Den stora tråden om finesse abborre - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Den stora tråden om finesse abborre

Collapse
X
 
  • Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

  • Ursprungligen postat av Benjamin S Visa inlägg

    RoRo säljer en väldigt bra BFS-spole som passar Steez CT SV, Millionaire CT SV och Alphas CT SV. Den kastar riktigt bra med beten ner till 1,5 g.

    Jag kastar ner till ca 3 g med originalspolen, men med vikter under 5 g kommer BFS-spolen kasta bättre. Till normal finesse och inte Bait Finesse-finesse kommer originalspolen funka utmärkt.
    Har aldrig testat bfs, är det roligt fiske?

    Kommentera


    • Ursprungligen postat av DuffelDad Visa inlägg

      Har aldrig testat bfs, är det roligt fiske?
      Personligen gillar jag det. Fortfarande ganska litet i Sverige, men den grupp som kör det är helt fast. Särskilt regnbåge tycker jag blir rolig att fiska på BFS, och säkerligen öring i strömmande vatten, även om jag inte prövat det ännu.

      Sen kan man med fördel fiska många finesse-presentationer på BFS-utrustning. Det är trots allt bassfisket och finesse-fisket efter bass som är "Bait Finesse" på riktigt. Man ville kasta lätta presentationer, som neko rig, wacky rig och dylikt, på annat än haspelrullar och det utvecklades till BFS som vi känner till det idag.

      Kommentera


      • Ursprungligen postat av Benjamin S Visa inlägg

        Personligen gillar jag det. Fortfarande ganska litet i Sverige, men den grupp som kör det är helt fast. Särskilt regnbåge tycker jag blir rolig att fiska på BFS, och säkerligen öring i strömmande vatten, även om jag inte prövat det ännu.

        Sen kan man med fördel fiska många finesse-presentationer på BFS-utrustning. Det är trots allt bassfisket och finesse-fisket efter bass som är "Bait Finesse" på riktigt. Man ville kasta lätta presentationer, som neko rig, wacky rig och dylikt, på annat än haspelrullar och det utvecklades till BFS som vi känner till det idag.
        Det räknas säker inte som BFS när det är 13g men en sån här vill man ju kunna skippa under ett träd (som dom thailändska snubbarna på youtube) utan skatbo.

        Kommentera


        • Ursprungligen postat av Tommy_Lagebro Visa inlägg

          Det räknas säker inte som BFS när det är 13g men en sån här vill man ju kunna skippa under ett träd (som dom thailändska snubbarna på youtube) utan skatbo.
          Kanske inte riktig bfs, utan snarare powerfinesse. Men bortsett från det så är just möjligheten att skippa in beten under bryggor, överhäng och liknande ett spännande fiske. Men kan tipsa om att det finns extremt små craws/creature baits som väger in på modiga 0.9 gram. Ett litet micro jighead på runt grammet till det så har du både bfs och kräfta att skippa under överhäng.

          Kommentera


          • Ursprungligen postat av Tommy_Lagebro Visa inlägg

            Det räknas säker inte som BFS när det är 13g men en sån här vill man ju kunna skippa under ett träd (som dom thailändska snubbarna på youtube) utan skatbo.
            Övning, övning och övning är det som gäller... och rätt ställd broms. Inte där än och behöver det inte ofta där jag fiskar men vore gött att kunna. Svårt bl a att lära om att inte använda tummen när betet slår i vattnet... Sägs att Daiwa kastbromsen SV, Z, Air rimmar väl med skipping men lätt är det inte att kasta med så låg, flack projektion på betet.

            Gillar denna intro till skipping https://youtu.be/46EsQ-JnYP4 Men som sagt BFS är det inte...

            Kommentera


            • Ursprungligen postat av Ziggystardust Visa inlägg

              Kanske inte riktig bfs, utan snarare powerfinesse. Men bortsett från det så är just möjligheten att skippa in beten under bryggor, överhäng och liknande ett spännande fiske. Men kan tipsa om att det finns extremt små craws/creature baits som väger in på modiga 0.9 gram. Ett litet micro jighead på runt grammet till det så har du både bfs och kräfta att skippa under överhäng.

              Jag hör ju vilket håll detta barkar åt.
              Det får kanske bli en BFS spole ändå.

              Man kanske kan hinta till tomten om rätt modell och hemsida.

              Kommentera


              • Ursprungligen postat av Tommy_Lagebro Visa inlägg


                Jag hör ju vilket håll detta barkar åt.
                Det får kanske bli en BFS spole ändå.

                Man kanske kan hinta till tomten om rätt modell och hemsida.
                Bfs fisket är beroendeframkallande. När man sen upptäcker allt från Aliexpress i det segmentet så är det tvärkört. Hoppas tomten läser önskelistan då

                Kommentera


                • Ursprungligen postat av Tommy_Lagebro Visa inlägg


                  Jag hör ju vilket håll detta barkar åt.
                  Det får kanske bli en BFS spole ändå.

                  Man kanske kan hinta till tomten om rätt modell och hemsida.
                  När det ska till att kastas såna här små "leksaker" så är det nog ett måste. Rätt "tung" crank...4.1 gram

                  Kommentera


                  • Ursprungligen postat av Ziggystardust Visa inlägg

                    När det ska till att kastas såna här små "leksaker" så är det nog ett måste. Rätt "tung" crank...4.1 gram
                    Jag kastar faktiskt mina 4 g crankbaits bra med min Shimano Bantam MGL. Under 4 g är svårt, men jag har fiskat en del med Rapala UL Crank under sommaren på min Bantam som är långt ifrån en BFS rulle.

                    Kommentera


                    • Ursprungligen postat av Benjamin S Visa inlägg

                      Jag kastar faktiskt mina 4 g crankbaits bra med min Shimano Bantam MGL. Under 4 g är svårt, men jag har fiskat en del med Rapala UL Crank under sommaren på min Bantam som är långt ifrån en BFS rulle.
                      Funkar väl om man har ett bra spö som laddar fint och tunn lina. Svåra tycker jag är när det blir motvind.

                      Kommentera

                      Foton

                      Collapse

                      Relaterat

                      Collapse

                      Ämnen Statistik Senaste inlägg
                      Startad av Stizo, 2003-10-23, 07:14
                      17 svar
                      3 206 visningar
                      1 gilla
                      Senaste inlägg harlequine  
                      Startad av Draugen, 2006-03-10, 20:05
                      40 svar
                      3 241 visningar
                      0 gillar
                      Senaste inlägg TomHiddleston  
                      Startad av daikai1, 2013-08-09, 18:02
                      1 668 svar
                      361 537 visningar
                      0 gillar
                      Senaste inlägg HA-Lures  
                      Startad av daikai1, 2016-07-08, 19:30
                      55 svar
                      12 652 visningar
                      0 gillar
                      Senaste inlägg Sundström76  
                      Startad av Benjamin S, 2021-04-20, 11:10
                      715 svar
                      60 678 visningar
                      4 gillar
                      Senaste inlägg Utter
                      av Utter
                       
                      Arbetar...
                      X