Den stora tråden om finesse abborre - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Den stora tråden om finesse abborre

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

• Flex
    replied
    Petade upp lite Abborre i går och idag
    Bifogade filer

Lämna en kommentar:

• anteman
    replied
    Dawkins en metod inte är lika bottennära men som iaf kan funka och sparar lite beten om man fastnar ofta är drop shot med 1-2 upphängare (flyt/sjunk worm, shad, creature) och billigt bly i botten, alltså inte dyra drop shot sänken utan långsmalt stavsänke med lekande i båda ändar som knipsas av på mitten, två sänken ur ett. Fäst med ett par överhandsknutar så den sitter 'lagom' bra och brister där om sänket fastnar. Sen skulle jag nog undvika botten de sista 3-7 metrarna och fiska hem lite snabbare.

Lämna en kommentar:

• Flex
    replied
    Perchzilla Finesse Casting första höst passet och riktigt trevlig spö att drilla Abborre på fick en hyfsad Borre

​​​​​​​

Bifogade filer

Lämna en kommentar:

• Benjamin S
    replied
    Ursprungligen postat av Dawkins Visa inlägg
    Använde mask liknande bete på 10cm med en jiggskalle på 3g. Fick en liten aborre sen satte jag 2-3 uppsättningar av utrustningen i botten eller på bråte. Något tips om hur jag undviker detta?
    Kastar från land 20-30m, låter sjunka, vevar in tills linan är spänd. Gör några små ryck, låter sjunka och spänner linan. Upprepar tills det kommer närmare.
    Problemet kommer alltid när det är 3-7m kvar. Då är det ofta jag fastnar.
    Tips tack? Ändra fiske teknik eller någon lösning som hjälper med att inte fastna?

Eller annan fråga är där något botten fiske/teknik som går att få ihop på en ståltafs?
    Jag vevar upp sista beten. Jika rig är en finesse-teknik där man mycket sällan sätter bort grejer tack vare den smala formen på vikten.

Lämna en kommentar:

• orm
    replied
    Att fiska från land med bottentekniker = sätta bort en jäkla massa beten. Bara att leva med eller skaffa båt

Ståltafs är värdelöst, men skarva på lite 0,45 flouro på slutet så klarar man oftast gädda. Inte optimalt på Ned eller freerig kanske, men funkar fint på jika och vanlig jiggskalle.

Lämna en kommentar:

• Dawkins
    replied
    Använde mask liknande bete på 10cm med en jiggskalle på 3g. Fick en liten aborre sen satte jag 2-3 uppsättningar av utrustningen i botten eller på bråte. Något tips om hur jag undviker detta?
    Kastar från land 20-30m, låter sjunka, vevar in tills linan är spänd. Gör några små ryck, låter sjunka och spänner linan. Upprepar tills det kommer närmare.
    Problemet kommer alltid när det är 3-7m kvar. Då är det ofta jag fastnar.
    Tips tack? Ändra fiske teknik eller någon lösning som hjälper med att inte fastna?

Eller annan fråga är där något botten fiske/teknik som går att få ihop på en ståltafs?

Lämna en kommentar:

• Maoucke
    replied
    En liten fråga till expertisen . Vad hade ni fiskat för finesse metoder på expride 4-12?

Som sagt är ny inom området. Än så länge har jag testat jika, free rig och ned lite smått. Är spöet vänligt för dom metoderna eller ska man köra andra metoder till spöet?
    Senast ändrad av Maoucke; 2025-07-22, 15:55.

Lämna en kommentar:

• linuscs
    replied
    Ursprungligen postat av Villespinn91 Visa inlägg

Haft 3-10an och den kastar sämre än 4-12an med 3.5 g vikt
    Vad för rulle och lina har du kört? samma på bägge spön?

Lämna en kommentar:

• Villespinn91
    replied
    Ursprungligen postat av linuscs Visa inlägg

Jaaaa den kastar ju bra relativt. Men inte lika bra som 3-10an. För mig är det en stor deal att kunna kasta 1,8g -2,7g skallar bra,. Jag jobbar i en fiskebutik så är sugen och testa perchzilla för att se om det är nåt att ta in, pga prisvärdigheten.
    Haft 3-10an och den kastar sämre än 4-12an med 3.5 g vikt

Lämna en kommentar:

• linuscs
    replied
    Ursprungligen postat av Villespinn91 Visa inlägg

Kastar 3 g vikter bra med 4-12an. Perchzilla spöt däremot gör det inte. Kastar längre med 3g på expride än 7g på perchzilla
    Jaaaa den kastar ju bra relativt. Men inte lika bra som 3-10an. För mig är det en stor deal att kunna kasta 1,8g -2,7g skallar bra,. Jag jobbar i en fiskebutik så är sugen och testa perchzilla för att se om det är nåt att ta in, pga prisvärdigheten.

Lämna en kommentar:

Foton

Collapse

Relaterat

Collapse

Ämnen Statistik Senaste inlägg
Startad av Bolin, 2008-02-20, 21:08
3 svar
2 864 visningar
0 gillar
Senaste inlägg Swangsta  
Startad av ackeliba, 2008-06-12, 14:57