Den stora tråden om finesse abborre - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Den stora tråden om finesse abborre

Collapse
X
 
  • Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

  • Ursprungligen postat av Torekrok Visa inlägg

    Ja tänkte precis skriva att 7hg var lite väl snålt skrivet av någon och att den mer var kilosfisk
    Denne "någon var jag och bedömningen gjord utifrån en bild. Ingen aning om personen på bild har små flickhänder eller ramar som dasslock...
    Ansåg att 7 hg var fullt rimligt. Så stor som 1.2 skulle jag aldrig gissa. Fick en 1240 gram tung för några år sedan och den var enligt mina ögon och våg betydligt större.
    Men sett till det så är det onödigt att killgissa och bättre komma ihåg vågen.

    Kommentera


    • Ursprungligen postat av Ziggystardust Visa inlägg

      Denne "någon var jag och bedömningen gjord utifrån en bild. Ingen aning om personen på bild har små flickhänder eller ramar som dasslock...
      Ansåg att 7 hg var fullt rimligt. Så stor som 1.2 skulle jag aldrig gissa. Fick en 1240 gram tung för några år sedan och den var enligt mina ögon och våg betydligt större.
      Men sett till det så är det onödigt att killgissa och bättre komma ihåg vågen.
      Absolut, mest jämför jag med en borre jag fick ifjol som vägde 820 g och den var kortare, både på längden och höjden.

      Kommentera


      • Kort är alltid svårt att uppskatta på speciellt om man håller fisken framför då ser den automatiskt större ut

        Kommentera


        • Ursprungligen postat av Sundström76 Visa inlägg
          Kort är alltid svårt att uppskatta på speciellt om man håller fisken framför då ser den automatiskt större ut
          Ja svårt, för att undvika det när man håller framför, försökte jag en gång hålla bakom men då blev den osynlig så det gör jag inte om igen.. ;-)

          Kommentera


          • Click image for larger version  Name:	IMG_2125.jpeg Views:	0 Size:	2,86 MB ID:	2624676 Haha ja du förstår nog vad jag menar , rätt många som nästan håller fisken på raka armar mot kameran inte i närheten av kroppen om man säger så
            typ så här om du blurrar bort mig

            ja jag menade ju inte bakom men märkbart närmre kameran än personen Som håller i fisken

            Kommentera


            • Ja det är klart skitsvårt att gissa vikten, jag gick på att huvudet såg ordentligt ut och fångstman såg ut att ha rediga händer. Men ja, ovetenskapligt blir det !

              Kommentera


              • Ursprungligen postat av Torekrok Visa inlägg
                Ja det är klart skitsvårt att gissa vikten, jag gick på att huvudet såg ordentligt ut och fångstman såg ut att ha rediga händer. Men ja, ovetenskapligt blir det !
                Om jag tar en linjal och mäter på min datorskärn så blir abborren på bilden 23 cm, sedan kan man väl kanske plussa på en halv centimeter för den delen av stjärtfenan som inte syns.
                Mäter man sedan mitten på lillfingerspetsen till mitt mellan första och andra leden på lillfingret så blir det dryga 3 cm. Eller ett hand/fisk-förhållande på1:7,6

                Om jag tar tumgrepp på ett glas, formar handen ungefär likadant och tar samma mått på min hand (strl 10/XL på handskar) så blir det måttet ungefär 6cm. Nu är referensmåtten väldigt grova, men 7,6*6=45,6 centimeter. Så jag skulle säga att den är 40cm+ och runt kilot i alla fall. Men 1,2 låter mycket.
                För perspektiv så håller jag på bilden i en 42 centimetare på 930 gram.
                Click image for larger version  Name:	lwfvx8p0zdc91.jpg?width=960&crop=smart&auto=webp&v=enabled&s=90e28cb67898ec48628c68596c6e842f8abd289b.jpg Views:	0 Size:	149,4 KB ID:	2624680

                Kommentera


                • Ah asså du lägger nog för mycket tanke bakom, fisken såg ut att va runt kilot. Om den är 7hg eller 1,3kg är det nog ingen som bryr sig om då båda inte är några rekord direkt

                  Kommentera


                  • Svårt att inte "fronta" en fisk, jag håller ju sällan en fisk jättenära kroppen när bilden tas, men mer så om en större gädda än en abborre.

                    Kommentera


                    • Denna tråd har ju vuxit kraftigt och "organiskt" som det brukar bli så ursäkta om inlägget blir lite OT. Syftet är dock att nå borrefiskare som inte enbart fiskar finesse. Fladen är väl ömsom vin ömsom vatten... Nå undvik iaf detta bete
                      Click image for larger version  Name:	Screenshot_20230702_110455_Chrome.jpg Views:	0 Size:	214,1 KB ID:	2625679



                      Gav fisk men "pinnen" i bak som håller skeden var böjd på en (ur förpackning) och gick av när jag lätt försökte böja den tillbaka.
                      En annan fastnade i vegetation och ett resolut ryck med spöt så släppte skeden, fjäderringen hade gått av. Inget liknade har hänt med andra tail spinners jag har av andra märken som fiskats avsevärt mer.

                      ​​​​​​Byter ut trekroken mot en dubbel på mina.
                      Senast ändrad av anteman; 2023-07-02, 12:59.

                      Kommentera

                      Foton

                      Collapse

                      Relaterat

                      Collapse

                      Ämnen Statistik Senaste inlägg
                      Startad av Stizo, 2003-10-23, 07:14
                      17 svar
                      3 193 visningar
                      1 gilla
                      Senaste inlägg harlequine  
                      Startad av Draugen, 2006-03-10, 20:05
                      40 svar
                      3 240 visningar
                      0 gillar
                      Senaste inlägg TomHiddleston  
                      Startad av daikai1, 2013-08-09, 18:02
                      1 668 svar
                      361 515 visningar
                      0 gillar
                      Senaste inlägg HA-Lures  
                      Startad av daikai1, 2016-07-08, 19:30
                      52 svar
                      12 440 visningar
                      0 gillar
                      Senaste inlägg TiSo
                      av TiSo
                       
                      Startad av Benjamin S, 2021-04-20, 11:10
                      713 svar
                      60 246 visningar
                      4 gillar
                      Senaste inlägg Robbe511  
                      Arbetar...
                      X