Den stora tråden om finesse abborre - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Den stora tråden om finesse abborre

Collapse
X
 
  • Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

  • Hmmm, jag kanske borde ladda upp lite bilder på mina favoritbeten till finesse. Beten jag tycker passar bra till neko, jika, free rig osv.

    Kommentera


    • Ursprungligen postat av Benjamin S Visa inlägg

      Jag undviker flytande beten till jika rig. Det blir inte helt rätt, då man vill få en mer svängig gång på sitt bete. Det ska lixom svaja snarare än att flyta. Beten jag gillar på Jika rig är bl.a Geecrack Bellows Stick 2,8", Lucky John Hogy Shrimp 3" och Illex (eller Jackall) Scissor Comb 3".
      Intressant! Jo, men det kan jag förstå när jag tänker efter. Att riggen i sig hjälper betet att röra sig så fritt att ev flytkraft inte gör nån nytta eller till och med motverkar det man vill uppnå med presentationen.

      Hogy Shrimps har jag haft skapligt fiske på, men då på dropshot. Till mitt stora förtret fick jag t.o.m en gädda som enda fisk på första vårpasset i fjol, när jag trodde det var en bastant abborre som fattat tycke för betet. Trodde naivt att Hogy Shrimps var gäddsäkra..

      Och apropå Illex. De får ta betalt vad de vill för sina beten, men prissättningen på mjukbetena är ju rätt så exotisk minst sagt. Nog för att allt är billigare i Staterna, men där går det bra att sälja förpackningarna för $5 ord.pris när det står Jackall på dem, men i Europa/Sverige när de heter Illex är plötsligt 119kr ett bra ordinariepris? "ELI5" på den.
      Senast ändrad av Bernie K; 2022-09-07, 09:25.

      Kommentera


      • Anekdot från förra helgen: Hade bra fiske i ett extremt igenväxt grundområde dag 1, fick på vibrationsbeten/jerkbaits/chatterbaits över gräset. Dag 2, inte ett liv, trots att betesfisken hängde kvar i spenaten. Försökte mig på finesstekniker med offsetriggade beten och bottenstuds men de försvann bara i sörjan, kanske hade dropshot funkat men det är så j-a tråkigt så jag gav mig aldrig på det.

        Kommentera


        • Vad ingår i finesse ? räknas vanlig jigg..Vet en del om dropshot, som jag har provat någta gånger, har lite koll på hur Ned funkar men har aldrig provat men ingen alls koll på texas och Carolina riggar ..Håller på att lära mig vanlig Jigg har börjat lära mig tekniken men missar ofta mot hugget, vad tycker ni är bäst att håll koll på linan eller toppen på spöet när man ska göra mot hugg? ska köpa in offset krokar och jigg huvud. vill gärna ha några tips om enkla texas och Carolina riggar

          Kommentera


          • Ursprungligen postat av neo333 Visa inlägg
            Vad ingår i finesse ? räknas vanlig jigg..Vet en del om dropshot, som jag har provat någta gånger, har lite koll på hur Ned funkar men har aldrig provat men ingen alls koll på texas och Carolina riggar ..Håller på att lära mig vanlig Jigg har börjat lära mig tekniken men missar ofta mot hugget, vad tycker ni är bäst att håll koll på linan eller toppen på spöet när man ska göra mot hugg? ska köpa in offset krokar och jigg huvud. vill gärna ha några tips om enkla texas och Carolina riggar
            Finesse är ett annat ord för "finlir", så i stort sett kan man säga att alla lite "tillkrånglade" riggar som fiskas sakta blir finesse. En vanlig jigg räknas inte som finnses, i alla fall inte i vanliga fall. Kör du pyttesmå jiggar kan man nog räkna det som finnese också.

            I mina ögon är carolina finnese fiske. Medans texas inte är det trotts det är väldigt lika. Skillanden är fiskesätt. En carolina släpar jag sakta fram över botten med långa pauser medans en texas jiggar jag istället på vanligt sätt genom gräset.

            Tackla texas och carolina är superenkelt. Trä en bullet-vikt på linan, följt av en glaspärla sedan knyter du på en offsetrigad-jigg = texas. Carolina samma men knyt på ett lekande istället och sedan en bit nylon/fluo på ca halvmetern sedan jiggen.

            Kommentera


            • Ursprungligen postat av Niklar Visa inlägg

              Finesse är ett annat ord för "finlir", så i stort sett kan man säga att alla lite "tillkrånglade" riggar som fiskas sakta blir finesse. En vanlig jigg räknas inte som finnses, i alla fall inte i vanliga fall. Kör du pyttesmå jiggar kan man nog räkna det som finnese också.

              I mina ögon är carolina finnese fiske. Medans texas inte är det trotts det är väldigt lika. Skillanden är fiskesätt. En carolina släpar jag sakta fram över botten med långa pauser medans en texas jiggar jag istället på vanligt sätt genom gräset.

              Tackla texas och carolina är superenkelt. Trä en bullet-vikt på linan, följt av en glaspärla sedan knyter du på en offsetrigad-jigg = texas. Carolina samma men knyt på ett lekande istället och sedan en bit nylon/fluo på ca halvmetern sedan jiggen.
              okej, får se om jag köper lite texas och carolina jiggar och tillbehör, finns kaske färdiga knutna riggar Så slipper jag göra egna, till början ......Men det verkar inte vara så invecklat.

              Kommentera


              • Ursprungligen postat av Bernie K Visa inlägg
                Och apropå Illex. De får ta betalt vad de vill för sina beten, men prissättningen på mjukbetena är ju rätt så exotisk minst sagt. Nog för att allt är billigare i Staterna, men där går det bra att sälja förpackningarna för $5 ord.pris när det står Jackall på dem, men i Europa/Sverige när de heter Illex är plötsligt 119kr ett bra ordinariepris? "ELI5" på den.
                Illex är väldigt dyra i Sverige. Jag beställer därför Jackall Scissor comb från Japan. Jag tror att Fiskejournalen har Illex Scissor Comb för 75 kr/paket. Någon färg var åtminstone så billig. Förbaskat bra beten, men de är inte tillräckligt hållbara för att betala Sverige-priser. Jag brukar snitta på ungefär 5 fiskar per bete när jag fiskar med en Scissor Comb. Sedan går den sönder. Den kan locka fisk när verkligen inget annat fungerar, men den är väldigt skör. Jag tar fram dessa när det är riktigt riktigt segt för att tvinga fram ett hugg.

                Kommentera


                • Vilken butik på nätet har bäst priser på jiggar och tillbehör inrikes?

                  Kommentera


                  • Ursprungligen postat av Benjamin S Visa inlägg

                    Illex är väldigt dyra i Sverige. Jag beställer därför Jackall Scissor comb från Japan. Jag tror att Fiskejournalen har Illex Scissor Comb för 75 kr/paket. Någon färg var åtminstone så billig. Förbaskat bra beten, men de är inte tillräckligt hållbara för att betala Sverige-priser. Jag brukar snitta på ungefär 5 fiskar per bete när jag fiskar med en Scissor Comb. Sedan går den sönder. Den kan locka fisk när verkligen inget annat fungerar, men den är väldigt skör. Jag tar fram dessa när det är riktigt riktigt segt för att tvinga fram ett hugg.
                    Har börjat ta emot att lägga pengar på skör plastisol sedan jag upptäckte elaztech och liknande plaster. Men visst, är betet tillräckligt unikt och utmärkande är det värt det (och flytande är inte alltid att föredra som sagt).

                    Upptäckte själv Fiskejournalens butik nyligen, de hade oväntat mycket intressant i sortimentet faktiskt samt bra prismässigt (såsom en rad ytbeten och Scissor Comben som sagt, köpte dock inte dessa). Dock surnade hela min köpupplevelse av Fiskejournalen till när jag beställde ett spö för runt 700, returnerade det och de inte drog av typ 70, 90 eller 120kr i returavgift på summan som skulle återbetalas, utan 300kr. För nåt som inte ens gick som skrymmande. Sure, det stod tydligt i det finstilta visade det sig, men 300, naaaae, det går bort, tyvärr.

                    Kommentera


                    • Z-Man HogZ ersätter lätt Scissor Combs om man är ute efter hållbarhet.
                      Nu fiskar jag väldigt mycket Z-Man. Och kanske därför håller jag inte riktig med om resonemanget om Jika och i flytande "plastisol" heller. Jag fiskar t.ex. Trout Trick med riktig bra framgång på Jika. Och det är såklart TPE
                      Senast ändrad av Utter; 2022-09-08, 09:04.

                      Kommentera

                      Foton

                      Collapse

                      Relaterat

                      Collapse

                      Ämnen Statistik Senaste inlägg
                      Startad av Stizo, 2003-10-23, 07:14
                      17 svar
                      3 192 visningar
                      1 gilla
                      Senaste inlägg harlequine  
                      Startad av Draugen, 2006-03-10, 20:05
                      40 svar
                      3 240 visningar
                      0 gillar
                      Senaste inlägg TomHiddleston  
                      Startad av daikai1, 2013-08-09, 18:02
                      1 668 svar
                      361 506 visningar
                      0 gillar
                      Senaste inlägg HA-Lures  
                      Startad av daikai1, 2016-07-08, 19:30
                      52 svar
                      12 416 visningar
                      0 gillar
                      Senaste inlägg TiSo
                      av TiSo
                       
                      Startad av Benjamin S, 2021-04-20, 11:10
                      713 svar
                      60 160 visningar
                      4 gillar
                      Senaste inlägg Robbe511  
                      Arbetar...
                      X