Den stora tråden om finesse abborre - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Den stora tråden om finesse abborre

Collapse
X
 
  • Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

  • Ursprungligen postat av Ziggystardust Visa inlägg

    175 spänn för 50 att ger ett styckpris på 3.50:-
    Det är helt ok. Jag klippte 1.5 gram och 4.5 på första beställningen för att ha vid olika tillfällen, men 1.5 är den vikt jag använder mest eftersom droppet blir mera naturligt på nåt sätt. För tung vikt och det känns som en sjunkbomb som drämmer i botten.
    För mig räcker 1.5g skallarna. Rek kastvikt e 3.5g på spöt jag använder just nu. Men ska köpa ett något kraftigare framöver. Fiskar mest i mindre vattendrag så 3.5g räcker långt där.
    Den som tycker sex är det skönaste som finns har aldrig varit riktigt skitnödig

    Kommentera


    • Ursprungligen postat av jimmy85 Visa inlägg

      För mig räcker 1.5g skallarna. Rek kastvikt e 3.5g på spöt jag använder just nu. Men ska köpa ett något kraftigare framöver. Fiskar mest i mindre vattendrag så 3.5g räcker långt där.
      Då kommer 1.5 g sitta som en fläskläpp

      Kommentera


      • Ursprungligen postat av Ziggystardust Visa inlägg

        Då kommer 1.5 g sitta som en fläskläpp
        Det tror jag oxå kul att fiska med lätta prylar.
        Den som tycker sex är det skönaste som finns har aldrig varit riktigt skitnödig

        Kommentera


        • Hittade en butik som hade 2 pkt med 1/32oz z-man mushroom og skallar. Passade även på att köpa z-man ticklers o finesse trd. Här e resultatet,tandpetaren för att få uppfattning om storleken.
          Bifogade filer
          Den som tycker sex är det skönaste som finns har aldrig varit riktigt skitnödig

          Kommentera


          • Ursprungligen postat av jimmy85 Visa inlägg
            Hittade en butik som hade 2 pkt med 1/32oz z-man mushroom og skallar. Passade även på att köpa z-man ticklers o finesse trd. Här e resultatet,tandpetaren för att få uppfattning om storleken.
            Nu kan du fiska riktat mot de absolut minsta borrarna :-)

            Kanske ett nytt koncept för alla snarlika tuben-produktioner, fyll pappret med lägsta möjliga sammanlagda längd. Small-five kan dom kalla det hela.

            Kommentera


            • Ja nu får fiskarna vara bra små om dom inte ska kunna hugga :p I de vattnen jag fiskar går de inte så stora abborrar vad jag vet. Fast de går nog o fresta dom större oxå om man e på rätt plats vid rätt tid.
              Den som tycker sex är det skönaste som finns har aldrig varit riktigt skitnödig

              Kommentera


              • Kom att tänka på den här tråden efter att jag nyligen köpte på mig ett par packen Z-man Finesse TRD + TicklerZ, samt en förp 1,8g ned-skallar efter att ha hört så mycket om "så lätt skalle som möjligt" och "1/16oz is my go-to" i otaliga bass-videor på youtube. Enda finliret jag gjort tidigate är dropshot, men tänkte att jag nu skulle prova det här med ned lite.

                Har bara hunnit testa på under ett pass så "sample sizen" är inte stor, men fick känna på att få flera napp på TRDn både på 2m djup bland näckrosorna (bara hemvevad i mellanvattnet), samt på botten vid en brant på ca 5-8m. 21grader i vattnet, så inget "funkar bara när det är kallt". På spoten vid branten fiskade jag och kompisen ca 45min, jag fick upp 6 fisk medan han blankade. Han (halv-nybörjade som just köpt på sig drivor med flashiga shadjiggar och mest tyngre skallar) kunde inte fatta att det kunde nappa på nåt så oansenligt. Körde ca 2m tafs 0,22 FC bara för att testa, längre än de ca 60cm 0,30-0,40 jag kör vanligtvis till jiggfiske - kan ha gjort sitt också för att förfina presentationen. Dessutom satte kompisen sig i botten minst 3 gånger men jag klarade mig helt. Kan det hänga ihop med betesvikt månne, att en väldigt lätt skalle (mindre bete också förvisso) inte kilar fast sig med samma kraft?

                Nä, det här gav mersmak. Gick också över förväntan att kasta så lätta beten (med ett 3-12g Gunki Iron-T haspel) och att fiska dem överlag även på 6-7m djup. Vinden var förvisso måttlig med ca 3m/s. Tyngre skallar har såklart också sin tid och plats, men kastlängd och beteskontakt är kanske inte allt här i världen. Beteskontakt är väl skitsamma om fisken ändå inte vill ha det du serverar (smiley). Kommer väl komplettera med snäppet tyngre skallar än 1,8g, men samtidigt tror jag mycket på fördelarna med lättheten inkl hela grejen med att abborren lättare suger i sig betet (från botten).
                Senast ändrad av Bernie K; 2022-08-30, 16:09.

                Kommentera


                • Ursprungligen postat av Bernie K Visa inlägg
                  Kom att tänka på den här tråden efter att jag nyligen köpte på mig ett par packen Z-man Finesse TRD + TicklerZ, samt en förp 1,8g ned-skallar efter att ha hört så mycket om "så lätt skalle som möjligt" och "1/16oz is my go-to" i otaliga bass-videor på youtube. Enda finliret jag gjort tidigate är dropshot, men tänkte att jag nu skulle prova det här med ned lite.

                  Har bara hunnit testa på under ett pass så "sample sizen" är inte stor, men fick känna på att få flera napp på TRDn både på 2m djup bland näckrosorna (bara hemvevad i mellanvattnet), samt på botten vid en brant på ca 5-8m. 21grader i vattnet, så inget "funkar bara när det är kallt". På spoten vid branten fiskade jag och kompisen ca 45min, jag fick upp 6 fisk medan han blankade. Han (halv-nybörjade som just köpt på sig drivor med flashiga shadjiggar och mest tyngre skallar) kunde inte fatta att det kunde nappa på nåt så oansenligt. Körde ca 2m tafs 0,22 FC bara för att testa, längre än de ca 60cm 0,30-0,40 jag kör vanligtvis till jiggfiske - kan ha gjort sitt också för att förfina presentationen. Dessutom satte kompisen sig i botten minst 3 gånger men jag klarade mig helt. Kan det hänga ihop med betesvikt månne, att en väldigt lätt skalle (mindre bete också förvisso) inte kilar fast sig med samma kraft?

                  Nä, det här gav mersmak. Gick också över förväntan att kasta så lätta beten (med ett 3-12g Gunki Iron-T haspel) och att fiska dem överlag även på 6-7m djup. Vinden var förvisso måttlig med ca 3m/s. Tyngre skallar har såklart också sin tid och plats, men kastlängd och beteskontakt är kanske inte allt här i världen. Beteskontakt är väl skitsamma om fisken ändå inte vill ha det du serverar (smiley). Kommer väl komplettera med snäppet tyngre skallar än 1,8g, men samtidigt tror jag mycket på fördelarna med lättheten inkl hela grejen med att abborren lättare suger i sig betet (från botten).
                  Roligt att se att det blev lyckat. Nedrig funkar året om i min bok och en otroligt underskattat finessteknik.
                  Jag kör sällan högre än 3.5 gram skalle och numera fluorocarbon som huvudlina. Dels för att den sjunker och dels för den är tåligare för nötning. Perfekt för fiske kring vegetation och fallna träd. Dessutom ser jag lättare huggen på slacklina med fc. Men allt är en personlig smaksak och finns inget rätt eller fel. Enda man kan konstatera är att ned utan tvekan funkar och det ger stora fiskar.
                  Skitfiske/ Rikard

                  Kommentera


                  • Jag tror det är en vanlig missuppfattning att finessetekniker bara funkar när fisket är trögt, det är ju tvärtom - högaktiva presentationer funkar inte/sällan på inaktiv fisk. Personligen fiskar jag hellre på aktiv fisk med aktiva tekniker som t.ex hårdbeten så länge det bara är möjligt för att jag tycker det är mycket roligare än ”petfisket”, som jag brukar behöva ta till under den kallaste årstiden.

                    Kommentera


                    • Ursprungligen postat av holden Visa inlägg
                      Jag tror det är en vanlig missuppfattning att finessetekniker bara funkar när fisket är trögt, det är ju tvärtom - högaktiva presentationer funkar inte/sällan på inaktiv fisk. Personligen fiskar jag hellre på aktiv fisk med aktiva tekniker som t.ex hårdbeten så länge det bara är möjligt för att jag tycker det är mycket roligare än ”petfisket”, som jag brukar behöva ta till under den kallaste årstiden.

                      Så det funkar bra även när det ör varmt i vattnet?

                      Kommentera

                      Foton

                      Collapse

                      Relaterat

                      Collapse

                      Ämnen Statistik Senaste inlägg
                      Startad av Stizo, 2003-10-23, 07:14
                      17 svar
                      3 192 visningar
                      1 gilla
                      Senaste inlägg harlequine  
                      Startad av Draugen, 2006-03-10, 20:05
                      40 svar
                      3 240 visningar
                      0 gillar
                      Senaste inlägg TomHiddleston  
                      Startad av daikai1, 2013-08-09, 18:02
                      1 668 svar
                      361 506 visningar
                      0 gillar
                      Senaste inlägg HA-Lures  
                      Startad av daikai1, 2016-07-08, 19:30
                      52 svar
                      12 416 visningar
                      0 gillar
                      Senaste inlägg TiSo
                      av TiSo
                       
                      Startad av Benjamin S, 2021-04-20, 11:10
                      713 svar
                      60 149 visningar
                      4 gillar
                      Senaste inlägg Robbe511  
                      Arbetar...
                      X