Allmänt meddelande
Collapse
No announcement yet.
Den stora tråden om finesse abborre
Collapse
X
-
Dawkins en metod inte är lika bottennära men som iaf kan funka och sparar lite beten om man fastnar ofta är drop shot med 1-2 upphängare (flyt/sjunk worm, shad, creature) och billigt bly i botten, alltså inte dyra drop shot sänken utan långsmalt stavsänke med lekande i båda ändar som knipsas av på mitten, två sänken ur ett. Fäst med ett par överhandsknutar så den sitter 'lagom' bra och brister där om sänket fastnar. Sen skulle jag nog undvika botten de sista 3-7 metrarna och fiska hem lite snabbare.
- Gillar 2
Lämna en kommentar:
-
-
Jag vevar upp sista beten. Jika rig är en finesse-teknik där man mycket sällan sätter bort grejer tack vare den smala formen på vikten.Ursprungligen postat av Dawkins Visa inläggAnvände mask liknande bete på 10cm med en jiggskalle på 3g. Fick en liten aborre sen satte jag 2-3 uppsättningar av utrustningen i botten eller på bråte. Något tips om hur jag undviker detta?
Kastar från land 20-30m, låter sjunka, vevar in tills linan är spänd. Gör några små ryck, låter sjunka och spänner linan. Upprepar tills det kommer närmare.
Problemet kommer alltid när det är 3-7m kvar. Då är det ofta jag fastnar.
Tips tack? Ändra fiske teknik eller någon lösning som hjälper med att inte fastna?
Eller annan fråga är där något botten fiske/teknik som går att få ihop på en ståltafs?
- Gillar 2
Lämna en kommentar:
-
Att fiska från land med bottentekniker = sätta bort en jäkla massa beten. Bara att leva med eller skaffa båt
Ståltafs är värdelöst, men skarva på lite 0,45 flouro på slutet så klarar man oftast gädda. Inte optimalt på Ned eller freerig kanske, men funkar fint på jika och vanlig jiggskalle.
- Gillar 2
Lämna en kommentar:
-
Använde mask liknande bete på 10cm med en jiggskalle på 3g. Fick en liten aborre sen satte jag 2-3 uppsättningar av utrustningen i botten eller på bråte. Något tips om hur jag undviker detta?
Kastar från land 20-30m, låter sjunka, vevar in tills linan är spänd. Gör några små ryck, låter sjunka och spänner linan. Upprepar tills det kommer närmare.
Problemet kommer alltid när det är 3-7m kvar. Då är det ofta jag fastnar.
Tips tack? Ändra fiske teknik eller någon lösning som hjälper med att inte fastna?
Eller annan fråga är där något botten fiske/teknik som går att få ihop på en ståltafs?
Lämna en kommentar:
-
En liten fråga till expertisen . Vad hade ni fiskat för finesse metoder på expride 4-12?
Som sagt är ny inom området. Än så länge har jag testat jika, free rig och ned lite smått. Är spöet vänligt för dom metoderna eller ska man köra andra metoder till spöet?Senast ändrad av Maoucke; 2025-07-22, 15:55.
Lämna en kommentar:
-
Vad för rulle och lina har du kört? samma på bägge spön?Ursprungligen postat av Villespinn91 Visa inlägg
Haft 3-10an och den kastar sämre än 4-12an med 3.5 g vikt
Lämna en kommentar:
-
Haft 3-10an och den kastar sämre än 4-12an med 3.5 g viktUrsprungligen postat av linuscs Visa inlägg
Jaaaa den kastar ju bra relativt. Men inte lika bra som 3-10an. För mig är det en stor deal att kunna kasta 1,8g -2,7g skallar bra,. Jag jobbar i en fiskebutik så är sugen och testa perchzilla för att se om det är nåt att ta in, pga prisvärdigheten.
Lämna en kommentar:
-
Jaaaa den kastar ju bra relativt. Men inte lika bra som 3-10an. För mig är det en stor deal att kunna kasta 1,8g -2,7g skallar bra,. Jag jobbar i en fiskebutik så är sugen och testa perchzilla för att se om det är nåt att ta in, pga prisvärdigheten.Ursprungligen postat av Villespinn91 Visa inlägg
Kastar 3 g vikter bra med 4-12an. Perchzilla spöt däremot gör det inte. Kastar längre med 3g på expride än 7g på perchzilla
- Gillar 2
Lämna en kommentar:
Foton
Collapse
-
av FlexHar fastnat för det här fisket som är riktigt roligt och vilka fajter det blir när något större går...8 Foton
-
Kanal: Spinnfiske - Allmänt
2025-08-31, 12:17 -
-
av TylerdurdennHar nyss köpt en stuga utanför Flen i närheten av sjön ”Valdemaren” och är sugen på att...1 Foto
-
2025-07-02, 10:52 -
-
Svar till Den stora tråden om finesse abborreav NappenBottHar haft bra fiske med freerig, tog denna kluns häromdan i en Stockholmssjö på en freeriggad Keitech...1 Foto
-
2025-04-23, 19:56 -
Relaterat
Collapse
| Ämnen | Statistik | Senaste inlägg | ||
|---|---|---|---|---|
|
Startad av Bolin, 2008-02-20, 21:08
|
3 svar
2 864 visningar