Jerkfiske från flytring? - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Jerkfiske från flytring?

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

• Zionnoiz
    replied
    Gammalt inlägg men jag kör med en sevenbass flatfloat XL och inga problem med tre krokar.
    Det är knepigare att få loss krokarna men man bör ta ett stadigt grepp hyfsat kvickt och kör hullinglöst med för att snabba på processen.
    Men visst olyckan kan vara framme inge snack om den saken.

Lämna en kommentar:

• Sajmen
    replied
    Ursprungligen postat av engqvist Visa inlägg

Precis. En hoppande gädda med en lös trekrok nära ringen kan bli en spännande historia.
    Fyfan ja. Lär ju dock nli en hel del missade gäddor om man kör med bara en krok. Eller så får man köra med mindre beten där en krok räcker. Men känns som större beten är hetare såhär på höstkanten, eller? Så madammerna kan käka upp sig rejält inför vintern,men det är bara en hypotes

Lämna en kommentar:

• engqvist
    replied
    Ursprungligen postat av Sajmen Visa inlägg

Jag antar i att risken ligger i om gädden har en krok i käften å en utanför och sen simmer hon in i ringen? För om du ej har fisk tas ju betet ovanför ytan en bra bit framför ringen.
    Precis. En hoppande gädda med en lös trekrok nära ringen kan bli en spännande historia.

Lämna en kommentar:

• Sajmen
    replied
    Ursprungligen postat av engqvist Visa inlägg
    Jag skulle aldrig våga fiska vobbler eller jerkbeten med flera krokar. Ta bort bakre kroken och kör dubbla lekande på den andra. Bara en krok när man sitter i flytring, åtminstone om man har stora gäddkrokar.
    Jag antar i att risken ligger i om gädden har en krok i käften å en utanför och sen simmer hon in i ringen? För om du ej har fisk tas ju betet ovanför ytan en bra bit framför ringen.

Lämna en kommentar:

• Niklar
    replied
    Testa westin swim, fungerar bäst vid invevning.

Lämna en kommentar:

• engqvist
    replied
    Jag skulle aldrig våga fiska vobbler eller jerkbeten med flera krokar. Ta bort bakre kroken och kör dubbla lekande på den andra. Bara en krok när man sitter i flytring, åtminstone om man har stora gäddkrokar.

Lämna en kommentar:

• Sajmen
    replied
    Ursprungligen postat av Wadman Visa inlägg
    Fiskar både fluga och spinn från ring. Funkar väl i och för sig fint att jerka uppåt, men känns väl inte som om man hade velat ha en större gädda med ett jerkbait i käften nära ringen. Lite mycket krok att ha koll på och är nog lätt att man blir j-kligt blöt
    Det hade jag inte ens tänkt på! Har somsagt bara fiskat med atom med en trekrok från ringen i denna sjö. Tror du man kan punktera skiten vid drillning alltså, fan nästan så man blir lite nojjig inför fisket

Lämna en kommentar:

• Wadman
    replied
    Fiskar både fluga och spinn från ring. Funkar väl i och för sig fint att jerka uppåt, men känns väl inte som om man hade velat ha en större gädda med ett jerkbait i käften nära ringen. Lite mycket krok att ha koll på och är nog lätt att man blir j-kligt blöt

Lämna en kommentar:

• Old Firehand
    replied
    Ursprungligen postat av Sajmen Visa inlägg
    Jag hittade i sommras ett riktigt smultronställe för gädda. En skogssjö på en ö med massvis med gädda, hyfsat stora som små. Jag har fiskat här med flytring i sommras då det är enda sättet jag kan tänka mig det går att fiska i sjön med. Jag fiskade uteslutande i sommras med en 55g atom i blåsilver. Men vill utforska andra metoder nu mot hösten. Hur går man till väga för att jerkfiska från flytring. Jag har ett 9' spö och att jerk uppåt känns väldigt onaturligt... Kom gärna med tips!
    --------------------------------------------------------------------

Hej Sajmen;

Köp en HEDDON Lucky 13 i färgen GRA och testa i din skogssjö... https://www.willyssportfiske.se/p/be...SABEgLeZvD_BwE

Old Firehand
    Leif Engström

Lämna en kommentar:

• TiSo
    replied
    Personligen tycker jag att 9 fot är på tok för långt för fiske fån kajak där jag ändå sitter en liten bit över vattenytan, i flytring sitter du ju ännu lägre vad jag förstår.

Om du fiskar mycket från flytring skulle jag ändå rekommendera att investera i ett kortare och lättare spö med kort bakhandtag. Det underlättar rejält när man använder spöt för att "finessfiska" hem olika beten, t ex twitcha/jerka en wobbler. 6-7 fot tycker jag är optimal spölängd. Man tappar ju lite i kastlängd, men det kompenseras av att man kan smyga lite närmare fisken med kajak/flytring

Och som RUSTY HOOK skriver så handlar det om att jerka från sidan och hitta rätt vinkel.

Lämna en kommentar:

Foton

Collapse

Relaterat

Collapse

Ämnen Statistik Senaste inlägg
Startad av Bolin, 2008-02-20, 21:08
3 svar
2 862 visningar
0 gillar
Senaste inlägg Swangsta  
Startad av ackeliba, 2008-06-12, 14:57