Den stora tråden om finesse abborre - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Den stora tråden om finesse abborre

Collapse
X
 
  • Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

  • Ursprungligen postat av neo333 Visa inlägg

    Håller med att jag märker skillnad när det blåser, nu har jag köpt ny lina blev Sufix 832 Braid 0,10 mm var ute igår och prova, tyvärr blåste det en del, men kände ändå skillnad med lina...har ett spö som tar 5-20 g i kasvikt men allt under 7 g känns för lätt . Kanske fiskar för djupt.. .
    Jag jiggfiskar med ett 7,1 fots spö med kastvikt 5-20 gram och fiskar med vikter på mellan 7-14 gram (beroende på jiggkroppens storlek och vikt samt hur jag vill att den ska bete sig). Ska du pilla runt (finessfiska) med jiggskallar på fem gram och lättare så tror jag att du, för bästa känsla, skulle haft ett spö med lägre kastvikt och känsligare klinga. Det GÅR att fiska lätta jiggskallar med ditt spö och du kommer känna när det träffar botten men då behöver du först fått upp känslan för hur jiggfiske känns med tyngre skalle (enligt mig).

    Var inte rädd för att fiska med jiggskallar på 10 gram, det är ändå ingen tung jiggskalle även om man via diverse medier ofta får inbankat att trenden nu går mot lättare och lättare skallar. Vill man ha en sakta sjunkande jigg som liksom bara svävar ned genom vattenskikten och inte alls "dunkar botten" så är det ju så klart så att man behöver köra lättare. Vill man dock ner på botten och låta den bonka där, så är det bara att ta valfri vikt som ditt spö trivs med.

    Personliga åsikter och reflektioner och absolut inget facit.
    [FONT=Tahoma]"Det gäller att inte vara osynlig"[/FONT]

    Kommentera


    • Ursprungligen postat av Kryckan Visa inlägg

      Jag jiggfiskar med ett 7,1 fots spö med kastvikt 5-20 gram och fiskar med vikter på mellan 7-14 gram (beroende på jiggkroppens storlek och vikt samt hur jag vill att den ska bete sig). Ska du pilla runt (finessfiska) med jiggskallar på fem gram och lättare så tror jag att du, för bästa känsla, skulle haft ett spö med lägre kastvikt och känsligare klinga. Det GÅR att fiska lätta jiggskallar med ditt spö och du kommer känna när det träffar botten men då behöver du först fått upp känslan för hur jiggfiske känns med tyngre skalle (enligt mig).

      Var inte rädd för att fiska med jiggskallar på 10 gram, det är ändå ingen tung jiggskalle även om man via diverse medier ofta får inbankat att trenden nu går mot lättare och lättare skallar. Vill man ha en sakta sjunkande jigg som liksom bara svävar ned genom vattenskikten och inte alls "dunkar botten" så är det ju så klart så att man behöver köra lättare. Vill man dock ner på botten och låta den bonka där, så är det bara att ta valfri vikt som ditt spö trivs med.

      Personliga åsikter och reflektioner och absolut inget facit.
      Jag experimenterar med olika vikter beroende på om jag upplever fisken som aktiv eller inte mer än djupet på vattnet. Trög fisk kan kanske triggas igång med en tung skalle som smäller i botten eller dras över stenbotten med kräfta bakom.

      Lättare skallar 0.8-5 gram kan fungera ypperligt på lite aktiv fisk som får chansen att upptäcka ett litet swimbait eller creaturebait som dalar ner genom vattnet. Tyngre än 10 gram använder jag enbart till kräfta och då runt 14-18 gram men då är det inte längre finess i min värld.

      Fiskade först med ett spö anpassat för finess men trots känsligheten så var det många pet jag missade så jag valde medvetet ett spö anpassat 11-34 gram som är så pass känsligt att jag med lätthet känner litet pet på en 3.5 grams riggad soft jerkbait och samtidigt kastar 18 grams skalle och chigger craw.
      Det blev så att säga mitt allround set för tyngre abborrfiske.

      Kommentera


      • Behöver några tips på dropshot jiggar I grumligt vatten i sjöar....
        .

        Kommentera


        • Ursprungligen postat av neo333 Visa inlägg
          Behöver några tips på dropshot jiggar I grumligt vatten i sjöar....
          .
          Jag gillar ribster från Lunker city, arkansas shiner har jag kört mest med. Känns inte som den skulle synas alls när det är grumligt så jag blir lika förvånad varje gång

          Kommentera


          • Ursprungligen postat av SjonsBaever Visa inlägg

            Jag gillar ribster från Lunker city, arkansas shiner har jag kört mest med. Känns inte som den skulle synas alls när det är grumligt så jag blir lika förvånad varje gång
            Lunker citys ribsters fångar bra men håller dåligt, har bränt några förpackningar genom åren - ett hållbarare alternativ är Z-mans trick shotz, föreslår färgen green pumpkin som funkar i alla vatten.

            Kommentera


            • Ursprungligen postat av holden Visa inlägg

              Lunker citys ribsters fångar bra men håller dåligt, har bränt några förpackningar genom åren - ett hållbarare alternativ är Z-mans trick shotz, föreslår färgen green pumpkin som funkar i alla vatten.
              jo man får ju räkna med att det går åt en del! hmm, z-man, visst är de de som kör nått speciellt material som inte går att blanda med andra gummin?

              Har blivit lite sugen på att testa Ned-rig, z-man verkar ju göra bra grejjer till sånt så då kanske man ändå behöver lösa förvaring för såna här grejjer... #prylar

              Kommentera


              • Ursprungligen postat av SjonsBaever Visa inlägg

                jo man får ju räkna med att det går åt en del! hmm, z-man, visst är de de som kör nått speciellt material som inte går att blanda med andra gummin?

                Har blivit lite sugen på att testa Ned-rig, z-man verkar ju göra bra grejjer till sånt så då kanske man ändå behöver lösa förvaring för såna här grejjer... #prylar
                Jag brukar bara förvara dom i orginalförpackningen funkar prima.

                Kommentera


                • Japp, spar påsarna och lägg alla sorters elaztech-jiggar i dessa så klibbar det inte ihop. Jag har även chatterbaits färdigriggade med minnowz så.

                  Kommentera


                  • Förutom originalpåsar för TPE kan jag rekommendera Clas Ohlssons vattentäta polycarbonat lådor. De är grymma.
                    https://www.clasohlson.com/se/F&ouml.../p/Pr411603000

                    Kommentera


                    • Har i princip helt upphört med att köpa vanliga plastisol-beten i de många fall där Z-man eller Daiwas Baitjunkie-jiggar (också flytande och stretchiga) kan erbjuda ett bete som är tillräckligt snarlikt plastisol-alternativet (ett bete på rak arm som är oefterhärmeligt är Pigster Tail, galen gång på den svansen). Prislappen är väl ganska likvärdig överlag på elaztech vs plastisol. Finns såklart vissa fall när man *inte* vill ha flytande material, men för mig personligen är det inte ofta. 7-8cm shad? MinnowZ eller Daiwas Baitjunkie Minnow 3,2". ~10cm shad? Diezel minnowZ, Scented PaddlerZ etc. Dropshot? Trick shotZ, Finesse ShadZ, Scented Jerk shadZ, Baitjunkie Grub etc etc (går iofs att sätta precis vad som helst på en ds-krok). Ned-rig? Alternativen där är oräkneliga.

                      Att betena inte går att blanda med andra plastbeten tycker jag är ett extremt lågt pris att betala för att kunna fiska med nåt som är så segt och stryktåligt. Jag förvarar för övrigt vissa av mina Zman-beten (elaztech) i vanliga Plano-lådor utan den minsta tillstymmelse till problem. (fiskar från kajak, och finns inte en sportmössa att jag skulle ta med fulla påsar av varenda zman-bete jag vill prova under ett fiskepass). Med det sagt: förvara i originalpåsar så långt det går, och prova bara att lägga i låda på egen risk. Att inte låta dem nudda beten av andra material är en sak, men varifrån kommer idén att det är lika illa så fort man har dem för sig själva i en hård plastlåda? Eller så är det bara jag som haft tur med Plano 3700, ett par olika lådor från xxl, etc. Misstänker att z-man trycker hårt på att plastlådor är big no-no för att få sälja sina dyrbara tyg-"binders" och -lådor.

                      Kommentera

                      Foton

                      Collapse

                      Relaterat

                      Collapse

                      Ämnen Statistik Senaste inlägg
                      Startad av Stizo, 2003-10-23, 07:14
                      17 svar
                      3 138 visningar
                      1 gilla
                      Senaste inlägg harlequine  
                      Startad av Draugen, 2006-03-10, 20:05
                      40 svar
                      3 209 visningar
                      0 gillar
                      Senaste inlägg TomHiddleston  
                      Startad av daikai1, 2013-08-09, 18:02
                      1 668 svar
                      361 389 visningar
                      0 gillar
                      Senaste inlägg HA-Lures  
                      Startad av daikai1, 2016-07-08, 19:30
                      50 svar
                      12 023 visningar
                      0 gillar
                      Senaste inlägg TiSo
                      av TiSo
                       
                      Startad av Benjamin S, 2021-04-20, 11:10
                      680 svar
                      57 391 visningar
                      4 gillar
                      Senaste inlägg DuffelDad  
                      Arbetar...
                      X