt emellanåt.

                      Kommentera

                      Foton

                      Collapse

                      Relaterat

                      Collapse

                      Ämnen Statistik Senaste inlägg
                      Startad av Stizo, 2003-10-23, 07:14
                      17 svar
                      3 195 visningar
                      1 gilla
                      Senaste inlägg harlequine  
                      Startad av Draugen, 2006-03-10, 20:05
                      40 svar
                      3 240 visningar
                      0 gillar
                      Senaste inlägg TomHiddleston  
                      Startad av daikai1, 2013-08-09, 18:02
                      1 668 svar
                      361 515 visningar
                      0 gillar
                      Senaste inlägg HA-Lures  
                      Startad av daikai1, 2016-07-08, 19:30
                      52 svar
                      12 441 visningar
                      0 gillar
                      Senaste inlägg TiSo
                      av TiSo
                       
                      Startad av Benjamin S, 2021-04-20, 11:10
                      714 svar
                      60 337 visningar
                      4 gillar
                      Senaste inlägg Robbe511  
                      Arbetar...
                      X