Den stora tråden om finesse abborre - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Den stora tråden om finesse abborre

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

• Benjamin S
    replied
    Ursprungligen postat av nephilim Visa inlägg

Egentligen så är det väl mest ned och mindre jiggar med lätt skalle jag kommer att fiska mest då W3'an blir lite väl stadig. Neko kommer i andra hand så spöt behöver inte vara anpassat från det. Fiskar mest från båt eller i åar så det är sällan jag behöver bomba iväg kasten.
    Zodias har jag läst mycket gott om, men prislappen är aningen hög.
    Det lilla jag känt av Berkley Sick Stick (upp till 15 g) känns lovande. Den kanske kan vara värd att kolla in.

Lämna en kommentar:

• nephilim
    replied
    Ursprungligen postat av Benjamin S Visa inlägg

Om det är en hyfsat styv signaltopp fungerar det utmärkt. Jag menar inte superstyv, bara tillräckligt styv för att flytta beten ganska enkelt. Ett bra exempel på ett spö med perfekt toppaktion för ned-rig är Shimano Zodias 4-12 g. Däremot är det inte dumt med en något mjukare signaltopp för neko-rig. Har du en styvare topp (som är bättre till nedfiske) får du kasta lite försiktigare.
    Egentligen så är det väl mest ned och mindre jiggar med lätt skalle jag kommer att fiska mest då W3'an blir lite väl stadig. Neko kommer i andra hand så spöt behöver inte vara anpassat från det. Fiskar mest från båt eller i åar så det är sällan jag behöver bomba iväg kasten.
    Zodias har jag läst mycket gott om, men prislappen är aningen hög.

Lämna en kommentar:

• Benjamin S
    replied
    Ursprungligen postat av nephilim Visa inlägg
    Jag tänkte försöka fynda ett spö till småpillandet nu under mellandagsrean. Till mitt vanliga jiggfiske använder jag ett W3 T-T&C 7-21g, så jag är ute efter ett känsligare komplement till t.ex. ned och neko. Budget runt tusenlappen, helst 7' men 8' kan funka om det balanserar bra med en rulle i 2000-storlek.
    Jag har sneglat lite på SBS Perch master V2 finesse men signaltopp kanske inte är optimalt till dessa tekniker?
    Vad säger ni som har lite mer koll på det här?
    Om det är en hyfsat styv signaltopp fungerar det utmärkt. Jag menar inte superstyv, bara tillräckligt styv för att flytta beten ganska enkelt. Ett bra exempel på ett spö med perfekt toppaktion för ned-rig är Shimano Zodias 4-12 g. Däremot är det inte dumt med en något mjukare signaltopp för neko-rig. Har du en styvare topp (som är bättre till nedfiske) får du kasta lite försiktigare.

Lämna en kommentar:

• nephilim
    replied
    Jag tänkte försöka fynda ett spö till småpillandet nu under mellandagsrean. Till mitt vanliga jiggfiske använder jag ett W3 T-T&C 7-21g, så jag är ute efter ett känsligare komplement till t.ex. ned och neko. Budget runt tusenlappen, helst 7' men 8' kan funka om det balanserar bra med en rulle i 2000-storlek.
    Jag har sneglat lite på SBS Perch master V2 finesse men signaltopp kanske inte är optimalt till dessa tekniker?
    Vad säger ni som har lite mer koll på det här?

Lämna en kommentar:

• Benjamin S
    replied
    Ursprungligen postat av borrehunter Visa inlägg
    Köpte dessa häromdagen ser fram emot och testa dem
    Jag har haft extremt bra fiske på Geecrack Bellows Stick 2,8" och 3,8". Bellows Gill däremot har jag inte haft lika bra fiske på. Jag kan definitivt tipsa om att Jika-rigga Bellows Stick med en 5 g vikt (eller en 7 g vikt om det blåser mycket). Årets metod i min mening. Om du listar ut ett sätt att göra Bellows Gill till en fiskfångare får du jättegärna tipsa om det här.

Lämna en kommentar:

• borrehunter
    replied
    Ursprungligen postat av Ziggystardust Visa inlägg

Stinker skit, men weightless offset är de sjukt coola.
    VIktad offset och släpa på botten är giftigt.
    Det kan jag tänka mig hört gott om geecrack! Butiken jag köpte den i sa samma sak angående offset kroken.

Lämna en kommentar:

• Ziggystardust
    replied
    Ursprungligen postat av borrehunter Visa inlägg
    Stinker skit, men weightless offset är de sjukt coola.
    VIktad offset och släpa på botten är giftigt.

Lämna en kommentar:

• borrehunter
    replied
    Bifogade filer

Lämna en kommentar:

• Ziggystardust
    replied
    Ursprungligen postat av ulban Visa inlägg
    Iden är inte alls dum, med flytande sigment.
    Principen är åt Nedrigg hållet.
    Kan vara att Mandula betena är i största laget ?
    Jag har en ide att 3d printa ut sigmenten i lämplig storlek.

Istället för ett fast sänke i betet ha ett glidande.
    På var sida om sänket ett stopp med avståndet ca 100 mm.

I mitt huvud tänker jag mig att abborren inte ska känna av sänket när den tar betet.
    Utan motståndet för abborren blir spötoppen......
    Får se om jag hinner prova min ide i år innan det blir för kallt
    För stora är de absolut inte, men finns många faktorer som avgör framgången med nya beten.

Idén om glidande sänke är inte så dum, men frågan är om inte flytkraften hos mandula betet defacto lyfter så sänket ändå ligger mot stoppet och därmed ändå skapar en viss vikt. Cheburashka är egentligen bäst på beten som sjunker då ledande funktionen skapar ett visst viktlöst bete om det ligger på botten. Har man ett mandula som flyter kraftigt kommer ändå vikten kännas. Men man kan köra så lätt vikt att det precis lagom sjunker och därmed minska vikten i betet som kan avskräcka borren.

Bara att experimentera

Lämna en kommentar:

• ulban
    replied
    Iden är inte alls dum, med flytande sigment.
    Principen är åt Nedrigg hållet.
    Kan vara att Mandula betena är i största laget ?
    Jag har en ide att 3d printa ut sigmenten i lämplig storlek.

Istället för ett fast sänke i betet ha ett glidande.
    På var sida om sänket ett stopp med avståndet ca 100 mm.

I mitt huvud tänker jag mig att abborren inte ska känna av sänket när den tar betet.
    Utan motståndet för abborren blir spötoppen......
    Får se om jag hinner prova min ide i år innan det blir för kallt

Lämna en kommentar:

Foton

Collapse

Relaterat

Collapse

Ämnen Statistik Senaste inlägg
Startad av pete22, 2007-11-24, 21:25
29 svar
2 605 visningar
0 gillar
Senaste inlägg anteman