Den stora tråden om finesse abborre - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Den stora tråden om finesse abborre

Collapse
X
 
  • Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

  • Ursprungligen postat av Xerup Visa inlägg
    Jag kör också med Alberto... så enkel och så fasligt bra.
    Kör du då med lång tafs och knuten genom öglorna utan problem? Dimensioner isf? Har läst att vissa bränt av keramikinläggen i öglorna med Alberto men det kan ju bero på lindimendioner... Å knut möjligen ;-)
    Senast ändrad av anteman; 2022-05-06, 21:25.

    Kommentera


    • Ursprungligen postat av anteman Visa inlägg

      Kör du då med lång tafs och knuten genom öglorna utan problem? Dimensioner isf? Har läst att vissa bränt i keramikinläggen i öglorna med Alberto men det kan ju bero på lindimendioner... Å knut möjligen ;-)
      Cirka 90 cm tafs oavsett om det är till abborre eller gädda så tafsen behöver aldrig vevas in i spöet.

      Kommentera


      • Alltid undrat varför man skall ha så lång tafs så man måste veva in knuten i öglorna... Aldrig upplevt några problem med "bara" 60-80 cm tafsar...
        Never let your memories be greater then your dreams...

        I händerna på ett klantarsel blir även den dyraste utrustning förvandlad till odugligt skit...

        Kommentera


        • En gång i tiden klarade man sig med en decimeter tafs av bristfällig kvalité :-)

          Kommentera


          • Ursprungligen postat av byggarn Visa inlägg
            Alltid undrat varför man skall ha så lång tafs så man måste veva in knuten i öglorna... Aldrig upplevt några problem med "bara" 60-80 cm tafsar...
            Enda anledningen är väl egentligen att man inte vill behöva knyta om tafsen på ett bra tag ifall man inte använder beteslås eller fiskar där man fastnar ofta. Alternativt om man fiskar i en brant av stenar som skaver mot linan när man jiggar i "uppförsbacken". Kan inte se att det skulle ge någon sorts fördel annars.

            Kommentera


            • Ursprungligen postat av byggarn Visa inlägg
              Alltid undrat varför man skall ha så lång tafs så man måste veva in knuten i öglorna... Aldrig upplevt några problem med "bara" 60-80 cm tafsar...
              Se t ex inlägg #114 så ser du mina skäl i saken... Har aldrig upplevt ngn nackdel ännu med en FC-tafs och FG-knut som nästan når linföraren till borrefisket. Till gädda så ja 40-70 cm titan/FC 0,90 mm.

              Kommentera


              • Ursprungligen postat av byggarn Visa inlägg
                Alltid undrat varför man skall ha så lång tafs så man måste veva in knuten i öglorna... Aldrig upplevt några problem med "bara" 60-80 cm tafsar...
                För att slippa knyta om skarvknuten så ofta! Är det stenigt eller mycket smågäddor så skaver det rätt bra på sista biten mot betet.
                Med lång tafs kan jag ibland också välja att inte använda beteslås, då vet jag att jag har oskadad knut och lina sista biten mot betet efter varje byte.

                80cm tafs tycker jag är alldeles för långt för att inte ha möjlighet att veva in knuten, i krångliga tighta lägen vill jag ibland veva in betet nästan upp till toppöglan för att kunna kasta med bra "sträck i linan" utan att det krävs så mycket utrymme kring spötoppen. det suger verkligen att sätta draget i busken snett bakom i utkastet med abborrmultin...

                Kommentera


                • Någon som har provat denna relativt snabba knuten? https://youtu.be/QB7YHDjbPvY

                  Kommentera


                  • Ursprungligen postat av Hejhej Visa inlägg
                    Någon som har provat denna relativt snabba knuten? https://youtu.be/QB7YHDjbPvY
                    Har ljugit för mig och andra tidigare då jag skrivit att jag använder albertoknut, har nog blandat ihop namnen.
                    Det är en knut liknande den i länkade klippet jag använder och har använt många år.

                    Tror jag hittade den under namnet "Improved Albright" eller dylikt för många år sedan.
                    Jag brukar göra 12-18 varv runt båda två tafsbitarna sen gör jag även 4-8 varv i öglan runt den ena, avslutar med "Rizzuto".
                    Riktigt bra knut, fungerar utmärkt även vid skarvning av flätlina på 0.12mm till fluorocarbon på 0.50mm+.
                    Har dock en tendens att glida om den inte dras åt riktigt hårt, därav mina extra varv samt smält ändå på tafsmaterialet, för säkerhets skull.

                    Kommentera


                    • Hejhej Inte jag i alla fall då tafsen är dubbel i knuten men kan nog tänka mig pröva SC-knuten vid tillfälle, för att se om den kan vara snabbare, enklare än FG i fält.

                      Eller så prövar jag FG utan Rizuttoavslutning i fält och kör endast några extra halvslag, lär nog hålla i hop tillräckligt bra tills den kan knytas om hemma.

                      Såg en video* där det knöts FG med endast 12-16 varv totalt och han menade att man ändå inte kan dra åt så pass hårt att de tidigare varven dras åt ordentligt runt tafsen, ska nog pröva och se om det stämmer även på tunnare abborrelina. Eller har ngn testat det redan?

                      Totalt 20 varv här, man kan se att det inte nyper riktigt 100 men hyfsat längst till vänster i knuten (klicka/zooma bilden) och att man inte ska mecka på glasskivor...

                      Click image for larger version  Name:	20220507_143850.jpg Views:	0 Size:	1,41 MB ID:	2600352
                      *Lång video för snabb knut, se från 10.27 om du vill se hur fort han kan göra den. Hans teknik funkar nog inte lika väl med tunna linor, men det han säger låter vettigt...
                      https://youtu.be/2Oa-v9yT13k
                      Senast ändrad av anteman; 2022-05-07, 22:35.

                      Kommentera

                      Foton

                      Collapse

                      Relaterat

                      Collapse

                      Ämnen Statistik Senaste inlägg
                      Startad av Stizo, 2003-10-23, 07:14
                      17 svar
                      3 138 visningar
                      1 gilla
                      Senaste inlägg harlequine  
                      Startad av Draugen, 2006-03-10, 20:05
                      40 svar
                      3 209 visningar
                      0 gillar
                      Senaste inlägg TomHiddleston  
                      Startad av daikai1, 2013-08-09, 18:02
                      1 668 svar
                      361 387 visningar
                      0 gillar
                      Senaste inlägg HA-Lures  
                      Startad av daikai1, 2016-07-08, 19:30
                      50 svar
                      12 023 visningar
                      0 gillar
                      Senaste inlägg TiSo
                      av TiSo
                       
                      Startad av Benjamin S, 2021-04-20, 11:10
                      680 svar
                      57 383 visningar
                      4 gillar
                      Senaste inlägg DuffelDad  
                      Arbetar...
                      X