Den stora tråden om finesse abborre - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Den stora tråden om finesse abborre

Collapse
X
 
  • Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

  • Vilka jiggar är det man inte kan blanda, med "vanliga" är det bara Z-Man gummi som man inte ska blanda med andra?, hur är med tex Westin, Strike King och Svartzonker Ned jiggar som flyter och är väldigt tåliga kan man isåfall blanda Z-man med andra jiggar som har liknade gummi? Har tänkt köpa en låda där ha mina Z-Man, hade varit bra om ja hade kunnat ha dom i samma som andra Ned jiggar

    Vilka X-Zone rekommendera du Benjamin? Har en som liknar en mask,, som jag inte har använt så mycket, har mest använt Z-man som jag har haft bra fiske med, men det händer att jag fastnar, och kör med samma, kanske dags att prova något annat, för i Malmö har inte Z-man TRD 7 cm (maskarna) funkat så bra .

    Kommentera


    • Är det "flytande" gummi så är det mest trolig TPE/TPR. Inga går ihop med plastisol.
      Sedan finns också silikonbeten som svävar lätt, eller har ingjutna luftbubblor för att flyta upp.

      Jag har inte sådana hemma, men: de borde kunna lagras med TPE. Mina chatterbaits har silikonkjolar och Z-man trailer. Och det funkar ju bra

      Kommentera


      • Ursprungligen postat av neo333 Visa inlägg
        Vilka X-Zone rekommendera du Benjamin? Har en som liknar en mask,, som jag inte har använt så mycket, har mest använt Z-man som jag har haft bra fiske med, men det händer att jag fastnar, och kör med samma, kanske dags att prova något annat, för i Malmö har inte Z-man TRD 7 cm (maskarna) funkat så bra .
        Jag fiskar med X-Zone Ned Zone 3".

        Kommentera


        • Ursprungligen postat av Utter Visa inlägg
          Är det "flytande" gummi så är det mest trolig TPE/TPR. Inga går ihop med plastisol.
          Sedan finns också silikonbeten som svävar lätt, eller har ingjutna luftbubblor för att flyta upp.

          Jag har inte sådana hemma, men: de borde kunna lagras med TPE. Mina chatterbaits har silikonkjolar och Z-man trailer. Och det funkar ju bra

          Så det är mest Z-man man inte ska blanda med andra?

          Kommentera


          • Ursprungligen postat av neo333 Visa inlägg


            Så det är mest Z-man man inte ska blanda med andra?
            Gäller alla tpe/tpr..

            Kommentera


            • Ursprungligen postat av Benjamin S Visa inlägg

              Jag fiskar med X-Zone Ned Zone 3".
              What brand of jigheads and What size hook do you use on Them?

              Kommentera


              • Ursprungligen postat av Daiwox Visa inlägg

                What brand of jigheads and What size hook do you use on Them?
                The X-Zone Ned rig head. It's made for them. Usually 3/32 oz and 1/8 oz.

                Kommentera


                • Jag tycker det är med rätta som det rekommenderas att man förvarar TPE-beten i sina förpackningar för att inte riskera att de "clashar" och reagerar med andra beten, men det betyder ju inte att det sker en reaktion *varje gång* hela tiden. Känns som det är delvis för att tillverkare/återförsäljare ska hålla ryggen fri, men de gör det som sagt med rätta och jag skulle själv gjort samma sak (kunder, you know).

                  Jag har dock, som jag tror jag nämnt tidigare i tråden, förvarat z-man-beten i vanliga Plano-lådor fullständigt problemfritt, och dessutom med plastisol-beten i angränsande fack i samma låda (vill hålla allt komprimerat i kajaken).

                  Nyligen läste jag ett Instagram-inlägg från Z-mans officiella konto där de sa "Remember to always keep your z-man plastics in the original bags, why not in our great Bait BinderZ?“ eller nåt i den stilen. En av kommentarerna var till synes helt allvarlig: "When are you gonna release a box that is z-man safe??“. Nog för att man ska lyssna på auktoriteter, men det vore ju synd om ens högsta önskan är att kunna förvara vissa beten i beteslådor, men så går man ett helt liv och låter bli p.g.a risken för hemska komplikationer, när man bara hade kunnat prova försiktigt och se om det händer nåt..?

                  Kommentera


                  • Jag antar att du överdriver med flit när du prata om " ens högsta önskan"?
                    Klart kan man testa allt själv och med det repeterar tråkiga erfarenheter som andra redan har gjort.
                    Eller så fråga man.
                    Bra att Planoboxarna inte påverkas av TPE. Rapalas boxar derformeras totalt av
                    ​​​TPE.
                    Z- man har förutom binders för påsarna även väskor- frågeställaren kanske ville ha en box som passar in i deras väskor.
                    Jag har förresten själv deras väska. Biltemas mindre box passar perfekt och är TPE resistent

                    Kommentera


                    • Kanske OT i denna tråd men jag frågar ändå: har en Curado DC med utväxling 6.2 som jag ursprungligen tänkte köra för borre-”tungcranks”/kallvattenfiske vilket inte blivit av, nu har den hamnat på ett gösspö där jag skulle vilja ha lite högre linintag, finns det HG drev 7.4 att köpa eller bör jag helt enkelt skaffa en annan rulle?

                      Kommentera

                      Foton

                      Collapse

                      Relaterat

                      Collapse

                      Ämnen Statistik Senaste inlägg
                      Startad av Stizo, 2003-10-23, 07:14
                      17 svar
                      3 195 visningar
                      1 gilla
                      Senaste inlägg harlequine  
                      Startad av Draugen, 2006-03-10, 20:05
                      40 svar
                      3 240 visningar
                      0 gillar
                      Senaste inlägg TomHiddleston  
                      Startad av daikai1, 2013-08-09, 18:02
                      1 668 svar
                      361 516 visningar
                      0 gillar
                      Senaste inlägg HA-Lures  
                      Startad av daikai1, 2016-07-08, 19:30
                      52 svar
                      12 441 visningar
                      0 gillar
                      Senaste inlägg TiSo
                      av TiSo
                       
                      Startad av Benjamin S, 2021-04-20, 11:10
                      714 svar
                      60 360 visningar
                      4 gillar
                      Senaste inlägg Robbe511  
                      Arbetar...
                      X