Den stora tråden om finesse abborre - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Den stora tråden om finesse abborre

Collapse
X
 
  • Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

  • Ursprungligen postat av neo333 Visa inlägg
    Dom längst upp till höger vad heter dom? Har för mig att jag sett dom på någon svensk webbshop och dom var rätt dyra, och hur fiskar man med dom
    Geecrack Bellows Stick 2,8" och Geecrack Bellows Stick 3,8" är det. Jag riggar de allra helst på en jika rig. Det första inlägget i hela tråden beskriver hur man fiskar med en sådan tillsammans med hur man fiskar med en neko-rig. Jag har fått hundratals abborrar på det betet. Det är speciellt.

    Länk: https://stockholmsfiske.se/beten/jig...lows-stick-28/

    Kommentera


    • Vad tycker ni om Westin Ring Teez TT ? Ska in till Elge på fredag såg att dom har en del jiggar ifrån Geecrack är det Bellows Gill som ni kör med mest, dom är dyra så kan bara köpa en sort

      Vilken krokstorlek?

      Kommentera


      • Ursprungligen postat av neo333 Visa inlägg
        Vad tycker ni om Westin Ring Teez TT ? Ska in till Elge på fredag såg att dom har en del jiggar ifrån Geecrack är det Bellows Gill som ni kör med mest, dom är dyra så kan bara köpa en sort

        Vilken krokstorlek?
        aldrig testat Westin, men Geecrack är mycket bra. Jag kör nog en 1 eller 1/0 på den lilla bellows, minns inte men hellre för kort än för lång

        Kommentera


        • Ursprungligen postat av neo333 Visa inlägg
          Vad tycker ni om Westin Ring Teez TT ? Ska in till Elge på fredag såg att dom har en del jiggar ifrån Geecrack är det Bellows Gill som ni kör med mest, dom är dyra så kan bara köpa en sort

          Vilken krokstorlek?
          Jag kör Bellows Stick. Jiggarna på Torekroks bild är Bellows Stick. På 2,8" kör jag storlek 2 eller 1. På Stora, 3,8" kör jag storlek 1/0. Viktigt att du väljer en krok med tunt gods. Helst Ryugi Infini och Ryugi Infini Hobbit. Annars funkar Owner J-Light väldigt bra. Tunt gods krokar betydligt bättre än grövre gods. Det är verkligen stor skillnad. Särskilt på seg fisk.

          Bellows Gill är bra, men Bellows Stick funkar bättre oftare på våra abborrar tycker jag.

          Westins beten är generellt bra. Jag gillar Ring Teez. Däremot är det inte ett bete jag hade fiskat på jika, neko rig eller wacky. Snarare carolina eller free rig.

          Kommentera


          • Ursprungligen postat av Benjamin S Visa inlägg

            Jag kör Bellows Stick. Jiggarna på Torekroks bild är Bellows Stick. På 2,8" kör jag storlek 2 eller 1. På Stora, 3,8" kör jag storlek 1/0. Viktigt att du väljer en krok med tunt gods. Helst Ryugi Infini och Ryugi Infini Hobbit. Annars funkar Owner J-Light väldigt bra. Tunt gods krokar betydligt bättre än grövre gods. Det är verkligen stor skillnad. Särskilt på seg fisk.

            Bellows Gill är bra, men Bellows Stick funkar bättre oftare på våra abborrar tycker jag.

            Westins beten är generellt bra. Jag gillar Ring Teez. Däremot är det inte ett bete jag hade fiskat på jika, neko rig eller wacky. Snarare carolina eller free rig.

            Vad menar du med tunt gods? Är det att kroken är tunnare? Har märkt att dom krokar jag har använt speciellt till mask liknande jiggar har varit för tjocka och oftas har jiggen gått sönder, även med jiggskallar har haft problem med., synd att inte fler använder liknade gummi som Z-man, eller dom flesta Ned jiggar som jag har köpt har liknade gummi, kanske inte går att använda till vanliga jiggar..

            Kommentera


            • Ursprungligen postat av neo333 Visa inlägg


              Vad menar du med tunt gods? Är det att kroken är tunnare? Har märkt att dom krokar jag har använt speciellt till mask liknande jiggar har varit för tjocka och oftas har jiggen gått sönder, även med jiggskallar har haft problem med., synd att inte fler använder liknade gummi som Z-man, eller dom flesta Ned jiggar som jag har köpt har liknade gummi, kanske inte går att använda till vanliga jiggar..
              Tunt gods=tunnare krok. En tunnare krok penetrerar fiskens mun lättare och man krokar fler fiskar.

              Jag är inte så förtjust i Z-Mans gummi eller något elastiskt material. Det är bra till cheburashka och ibland till Ned, men annars tycker jag att materialets flytförmåga förstör vissa presentationer. På jika, free rig, carolina rig, neko rig och wacky rig funkar det inte alls. Där vill man hellre ha gummi utan flytförmåga och då tappar man de elastiska egenskaperna.

              Kommentera


              • Ursprungligen postat av Torekrok Visa inlägg
                Hade framme massor mask nu, så här kommer en bild som kanske kan vara matnyttig, jag vet iaf när jag beställer jigg att det är svårt att uppfatta size/tjocklek. Säkert har någon testat en av jiggarna och kan ha som referensmått!

                För övrigt Torekrok , vad är det för mask näst längst ner till höger? Den ser väldigt intressant ut. Jag skulle vilja pröva den.

                Kommentera


                • Ursprungligen postat av Benjamin S Visa inlägg

                  För övrigt Torekrok , vad är det för mask näst längst ner till höger? Den ser väldigt intressant ut. Jag skulle vilja pröva den.
                  Det är strike king finesse worm, riktigt bra mask! Skall ej misstas för super finesse worm, för det är elaztech.

                  EDIT: läste fel, näst längst ner till höger är en Z-man finesse wormZ. Flytande vilket jag inte brukar gilla men undantaget på denna, drar alltid fisk. Jag riggar den Texas och släppas/hoppar försiktig på botten. Blir någon slags låtsas-ned av det hela men med möjligheten att fiska på massor andra sätt i samma kast
                  Senast ändrad av Torekrok; 2022-11-17, 10:02.

                  Kommentera


                  • Ursprungligen postat av Benjamin S Visa inlägg

                    Tunt gods=tunnare krok. En tunnare krok penetrerar fiskens mun lättare och man krokar fler fiskar.

                    Jag är inte så förtjust i Z-Mans gummi eller något elastiskt material. Det är bra till cheburashka och ibland till Ned, men annars tycker jag att materialets flytförmåga förstör vissa presentationer. På jika, free rig, carolina rig, neko rig och wacky rig funkar det inte alls. Där vill man hellre ha gummi utan flytförmåga och då tappar man de elastiska egenskaperna.
                    Håller med om att de riggar funkar delvis bättre med sjunkande gummi, särskild wacky såklart. Därför finns ju ZinkerZ från Z-man. Sjunker eftersom det innehåller mycket mera salt. Kul grej med de är att om man kramar ut de ordentlig så får man än ultrasoft lätt flytande senko. Jag har gjort så med några och använde de till Ned med grym resultat.

                    Kommentera


                    • Ursprungligen postat av holden Visa inlägg
                      Det eländiga pillfisket har inte behövts ännu i mina vatten, nära 10 grader fortfarande - små ettriga jiggar omkring stim med småmört är det enda som funkar nu, Stanley the Stickleback med tung skalle. Nött lite med ned och dropshot också men det triggade inga vettiga hugg.
                      Fiskade i helgen. Nappa inget vidare på vanliga jiggar. Heller inget större fan av pillfisket. Dock köpt på mig ett spö för ändamålet och satte på en jäkligt oansenlig Zman finess trd The Deal. 3 grams ned skalle på det. Kasta ut utan att känna någon som helst kontroll på betet. Till min stora förvåning börja det hugga som vid ett högtryck i augusti. Så något verkar det vara med detta fiske.

                      Får inte riktigt till känslan i fisket, med kontakten med betet.

                      Kommentera

                      Foton

                      Collapse

                      Relaterat

                      Collapse

                      Ämnen Statistik Senaste inlägg
                      Startad av Stizo, 2003-10-23, 07:14
                      17 svar
                      3 195 visningar
                      1 gilla
                      Senaste inlägg harlequine  
                      Startad av Draugen, 2006-03-10, 20:05
                      40 svar
                      3 240 visningar
                      0 gillar
                      Senaste inlägg TomHiddleston  
                      Startad av daikai1, 2013-08-09, 18:02
                      1 668 svar
                      361 515 visningar
                      0 gillar
                      Senaste inlägg HA-Lures  
                      Startad av daikai1, 2016-07-08, 19:30
                      52 svar
                      12 441 visningar
                      0 gillar
                      Senaste inlägg TiSo
                      av TiSo
                       
                      Startad av Benjamin S, 2021-04-20, 11:10
                      713 svar
                      60 282 visningar
                      4 gillar
                      Senaste inlägg Robbe511  
                      Arbetar...
                      X