Den stora tråden om finesse abborre - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Den stora tråden om finesse abborre

Collapse
X
 
  • Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

  • Lite mysigt med snö, bara det inte är flera minus Har nästan bara fiskat efter Abborre under sommaren, med spinnare och Crankbait kört en del dropshot i Malmö kanal..men har blivit mest Gädda och även lite Gös Hade ett långt uppehåll på flera år som jag inte fiskade, nu är det nästan bara Abborre som gäller. Har haft problem med depression och ångest och fiske är det ända som hjälper,.

    Hur tycker ni fisket är under våren efter Abborre,? Ni som fiskar med lågprofilare vilka fördelar tycker ni det är?

    Kommentera


    • Jag tycker multi överlag är överlägset till det mesta förutom det riktigt lätta fisket, men till det finns ju multiprylar också idag. Fördelen tycker jag är precision och känsla, jämfört med haspel då.

      minns när jag börja fiska borre på multi, för 10-12 år sedan så var utbudet enormt dåligt i Sverige och jag mer eller mindre la ner det, internethandel var inte alls vad den är idag heller och beställa endelade bassspön från usa var inget som man vågade då så jag är så glad över utvecklingen. Sverige har verkligen legat efter. Många metoder vi använder idag har jänkarna använt sen 60-talet och ännu tidigare.

      Kommentera


      • Ursprungligen postat av Torekrok Visa inlägg
        Jag tycker multi överlag är överlägset till det mesta förutom det riktigt lätta fisket, men till det finns ju multiprylar också idag. Fördelen tycker jag är precision och känsla, jämfört med haspel då.
        Att kasta med multi i dåligt ljus på långa avstånd blir lätt bökigt så även där har haspel en fördel... eller med fladdriga och instabila samt oberäkneliga beten kan haspel vara att föredra, speciellt med kastvindar som tilltar och minskar snabbt.

        Kommentera


        • Ursprungligen postat av Xerup Visa inlägg

          Att kasta med multi i dåligt ljus på långa avstånd blir lätt bökigt så även där har haspel en fördel... eller med fladdriga och instabila samt oberäkneliga beten kan haspel vara att föredra, speciellt med kastvindar som tilltar och minskar snabbt.
          handlar nog mer om teknik, jag har inget av dom problemen och fiskar ofta i stark vind och i mörkret. Skulle t.o.m. gå så långt att säga att jag föredrar multi i stark vind, och till fladdriga beten. Kan man ställa in en multi korrekt så går det ta bort instabilitet ur betet, det går inte med en haspel.

          Kommentera


          • Ursprungligen postat av Torekrok Visa inlägg

            handlar nog mer om teknik, jag har inget av dom problemen och fiskar ofta i stark vind och i mörkret. Skulle t.o.m. gå så långt att säga att jag föredrar multi i stark vind, och till fladdriga beten. Kan man ställa in en multi korrekt så går det ta bort instabilitet ur betet, det går inte med en haspel.
            Ja, jag har noll teknik och att ställa in en multirulle har jag absolut svaga kunskaper om, det lämnar jag till proffsen.

            Kommentera


            • Ursprungligen postat av Xerup Visa inlägg

              Ja, jag har noll teknik och att ställa in en multirulle har jag absolut svaga kunskaper om, det lämnar jag till proffsen.
              smaken är som baken, men håller med, skall jag kontinuerligt kasta 70m kast i 15ms sidovind till tex havsöring föredrar jag haspel också för att det är smidigare, men när jag anstränger mig är det bättre med multi, men man vill inte alltid anstränga sig !

              Kommentera


              • Får se vad jag köper. Har en Abu garcia revo alx 3000sh som jag använder när jag fiskar Abborre , men har märkt att dem är för stor , sen kanske det beror på vilket spö man har Men har läst att storlek 2000-2500 är lagom om man använder spöet PERCH MASTER SL 7' 210cm 5-20g det är Darts som jag ör nöjd med för det priset .Men rullen är för stor. Så behöver köpa en mindre..

                Kommentera


                • Ursprungligen postat av neo333 Visa inlägg
                  Lite mysigt med snö, bara det inte är flera minus Har nästan bara fiskat efter Abborre under sommaren, med spinnare och Crankbait kört en del dropshot i Malmö kanal..men har blivit mest Gädda och även lite Gös Hade ett långt uppehåll på flera år som jag inte fiskade, nu är det nästan bara Abborre som gäller. Har haft problem med depression och ångest och fiske är det ända som hjälper,.

                  Hur tycker ni fisket är under våren efter Abborre,? Ni som fiskar med lågprofilare vilka fördelar tycker ni det är?
                  Härligt att höra att fisket hjälper mot mental ohälsa. Det gör mig glad att höra. Ville bara "highlighta" det.

                  Under våren är fisket generellt svårare tycker jag. Fiskar man långsamt med finessegrejer kan man ha riktigt bra fiske. Det kan vara lite oklart var abborren står på våren, men struktur är nästan alltid rätt. Långsasmt, bottennära är också väldigt bra.

                  Jag gillar att fiska med lågprofilare till mycket abborrfiske. Till finesse gillar jag multirullar med lätta spolar och lösa bromsar för att det bara känns bättre att fiska med. Man är mer involverad i kastet, man prickar allt bättre och det är lättare att fiska av struktur för mig. Känslan i det hela är bara roligare för mig dessutom. Till djupt fiske föredrar jag haspelrullar. Då känns det som man lyfter linan lättare när den ligger under spöet inbillar jag mig.

                  Kommentera


                  • Är det någon som har testat Shimano Expride B Spinning 1,98m 3-10g 2pc? Jag funderar på att köpa ett nu under Black Friday till bl.a. dropshot, jika rig och ned rig, men de tvådelade som vi har här i Sverige kanske inte alls är lika de odelade som alla jänkare lovordar på YouTube?

                    Kommentera


                    • Ursprungligen postat av Svard Visa inlägg
                      Är det någon som har testat Shimano Expride B Spinning 1,98m 3-10g 2pc? Jag funderar på att köpa ett nu under Black Friday till bl.a. dropshot, jika rig och ned rig, men de tvådelade som vi har här i Sverige kanske inte alls är lika de odelade som alla jänkare lovordar på YouTube?
                      har känt på massor olika expride och min övergående feeling är att dom känns jäkligt fina allihop, har dock inte fiskat med det men skulle inte vara så orolig om du kollar upp aktion osv på just den modellen

                      Kommentera

                      Foton

                      Collapse

                      Relaterat

                      Collapse

                      Ämnen Statistik Senaste inlägg
                      Startad av Stizo, 2003-10-23, 07:14
                      17 svar
                      3 138 visningar
                      1 gilla
                      Senaste inlägg harlequine  
                      Startad av Draugen, 2006-03-10, 20:05
                      40 svar
                      3 209 visningar
                      0 gillar
                      Senaste inlägg TomHiddleston  
                      Startad av daikai1, 2013-08-09, 18:02
                      1 668 svar
                      361 389 visningar
                      0 gillar
                      Senaste inlägg HA-Lures  
                      Startad av daikai1, 2016-07-08, 19:30
                      50 svar
                      12 023 visningar
                      0 gillar
                      Senaste inlägg TiSo
                      av TiSo
                       
                      Startad av Benjamin S, 2021-04-20, 11:10
                      680 svar
                      57 391 visningar
                      4 gillar
                      Senaste inlägg DuffelDad  
                      Arbetar...
                      X