Den stora tråden om finesse abborre - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Den stora tråden om finesse abborre

Collapse
X
 
  • Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

  • Ursprungligen postat av holden Visa inlägg
    Kanske OT i denna tråd men jag frågar ändå: har en Curado DC med utväxling 6.2 som jag ursprungligen tänkte köra för borre-”tungcranks”/kallvattenfiske vilket inte blivit av, nu har den hamnat på ett gösspö där jag skulle vilja ha lite högre linintag, finns det HG drev 7.4 att köpa eller bör jag helt enkelt skaffa en annan rulle?
    Det borde gå att beställa av Shimano...men personligen skulle jag inte fiska med högre utväxling till det fisket. Rullen blir mindre kraftfull (tyngre att veva in).

    Kommentera


    • Ursprungligen postat av Benjamin S Visa inlägg

      Det borde gå att beställa av Shimano...men personligen skulle jag inte fiska med högre utväxling till det fisket. Rullen blir mindre kraftfull (tyngre att veva in).
      Kommer fiska 12-14 cm shadjiggar med 20 gramsskallar efter gös med kombon, visserligen ett ganska långsamt fiske men man får ändå veva störande snabbt om man ska ha bra beteskontakt tycker jag.

      Kommentera


      • Ursprungligen postat av Benjamin S Visa inlägg

        The X-Zone Ned rig head. It's made for them. Usually 3/32 oz and 1/8 oz.
        You are using the 7,6 cm. Pro Series Ned Zone baits with the 2/0 X-Zone heads?
        I normaly use smaller hooks for baits that size.
        Senast ändrad av Daiwox; 2023-01-21, 14:11.

        Kommentera


        • Någon som kört med Savage Gear Rib Worm? tänkte testa carolina för första gången och tycker den ser lovande ut, eller har ni andra förslag?. Har ett ställe där jag fiskar från land som håller 1kg+ borrar med en botten som sluttar sakta neråt så bör vara idealiskt för carolina?

          Kommentera


          • Har fråga om Carolina, om ni kör med flytande jiggar? Provade med en Z-man Minnowz 3'' och den var nästan uppe på ytan,,

            Kommentera


            • neo333 Du får fiska djupare eller korta av tafsen...
              Skämt å sido, har inte prövat flytande jigg med Carolina men tänker göra det och flyter den för mkt så tänker jag laborera med kroktyp, storlek/vikt/godstjocklek eller initialt ett litet klämsänke på krokböjen (om EWG motsvarande) eller på linan strax ovan kroken.
              Senast ändrad av anteman; 2023-01-25, 18:49.

              Kommentera


              • Ursprungligen postat av neo333 Visa inlägg
                Har fråga om Carolina, om ni kör med flytande jiggar? Provade med en Z-man Minnowz 3'' och den var nästan uppe på ytan,,
                Jag ogillar flytande jiggar till allt förutom ned och cheburashka. Till carolina och free rig fiskar jag uteslutande med sjunkande gummi.

                Kommentera


                • Oh, Kickback- riggen kan vara väldigt effektiv. Särskild i kallt vatten. Carolina med flytande jigg är ju väldigt liknande i aktionen fast mera bottennära

                  Kommentera


                  • Håller med anteman , laborera med krok för att få rätt flytförmåga på betet.

                    Jag har färdigknutna Carolina-riggar jag gjort av smidighet/lathet för att knyta på huvudlinan via lekande.
                    Vikten löper alltså inte på huvudlinan utan mellan två lekanden, inte helt optimalt kanske men då kan inte jiggen flyta upp obegränsad. Vissa dagar har dylik rigg med flytande beten fungerat riktigt bra.

                    Kommentera


                    • Ursprungligen postat av JontaK Visa inlägg
                      Håller med anteman , laborera med krok för att få rätt flytförmåga på betet.

                      Jag har färdigknutna Carolina-riggar jag gjort av smidighet/lathet för att knyta på huvudlinan via lekande.
                      Vikten löper alltså inte på huvudlinan utan mellan två lekanden, inte helt optimalt kanske men då kan inte jiggen flyta upp obegränsad. Vissa dagar har dylik rigg med flytande beten fungerat riktigt bra.
                      Så har jag också knutit mina riggar nu... Skönt att kunna byta till någonting annat lite snabbt.

                      Kommentera

                      Foton

                      Collapse

                      Relaterat

                      Collapse

                      Ämnen Statistik Senaste inlägg
                      Startad av Stizo, 2003-10-23, 07:14
                      17 svar
                      3 143 visningar
                      1 gilla
                      Senaste inlägg harlequine  
                      Startad av Draugen, 2006-03-10, 20:05
                      40 svar
                      3 209 visningar
                      0 gillar
                      Senaste inlägg TomHiddleston  
                      Startad av daikai1, 2013-08-09, 18:02
                      1 668 svar
                      361 389 visningar
                      0 gillar
                      Senaste inlägg HA-Lures  
                      Startad av daikai1, 2016-07-08, 19:30
                      50 svar
                      12 023 visningar
                      0 gillar
                      Senaste inlägg TiSo
                      av TiSo
                       
                      Startad av Benjamin S, 2021-04-20, 11:10
                      680 svar
                      57 393 visningar
                      4 gillar
                      Senaste inlägg DuffelDad  
                      Arbetar...
                      X