Var är abborren sommartid? - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Var är abborren sommartid?

Collapse
X
 
  • Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

  • #11
    Ursprungligen postat av TiSo Visa inlägg
    Mina pass brukar ligga på runt 7 timmar effektiv fisketid, det är vad min rygg pallar. Under den tiden brukar jag hinna beta av de flesta ställen där jag tidigare fått fisk.

    Vad gäller gädda så vet jag att det tagits 10-plussare i sjön, så nog finns det rätt stadiga bitar där. Har ibland funderat på att fiska riktat efter gädda några turer, men har svårt att skippa abborrfisket :-)

    Det finns ett par sund mellan fastland och öar och faktum är att inloppet till ett av sunden är det absolut bästa stället totalt sett. Det är nog det enda stället i sjön där jag några enstaka gånger haft hyfsat mängdfiske (vilket för mig i denna sjö är >5 st på samma plats) på fiskar 400-700 g. Men också detta ställe ger inget annat än någon enstaka 150-grammare sommartid.

    Sundet ovan är ett av flera inlopp till ett c:a 100x100 meter stort område omgärdat av stora vass- och näckrosbälten. Maxdjupet i detta område är c:a 2,5 meter, botten är helt jämn och utanför vass-/näckrosbältena finns ingen bottenvegetation, det är bara dy-/lerbotten. Vassarna i detta område känns som givna lekställen, i alla fall för gädda och vitfisk, och jag har fiskat några gånger där på våren men då bara fått gäddsnipor. Hela detta område känns inte som något abborrställe tycker jag, särskilt inte sommartid då hela vattenmassan där förmodligen är tokvarm.

    Förra året bestämde jag mig för att under varje tur fiska på minst ett ställe där jag aldrig fiskat innan eller aldrig fått fisk. Hittills är det bara ett av dessa ställen som gett fisk, en långgrund vassvik där botten sakta sluttar ner mot 6-7 meter c:a 20 meter ut. Sent förra hösten fick jag en abborre på strax under kilot där, men sedan dess har jag aldrig fått något mer där, trots flera försök.

    Ett ställe som jag de första åren fiskade igenom under varje pass är utanför utloppet till en bäck. Vår och höst porlar det ordentligt i bäcken och man ser små strömvirvlar i vattenytan 10-15 meter utanför utloppet. Det är ganska långgrunt utanför och ingen växtlighet. Jag har alltid tänkt att det är ett givet ställe för all typ av rovfisk, på ekolodet ser man alltid betesfisk där. Men trots idoga försök har det aldrig blivit något annat än enstaka gäddsnipor (och en 2-kilos gös).

    Nu har jag i alla fall bestämt mig för att nästa fisketur lägga minst ett par timmar på att paddla drag över de djupare delarna av sjön. Ni som brukar trolla/ro drag efter abborre, vad använder ni för beten? Jag tänkte köra med två spön, det ena med en grundgående wobbler som går ner till 2 meter, det andra med en wobbler som går ner till 4-6 meter. Kan det vara en vettig taktik?
    När jag trollar kör jag nästan uteslutande med Westin Buzzbite och Westin Deep runner och ibland Rawbite om det är grundare. Får väldigt mycket och stor fisk i alla typer av sjöar. Ända problemet med Buzzbite är att den har en förmåga att locka gäddor. Förra året klev en 7 kilos på. 7 h är ju ändå rätt långt pass så det räcker ju till. När jag fått abborre pelagiskt på trolling har jag ofta lyckats kasta mig till några också på samma plats.

    Abborren har ju en förmåga att reta gallfeber på en…

    Kämpa på!! :-)

    Kommentera


    • #12
      Jag har samlat på mig en mängd små abborrwobblers, flera från Westin bl a några Deep Runner. Jag har nästan aldrig fiskat med dem (enda wobblern jag fiskar abborre med är Shadow Rap), men kan ändå inte låta bli att köpa dem eftersom de ser så fina ut i beteslådan :-)

      Så självklart måste jag på Ziggystardustinrådan komplettera med ett par Salmo Hornet ha ha.

      Jag har alltid en markör med mig i kajaken, den kan ju vara läge att kasta ut om det skulle hugga på något av spöna mitt ute i sjön så att blir det lättare att hitta tillbaka ungefär där fisken högg och kanske få någon till på kast.

      Känns som att jag har en klockren taktik på gång, nu jäklar ska det paddlas drag :-)

      Kommentera


      • #13
        Roligt det där med vilka beten man kör med. Shadow rap får alltid stanna hemma på mina fisketurer.

        Snacka om att vi göder den här industrin…2 av mina default lådor som alltid är med.
        Bifogade filer

        Kommentera


        • #14
          Ursprungligen postat av TiSo Visa inlägg
          Jag har samlat på mig en mängd små abborrwobblers, flera från Westin bl a några Deep Runner. Jag har nästan aldrig fiskat med dem (enda wobblern jag fiskar abborre med är Shadow Rap), men kan ändå inte låta bli att köpa dem eftersom de ser så fina ut i beteslådan :-)

          Så självklart måste jag på Ziggystardustinrådan komplettera med ett par Salmo Hornet ha ha.

          Jag har alltid en markör med mig i kajaken, den kan ju vara läge att kasta ut om det skulle hugga på något av spöna mitt ute i sjön så att blir det lättare att hitta tillbaka ungefär där fisken högg och kanske få någon till på kast.

          Känns som att jag har en klockren taktik på gång, nu jäklar ska det paddlas drag :-)
          Mycket klokt, salmo hornet är grym. Markör har jag också införskaffat. Analogt fiske är skönt i en digital värld.

          Kommentera


          • #15
            Jaha. Tack för tipset…Såg ju giftig ut den där Hornet. Bara att fylla på.

            Kommentera


            • #16
              Ursprungligen postat av Fiskefuralles Visa inlägg
              Roligt det där med vilka beten man kör med. Shadow rap får alltid stanna hemma på mina fisketurer.

              Snacka om att vi göder den här industrin…2 av mina default lådor som alltid är med.
              Snacka om godislåda :-)

              Kommentera


              • #17
                Ursprungligen postat av Ziggystardust Visa inlägg

                Mycket klokt, salmo hornet är grym. Markör har jag också införskaffat. Analogt fiske är skönt i en digital värld.
                Jag skäms att säga att jag ännu inte lärt mig använda waypointsfunktionen på ekolodet, det är därför jag fortfarande kör med mina gamla markörer...

                Kommentera


                • #18
                  Ursprungligen postat av Old Firehand Visa inlägg
                  --------------------------------------------------------------------------------------

                  Hej Tiso;

                  När vattnet är sommarvarmt brukar Abborrarna jaga över större ytor för att hitta bytesfiskar...
                  Testa att kasta med Mörrumsspinnare på vindsidorna av grynnor och uddar där vinden ligger på....

                  Flertalet större Abborrar har jag själv fångat vid spinnfiske med Mörrumsspinnaren och Aglia Long...
                  Personligt rekord på Abborre är 1,8 kilo och den Abborren fångade jag lördagen 21/9 1974 på en wobbler Musky Cisco Kid 1800 Blue Silver utanför Myrholmsgrynnan, Mörkö vid spinnfiske efter Gädda...
                  Det blåste 10 - 12 m/sek sydvästlig vind. Vattenståndet var lågt - 2 dm och fångstdjupet var 5 - 6 meter. Ytvattentemperaturen var +14 gr.C....

                  Old Firehand
                  Leif Engström
                  Hej Leif!

                  Mörrumsspinnaren var en bra idé, jag har några 12-grammare i beteslådan, men aldrig använt dom i just denna sjö. Ska faktiskt prova dom i branterna lite senare i höst.

                  Mörkö är en gammal nostalgiplats för mig, på 80-talet låg jag och min fiskekompis där och tältade i perioder på somrarna och fiskade gädda från tidig morgon till sen kväll. Mitt 35 år gamla pb på gädda är från det området :-)

                  Kommentera


                  • #19
                    Bra det. När vi går tillbaka till analog värld så kommer du få flest borrar…

                    På mitt lod är det en knapp som man trycker på och sen kommer det upp en spara knapp. Väldigt enkelt och smidigt. Jag plottar ju kartor samtidigt som jag åker omkring och fiskar. Smidigt att spara markörer där man sett mycket fisk.

                    Kommentera


                    • #20
                      Ursprungligen postat av Fiskefuralles Visa inlägg
                      Bra det. När vi går tillbaka till analog värld så kommer du få flest borrar…

                      På mitt lod är det en knapp som man trycker på och sen kommer det upp en spara knapp. Väldigt enkelt och smidigt. Jag plottar ju kartor samtidigt som jag åker omkring och fiskar. Smidigt att spara markörer där man sett mycket fisk.
                      Själv sparar jag stenar med mitt lod. Dock bara stenar i storlek av snöskoter eller minivan. Mina 2 överlägset bästa fisken har jag haft på toppen av stora stenar. Abborre och öring.


                      TiSo
                      Jag rekommenderar en wobbler som heter Supersonic. Den varma sommaren 2018 då var det enda wobblern abborren ville ha vid dragrodd. Annars kör jag mest med Rapala jointed shad. Fick dock väldigt bra på en wobbler i sommar jag köpte på tradera för 20 kr av en som sa han beställde direkt från fabrik.
                      Har en tråd med en wobbler som jag dock anser är den riktiga nr 1. Vet dock inte vad den heter. Har också bara 2 exemplar.

                      Kommentera

                      Foton

                      Collapse

                      Relaterat

                      Collapse

                      Ämnen Statistik Senaste inlägg
                      Startad av Stizo, 2003-10-23, 07:14
                      17 svar
                      3 143 visningar
                      1 gilla
                      Senaste inlägg harlequine  
                      Startad av Draugen, 2006-03-10, 20:05
                      40 svar
                      3 209 visningar
                      0 gillar
                      Senaste inlägg TomHiddleston  
                      Startad av daikai1, 2013-08-09, 18:02
                      1 668 svar
                      361 389 visningar
                      0 gillar
                      Senaste inlägg HA-Lures  
                      Startad av daikai1, 2016-07-08, 19:30
                      50 svar
                      12 023 visningar
                      0 gillar
                      Senaste inlägg TiSo
                      av TiSo
                       
                      Startad av Benjamin S, 2021-04-20, 11:10
                      680 svar
                      57 391 visningar
                      4 gillar
                      Senaste inlägg DuffelDad  
                      Arbetar...
                      X