Spinnfiske gös, tips!? - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Spinnfiske gös, tips!?

Collapse
X
 
  • Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

  • Spinnfiske gös, tips!?

    Har ni några tips på vart man kan hitta gösen, har testat o spinnfiske gös men har inte haft någon kontakt, vart kan dom stå?
    fiskar i solgen
    ni får också jättegärna ge några tips på hur man jiggfiskar på bästa sätt, kan ju såklart grunderna men om just du har några särskilda knep för o fånga dom!
    tack på förhand

  • #2
    Ursprungligen postat av Augustljung Visa inlägg
    Har ni några tips på vart man kan hitta gösen, har testat o spinnfiske gös men har inte haft någon kontakt, vart kan dom stå?
    fiskar i solgen
    ni får också jättegärna ge några tips på hur man jiggfiskar på bästa sätt, kan ju såklart grunderna men om just du har några särskilda knep för o fånga dom!
    tack på förhand
    -------------------------------------------

    Hej August Ljung;
    "Gösfiske är som att lägga pussel" ...
    Jigfiske och trolling är två kända Gösfiskemetoder som ofta ger bra fångstresultat.
    Vid spinnfiske med vanliga spinnare, skeddrag och wobbler når man sällan samma resultat som vid jigfiske med dunjiggar som exempelvis en Crappie Buster som du kan se här..http://oldschoolsportfishing.blogspo...ch-sanken.html .. och mjukplastjiggar som du kan se här..http://oldschoolsportfishing.blogspo...gerbultar.html .. En av anledningarna till detta är att Gösen är en långsam simmare som gärna vill ta god tid på sig att iaktta och studera innan den hugger eller nafsar på ett bete...
    Old Firehand
    Leif Engström

    http://www.trumman.com/
    Senast ändrad av Old Firehand; 2021-07-04, 15:30.

    Kommentera


    • #3
      Leta rätt på hård botten. Med eko lod eller känn dig fram med jigg.

      Kommentera


      • #4
        Jag fiskar lite gös i en sjö med jigg. Letar reda på en fisk med ekolodet och släpper jiggen så den stannar en bit ovanför fisken....Sen bara hålla helt stilla tills den stiger och tar den.

        Släpper man för nära fisken eller lockrycker med jiggen sticker fisken.
        Tycker de är svåra att få på mer aktivt fiske då de skyggar eller inte orkar jaga.


        My 0.02 från ett träsk i norrland fullt av smågös.

        Kommentera


        • #5
          Ursprungligen postat av Sadda Visa inlägg
          Leta rätt på hård botten. Med eko lod eller känn dig fram med jigg.
          är det inte svårare än så? Tack för tipset ska prova!

          Kommentera


          • #6
            Ursprungligen postat av Test005 Visa inlägg
            Jag fiskar lite gös i en sjö med jigg. Letar reda på en fisk med ekolodet och släpper jiggen så den stannar en bit ovanför fisken....Sen bara hålla helt stilla tills den stiger och tar den.

            Släpper man för nära fisken eller lockrycker med jiggen sticker fisken.
            Tycker de är svåra att få på mer aktivt fiske då de skyggar eller inte orkar jaga.


            My 0.02 från ett träsk i norrland fullt av smågös.
            Så typ vertikala?! Tack

            Kommentera


            • #7
              Ursprungligen postat av Old Firehand Visa inlägg
              -------------------------------------------

              Hej August Ljung;
              "Gösfiske är som att lägga pussel" ...
              Jigfiske och trolling är två kända Gösfiskemetoder som ofta ger bra fångstresultat.
              Vid spinnfiske med vanliga spinnare, skeddrag och wobbler når man sällan samma resultat som vid jigfiske med dun- och beetlejiggar. En av anledningarna till detta är att Gösen är en långsam simmare som gärna vill ta god tid på sig innan den hugger eller nafsar på ett bete...
              Old Firehand
              Leif Engström



              Tack så mycket för tipsen

              Kommentera


              • #8
                Jag jiggar lite gös.. i min sjö gäller som redan påpekats hård botten.. gärna stengrynnor.
                Jag använder relativt tung skalle.. 15-20g.
                Upplever att det triggar gösen när det ”smäller” till i botten vid dropp.
                Jag fiskar ofta sakta, jiggar upp & vevar 4-5 varv, sen får jiggen droppa. Använder mig av shadjiggar på runt 1decimeter, typ shadteez.
                Fiskar aldrig djupare än 10m då gösen är känslig för tryckskillnader!
                Bara ett kast till..

                Kommentera


                • #9
                  Ursprungligen postat av Sikkfisk Visa inlägg
                  Jag jiggar lite gös.. i min sjö gäller som redan påpekats hård botten.. gärna stengrynnor.
                  Jag använder relativt tung skalle.. 15-20g.
                  Upplever att det triggar gösen när det ”smäller” till i botten vid dropp.
                  Jag fiskar ofta sakta, jiggar upp & vevar 4-5 varv, sen får jiggen droppa. Använder mig av shadjiggar på runt 1decimeter, typ shadteez.
                  Fiskar aldrig djupare än 10m då gösen är känslig för tryckskillnader!
                  bra tips, tack!

                  Kommentera


                  • #10
                    Det beror nog mycket på vilken sjö det är vad som funkar. I min sjö som verkar ganska lik Solgen skulle man kunna ställa sig lite var som helst på djupt vatten och spinnfiska gös i frivattnet. Det brukar dock vara bra att vara i närheten av djupkanter och grynnor. Själv har jag sedan denna säsongen hjälpmedel för att se till att jiggen kommer nära fisken vid spinnfiske. Min erfarenhet är att fisken ofta hugger bara jiggen hamnar nära gös i frivattnet.

                    Kommentera

                    Foton

                    Collapse

                    Relaterat

                    Collapse

                    Ämnen Statistik Senaste inlägg
                    Startad av Stizo, 2003-10-23, 07:14
                    17 svar
                    3 192 visningar
                    1 gilla
                    Senaste inlägg harlequine  
                    Startad av Draugen, 2006-03-10, 20:05
                    40 svar
                    3 240 visningar
                    0 gillar
                    Senaste inlägg TomHiddleston  
                    Startad av daikai1, 2013-08-09, 18:02
                    1 668 svar
                    361 511 visningar
                    0 gillar
                    Senaste inlägg HA-Lures  
                    Startad av daikai1, 2016-07-08, 19:30
                    52 svar
                    12 425 visningar
                    0 gillar
                    Senaste inlägg TiSo
                    av TiSo
                     
                    Startad av Benjamin S, 2021-04-20, 11:10
                    713 svar
                    60 202 visningar
                    4 gillar
                    Senaste inlägg Robbe511  
                    Arbetar...
                    X