Angående Lucky John vanrex 6 - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Angående Lucky John vanrex 6

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

• Angående Lucky John vanrex 6

Jag tänkte köpa min första lågprofil till gädda fisket och undrar nu om denna rulle verkar bra? https://happyangler.se/produkt/lucky...5/#productInfo Vill inte lägga ner mycket pengar på en Multirulle när det är första gången man köper en. Vad är bromskapaciteten på rummen och är den bra allmänt. Tack på förhand

Är det någon gång man ska kosta på sig extra så är det vid köp av multirulle. Rullen i fråga har jag aldrig hört talas om och det väcker en del skepsis.
    Någon lämplig modell och märke kan jag tyvärr inte ge dig då jag enbart fiskar abborre med finessrullar för 5-6k styck och dessa är absolut inte lämpade för gäddfiske. Den enda jag kommer på som är billig är grabbens Abu black Max den köpte jag för runt 900 och den är han nöjd med. Vet dock inte om den är lämplig till gäddfisket.

Kommentera

Ursprungligen postat av Nufiskare Visa inlägg
      Jag tänkte köpa min första lågprofil till gädda fisket och undrar nu om denna rulle verkar bra? https://happyangler.se/produkt/lucky...5/#productInfo Vill inte lägga ner mycket pengar på en Multirulle när det är första gången man köper en. Vad är bromskapaciteten på rummen och är den bra allmänt. Tack på förhand
      Det räcker jag ser frikopplingstangenten för att jag ska undvika rullen....

Kommentera

En 300 rulle lär ju funka flera år om man sköter den och den var inte dyr, men okänd, finns ev reserv-, slitdelar att köpa då? En vanlig bruksrulle av känt fabrikat, gärna beg, säljs ofta här på FS, är min rekommendation.

Kommentera

Mina första Multirullar köpte jag på Aliexpress, billiga men nog fångade även dem kilosaborrar i Malmö Kanal.

När jag upptäckte att jag gillade att fiska med dem så köpte jag mer avancerade rullar från mer kända tillverkare.

Så mitt råd, testa... vad kan gå fel? Är du händig kanske du lär dig att meka med dem också? Bättre att göra fel på en billig då än en dyr sak... Och det säger jag av egen erfarenhet...

Kommentera

Ursprungligen postat av kaizen
            Föreslår att du kikar på ett känt märke i instegssegmentet från Abu, Shimano, Daiwa (i viss mån KastKing som har billiga men erkänt bra grejer).

Tex. denna Shimano Slx 151 - STD - Multiplikator/Lågprofil | XXL

En rulle med oerhört gott omdöme och kommer hålla länge.

Varför? En multirulle är något mer komplicerad än en haspel vad gäller mekaniken vid "linsläpp" i samband med ett kast. Det kräver en jämn och friktionsfri gång på spolen, i kombination med effektiv och en progressivt justerbar broms - haspel innebär i princip att öppna en bygel och låta linan lämna spolen fritt.

Påstår inte att jag vet något om den du länkat till, däremot vet jag av erfarenhet att Shimano SLX är en kvalitetsrulle.
            Jag kan inte rekommendera KastKing i det här fallet alls. Folk i staterna tenderar att tro att man får mer rulle för mindre pengar när det kommer till KastKing. Enligt min upplevelse får du mindre rulle för mindre pengar. Det finns ett fåtal modeller de gör som inte har någon konkurrens i prisklassen. KastKing Speed Demon t.ex, som är ensam om att vara extremt högutväxlad i den prisklassen. De har inga rullar i gäddstorlekar jag skulle rekommendera, då den de har inte har ett särskilt imponerande backspärrslager.

Istället rekommenderar jag att kolla på en begagnad multirulle från ett mer välkänt märke. Det blir bättre i slutändan, jag garanterar nästan det.

Kommentera

Har en kompis som köpte en sådan för att testa, jag kan säga som så att den inte spinnfiskades mer än 2 gånger för att sedan hamna på ismete hyllan

Kommentera

Lånar tråden lite..

kan en sån här vara nåt som första gädd-lp?

https://www.sportfiskeprylar.se/sv/a...variant=214610

Kommentera

Ursprungligen postat av Kulfisk Visa inlägg
                  Lånar tråden lite..

kan en sån här vara nåt som första gädd-lp?

https://www.sportfiskeprylar.se/sv/a...variant=214610
                  Mycket bra val. En Tatula utan T-Wing (nästan). Jag gillar också vevlängden som definitivt passar bra till de flesta gäddbeten.

Kommentera

Ursprungligen postat av Benjamin S Visa inlägg

Mycket bra val. En Tatula utan T-Wing (nästan). Jag gillar också vevlängden som definitivt passar bra till de flesta gäddbeten.
                    Tack för hjälpen! Då behöver jag inte leta vidare.

Kommentera

Foton

Collapse

Relaterat

Collapse

Ämnen Statistik Senaste inlägg
                    Startad av pete22, 2007-11-24, 21:25
                    28 svar
                    2 213 visningar
                    0 gillar
                    Senaste inlägg MrToby
                    av MrToby