Den stora tråden om finesse abborre - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Den stora tråden om finesse abborre

Collapse
X
 
  • Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

  • Ursprungligen postat av anteman Visa inlägg

    Kör du då med lång tafs och knuten genom öglorna utan problem? Dimensioner isf? Har läst att vissa bränt av keramikinläggen i öglorna med Alberto men det kan ju bero på lindimendioner... Å knut möjligen ;-)
    Jag fiskar med ca 1 m tafs och vevar ofta in knuten genom spöet. Aldrig varit något större problem med mina spö-öglor.

    Kommentera


    • Nån här som fiskar mer ”tubes” ? Sugen att höra om det funkar bra på våra abborrar

      Kommentera


      • Ursprungligen postat av DuffelDad Visa inlägg
        Nån här som fiskar mer ”tubes” ? Sugen att höra om det funkar bra på våra abborrar
        Har också tittat en del på det, verkar ju intressant. Sett att typ gunki har en modell, ”medusa” men den känns lite stor imo och såklart savage gears nya. Har bara provat Zman ticklers som ju inte riktigt är en tube men haft rätt bra fiske med dem bara intagna som vilken ned som helst.

        Kommentera


        • Ursprungligen postat av fishyaleks Visa inlägg

          Har också tittat en del på det, verkar ju intressant. Sett att typ gunki har en modell, ”medusa” men den känns lite stor imo och såklart savage gears nya. Har bara provat Zman ticklers som ju inte riktigt är en tube men haft rätt bra fiske med dem bara intagna som vilken ned som helst.
          Man har ju snöat in på bassfisket under vintern då mycket man vill testa. Borrebutiken har lite tubes och jiggskallar för det. Blir kanske ett köp under sommaren.

          Kommentera


          • Ursprungligen postat av DuffelDad Visa inlägg
            Nån här som fiskar mer ”tubes” ? Sugen att höra om det funkar bra på våra abborrar
            Jag har prövat små tube jigs på abborre och de fungerar mycket bra. De "flyr gärna ut" lite i det initiala knycket uppåt, samt i droppet beroende lite på modell och är suveräna finessebeten för att få igång seg fisk.

            Kommentera


            • Någon som fiskart shaky head med maskjigg? Hur har det funkat för er?

              Kommentera


              • Ursprungligen postat av DuffelDad Visa inlägg
                Någon som fiskart shaky head med maskjigg? Hur har det funkat för er?
                Jag har fiskat en hel del med Daiwa Skinny worm och Gunki Vista Worm i kanalen i malmö, har haft väldigt bra framgång med dem framförallt under våren. Det jag gillar med maskar är att de kommer igenom gräs sjukt bra eftersom de är så slimmade, och de får bra med liv bara med lite rörelse. Jag har provat främst tre olika riggningar, klassiskt weedless riggning som jänkarna gör på en vanlig ballhead jiggskalle, tycker dock att krokningration är sådär och jiggskallen fångar gärna en del gräs. Även kört med BFT tripleS, som ju har skruvfäste på skallen. Funkar bra till Vista Worm som är lite tjockare men ingen hit på tunnare maskar som Skinny Worm. Tycker även kroken är i grövsta laget för sådant finessefiske och känns som att man missar hugg/tappar fisk på grund av det. Det bästa sättet att rigga på som jag kommit fram till är free rig, ett litet päronsänke på 3 gram räcker ofta där jag fiskar och en gamakatsu EWG. Jag gör inte en klassisk texaskrokning, istället för att dra krokspetsen rakt genom masken så sätter man den bara genom en tunn tunn flik på sidan, på det sättet blir det helt weedless men det finns nästan ingen plast att gå igenom när man krokar och masken släpper helt från kroken (förutom huvudet) när man drillar. Såg det på Randy Blaukats kanal på youtube, han har sjukt mycket tips. Gillar färgen Swamp på Daiwa och Earthworm på Vista.

                Kommentera


                • Ursprungligen postat av fishyaleks Visa inlägg

                  Har också tittat en del på det, verkar ju intressant. Sett att typ gunki har en modell, ”medusa” men den känns lite stor imo och såklart savage gears nya. Har bara provat Zman ticklers som ju inte riktigt är en tube men haft rätt bra fiske med dem bara intagna som vilken ned som helst.
                  Zman har tubes- finns på Dittdrag.se

                  Kommentera


                  • Jag håller på att komma igång med finesse fiske. Väntar på spö o rulle. Då jag bor nära en å som håller både öring o borre så blir det ganska små beten som kommer att användas.
                    Den som tycker sex är det skönaste som finns har aldrig varit riktigt skitnödig

                    Kommentera


                    • Ursprungligen postat av anteman Visa inlägg
                      Hejhej Inte jag i alla fall då tafsen är dubbel i knuten men kan nog tänka mig pröva SC-knuten vid tillfälle, för att se om den kan vara snabbare, enklare än FG i fält.

                      Eller så prövar jag FG utan Rizuttoavslutning i fält och kör endast några extra halvslag, lär nog hålla i hop tillräckligt bra tills den kan knytas om hemma.

                      Såg en video* där det knöts FG med endast 12-16 varv totalt och han menade att man ändå inte kan dra åt så pass hårt att de tidigare varven dras åt ordentligt runt tafsen, ska nog pröva och se om det stämmer även på tunnare abborrelina. Eller har ngn testat det redan?

                      Totalt 20 varv här, man kan se att det inte nyper riktigt 100 men hyfsat längst till vänster i knuten (klicka/zooma bilden) och att man inte ska mecka på glasskivor...

                      Click image for larger version Name:	20220507_143850.jpg Views:	0 Size:	1,41 MB ID:	2600352
                      *Lång video för snabb knut, se från 10.27 om du vill se hur fort han kan göra den. Hans teknik funkar nog inte lika väl med tunna linor, men det han säger låter vettigt...
                      https://youtu.be/2Oa-v9yT13k
                      Kör fg med 15 varv och avslutar med trippla halvslag. Alltid knutna i fält. Funkar ypperligt.

                      Kommentera

                      Foton

                      Collapse

                      Relaterat

                      Collapse

                      Ämnen Statistik Senaste inlägg
                      Startad av Stizo, 2003-10-23, 07:14
                      17 svar
                      3 138 visningar
                      1 gilla
                      Senaste inlägg harlequine  
                      Startad av Draugen, 2006-03-10, 20:05
                      40 svar
                      3 209 visningar
                      0 gillar
                      Senaste inlägg TomHiddleston  
                      Startad av daikai1, 2013-08-09, 18:02
                      1 668 svar
                      361 388 visningar
                      0 gillar
                      Senaste inlägg HA-Lures  
                      Startad av daikai1, 2016-07-08, 19:30
                      50 svar
                      12 023 visningar
                      0 gillar
                      Senaste inlägg TiSo
                      av TiSo
                       
                      Startad av Benjamin S, 2021-04-20, 11:10
                      680 svar
                      57 383 visningar
                      4 gillar
                      Senaste inlägg DuffelDad  
                      Arbetar...
                      X