Mitt jiggfiske krånglar. Fastnar med linan! - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Mitt jiggfiske krånglar. Fastnar med linan!

Collapse
X
 
  • Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

  • Mitt jiggfiske krånglar. Fastnar med linan!

    Visste inte om jag skulle smyga in frågan i nån av alla andra trådar om jiggfiske. Men det kanske är enklare med en egen tråd.

    Problemet. Jag fastnar i hullingen med linan. Jag har nämligen uppdaterat mig själv och köpt på mig lite link heads. Först fastnade jag med beteslåset. Så nu har jag bytt till ett mindre. Då fastnar jag med linan i hullingen istället. Och det händer oftare än när jag hade större mer fingervänligt beteslås. Dom jag köpt nu är så små att man börjar fundera på barnarbete. Jävla pill!
    Har inte riktigt testat "off set" än. Har nån iordning. Får hugg men mindre krokad fisk. Jag kan ju ha monterat lite galet också. För kräftan dom monterade i butik krokade alla den dagen jag testade. Dock jagande abborre och många på platsen. Igår och idag så var det mer slö mitt på dagen grynna fiske. Var inte direkt trångt på grynnorna.

    Den lösning jag kommer på är att börja med nån grov fluorocarbon tafs som ej kan fastna i hullingen.


  • #2
    Kör bara offsetkrok på linkhead så då blir bekymret mindre är ju ledat så bekymret du har följer ju med om du kör vanlig krok .
    kastat 50-100 kast ikväll med linkhead utan ett trassel runt linan/hullingen men kör flourcarbon 30cm närmast inget beteslås vid jiggen utan i skarv fc/flät

    Kommentera


    • #3
      Jag kör 0.40 FC som tafs och precis som Sundström76 fäster jag den direkt på flätlinan.
      Kör samma både på Abborre och Gös :-)

      Men har märkt att om man jiggar "för hårt" med spöt kan jiggen slå runt och fastna, har hänt mig några gånger. Då menar jag bara att jiggen slår sig runt linan, lätt fixat men irreterande :-) haha

      Mina tafsar är mellan 50-70cm :-)
      Du får inte mer fisk för att du har dyra grejor
      Flugfiske är en Livs-stil
      2016 har jag blivit Multifrälst

      Kommentera


      • #4
        Så ni knyter varje jigg?

        Kommentera


        • #5
          Ursprungligen postat av husbehov Visa inlägg
          Visste inte om jag skulle smyga in frågan i nån av alla andra trådar om jiggfiske. Men det kanske är enklare med en egen tråd.

          Problemet. Jag fastnar i hullingen med linan. Jag har nämligen uppdaterat mig själv och köpt på mig lite link heads. Först fastnade jag med beteslåset. Så nu har jag bytt till ett mindre. Då fastnar jag med linan i hullingen istället. Och det händer oftare än när jag hade större mer fingervänligt beteslås. Dom jag köpt nu är så små att man börjar fundera på barnarbete. Jävla pill!
          Har inte riktigt testat "off set" än. Har nån iordning. Får hugg men mindre krokad fisk. Jag kan ju ha monterat lite galet också. För kräftan dom monterade i butik krokade alla den dagen jag testade. Dock jagande abborre och många på platsen. Igår och idag så var det mer slö mitt på dagen grynna fiske. Var inte direkt trångt på grynnorna.

          Den lösning jag kommer på är att börja med nån grov fluorocarbon tafs som ej kan fastna i hullingen.
          ---------------------------------------------------------------

          Sedan jag började med jiggfiske efter Abborre och Gös på 1960-talet har jag alltid knutit linan direkt i jiggens ögla.. Att hålla på och krångla med hakar och beteslås anser jag är att be om problem.. Kapa linan några dm innan du knyter den i jiggöglan och du har alltid en färsk och oskadad lina närmast jiggen...
          Crappie Buster fungerar bra vid jiggfiske efter Abborre och Beetle vid jiggfiske efter Gös...

          Jiggtime!

          Old Firehand
          Leif Engström

          Crappie Buster..https://www.google.com/search?q=Crap...Wtlx4J7XQib2yM ...




          Kommentera


          • #6
            Ursprungligen postat av husbehov Visa inlägg
            Så ni knyter varje jigg?
            Nix, har tafsen knuten dirrkt på flätlinan, sen har varje fall jag ett litet "fastach" eller vad det heter så jag kan byta bete snabbt och enkelt :-)
            Du får inte mer fisk för att du har dyra grejor
            Flugfiske är en Livs-stil
            2016 har jag blivit Multifrälst

            Kommentera


            • #7
              Ursprungligen postat av husbehov Visa inlägg
              Så ni knyter varje jigg?
              linkhead knyter jag rakt på fc , har fler jiggspön i båten men byter inte jigg så ofta utan har fyra-fem färger som varvas men linkhead kör jag oftast sländlarv/kräfta eller mask och byter bara jiggkropp om borren är svår

              fastach är bra till vanlig jigg

              Använder du rätt offsetkrok ? Vitsen är ju att spetsen ska sitta nära kroppen för att inte fastna/samla skit har du offsetkrok som är mer svängd så stryker ju spetsen kroppen och borde inte sno runt linan men krokar lite sämre gör offset om inte fisken är på hugget

              Kommentera


              • #8
                Jag fiskar bara med linkheads och fastach funkar klockrent, men jag fiskar inte med linkheads köpta i Sverige. Sånt köper jag via Ryssland eller Ukraina där du med frakt får ca 50ggr så mycket grejor gemfört med här :-) jag tror jag har ca 7kg olika Linkheads :-) haha har gett ca 1500:- för det. Testa köpa det så billigt i Sverige, jag har allt mellan 10g-45g på Linkhead :-)
                Personligen skulle jag Aldrig köpa Linkhead här i Sverige, Svindyra :-(
                Du får inte mer fisk för att du har dyra grejor
                Flugfiske är en Livs-stil
                2016 har jag blivit Multifrälst

                Kommentera


                • #9
                  Så här ser mina ut för Gösfisket :-)
                  Du får inte mer fisk för att du har dyra grejor
                  Flugfiske är en Livs-stil
                  2016 har jag blivit Multifrälst

                  Kommentera


                  • #10
                    Ursprungligen postat av Sundström76 Visa inlägg

                    linkhead knyter jag rakt på fc , har fler jiggspön i båten men byter inte jigg så ofta utan har fyra-fem färger som varvas men linkhead kör jag oftast sländlarv/kräfta eller mask och byter bara jiggkropp om borren är svår

                    fastach är bra till vanlig jigg

                    Använder du rätt offsetkrok ? Vitsen är ju att spetsen ska sitta nära kroppen för att inte fastna/samla skit har du offsetkrok som är mer svängd så stryker ju spetsen kroppen och borde inte sno runt linan men krokar lite sämre gör offset om inte fisken är på hugget
                    Har krok som syns. Som på classes bild, men enkel krok då. Med hulingar på skaftet så jiggen in ska glida bakåt.
                    Den offsetkroken jag har är nog rätt. Bara inte testat dom så mycket. Utan det är där kroken syns jag fastnar.
                    Fastach har jag i mini format. Men då bytte jag problemet bara. Från att lekande fastnade så fastnade linan.

                    Kommentera

                    Foton

                    Collapse

                    Relaterat

                    Collapse

                    Ämnen Statistik Senaste inlägg
                    Startad av Stizo, 2003-10-23, 07:14
                    17 svar
                    3 188 visningar
                    1 gilla
                    Senaste inlägg harlequine  
                    Startad av Draugen, 2006-03-10, 20:05
                    40 svar
                    3 239 visningar
                    0 gillar
                    Senaste inlägg TomHiddleston  
                    Startad av daikai1, 2013-08-09, 18:02
                    1 668 svar
                    361 492 visningar
                    0 gillar
                    Senaste inlägg HA-Lures  
                    Startad av daikai1, 2016-07-08, 19:30
                    52 svar
                    12 408 visningar
                    0 gillar
                    Senaste inlägg TiSo
                    av TiSo
                     
                    Startad av Benjamin S, 2021-04-20, 11:10
                    706 svar
                    59 545 visningar
                    4 gillar
                    Senaste inlägg Utter
                    av Utter
                     
                    Arbetar...
                    X