Hur fiskar ni gäddjiggar? - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Hur fiskar ni gäddjiggar?

Collapse
X
 
  • Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

  • Hur fiskar ni gäddjiggar?

    Jag har en hel del gäddjiggar av olika sorter, dock har de väldigt sällan kommit till användning. Är tanken att man skall studsa dem på bottnen likt abborrjiggar? Och därmed fastna i stenar och skit? För om man inte studsar dem på bottnen och låter dem gå genom vattnet likt en wobbler, varför skulle gäddan orka stiga och hugga på en jigg om den inte hugger på en wobbler…?

    Jag hade vad jag skulle klassa som en uppenbarelse nu i helgen då jag fiskade i en sjö där det finns gott om gädda. Det finns en ganska djup grynna i den sjön, som vid grundaste punkten är ca 6m djupt, där det sluttar ut mot 10-12 meter runt om grynnan. Jag har fått tips om denna grynna från lokala förmågor, folk har fått stora gäddor just där. Jag har därför nött vid denna grynna med olika wobblers och jerks m.m, utan en tillstymmelse till hugg. I helgen tänkte jag testa bottenjigga vid denna grynna. Jag använde en McRubber med 20g skalle och en stinger under buken, parkerade båten på grynnans grundaste punkt och kastade ut och lät sjunka till botten i en halv evighet. På första kastet, då jag nästan studsat in jiggen ända nedanför båten så högg det utav bara fan. Utan att överdriva så kändes det som att spöt skulle följa med. Kanske var jag inte beredd, jag vet inte, för jag hade fisken på i ca 2 sekunder, sen tappade jag den. Detta upprepades sedan under ett antal kast, jävulska hugg men som tappades typ direkt. Efter första kastet var jag taggad och beredd och tyckte jag satte mothugget så fort jag kunde, men lyckades inte kroka någon gädda där. Till slut hade jag fastnat i botten ca en miljon gånger, så jag fick nog av denna grynna och körde vidare till ett annat ställe utan sten på botten. Körde bottenjigg där också, och hade fortsatt lycka med många hugg och ett antal mindre gäddor upp. Efter ett antal timmar med detta var jiggen rätt söndersprucken, och till slut fastnade den för evigt i ett saftigt bottennapp jag inte lyckades rädda. Därefter testade jag att veva andra jiggar, utan att bottenstudsa, dvs fiska dem likt wobblers. Fick ingenting förutom någon enstaka följare. Däremot nappade det på jerkbait, Buster jerk, som ju går ganska grunt. Uppenbarligen var bottenjiggning helgens melodi. Hur som helt var det en sjuk upplevelse för mig, med dessa hugg som jag inte haft med något annat bete. Jag kände mig som Snoken i PikeFight, mumlade för mig själv om ”vilket jävla hugg, meterfisk alla dagar i veckan”

    Min fråga är då, fiskar ni gäddkungar med jiggar på botten eller som en wobbler högre upp i vattnet? Får ni något om ni använder dem likt wobbler…? Om ni bottenjiggar, hur fan gör ni för att inte fastna hela jävla tiden? Hur kunde jag tappa så många fiskar?


  • #2
    För det första bör man skilja på jiggar och swimbait, en jigg är platt, exempelvis shadteez och ett swimbait är bulligt typ mcrubber.

    Swimbait fiskar bäst högt i vattnet och skapar en fin profil. Grymt med shallowskruv över växter eller med viktad skalle ute i frivattnet för pelagisk gädda.

    En jigg däremot fiskar jag helst med jiggskalle, den går fint att studsa på botten utan att fastna. Men går även fiska i frivattnet mer likt en wobbler.

    Swim bait behöver oftast 2 stinger medan jiggen en stinger eller helt utan. Ps. Testa ankra utanför grynnan och kasta mot toppen istället.

    Kommentera


    • #3
      Niklar hade ingen aning om detta med swimbait. Men menar du att det som du kallar jiggar har en tendens att fastna mindre än swimbaits? Kastar man ut över en stenig grynna känns det väldigt lätt att fastna, då till och med ankaret vill fastna ibland. Att studsa min McRubber på botten utan sten är ju inga problem, det är ju när grynnan kommer in i bilden det blir problem.

      Ankra utanför grynnan där det är djupt är oftast lite problematiskt, har ingen elmotor och ankarlinan är beroende på hur mycket det blåser inte riktigt tillräckligt lång. Detsamma gäller för att fiska pelagiskt på djupt vatten, det gör jag aldrig för att det oftast blåser för mycket ute på öppet vatten och man driver alldeles för fort

      Kommentera


      • #4
        Ursprungligen postat av Grobian Visa inlägg
        Niklar hade ingen aning om detta med swimbait. Men menar du att det som du kallar jiggar har en tendens att fastna mindre än swimbaits? Kastar man ut över en stenig grynna känns det väldigt lätt att fastna, då till och med ankaret vill fastna ibland. Att studsa min McRubber på botten utan sten är ju inga problem, det är ju när grynnan kommer in i bilden det blir problem.

        Ankra utanför grynnan där det är djupt är oftast lite problematiskt, har ingen elmotor och ankarlinan är beroende på hur mycket det blåser inte riktigt tillräckligt lång. Detsamma gäller för att fiska pelagiskt på djupt vatten, det gör jag aldrig för att det oftast blåser för mycket ute på öppet vatten och man driver alldeles för fort
        Om du fiskar en jigg på vanligt jigghuvud har du ju bara en enkelkrok på ovansidan. Då fastnar du minimalt. Dock krävs det ett mindre bete upp till 15-16 cm för kroka bra. Jag komplimenterar dock gärna med en stinger ganska långt bak på dessa jiggar men de fastnar sällan ändå. Ett swimbait med 2 st trekrokar under sjunker inte lika bra och fastnar även lättare i botten.

        Jag måste tillägga att jag älskar den klassiska jiggen som gäddbete.

        Kommentera


        • #5
          Ett tips är ju att sätta stingern på ryggen istället för buken. Har aldrig testat det själv, men tror jag sett folk på Youtube göra det för att inte fastna? Annars får du försöka med vevstopp och börja veva innan det når botten.

          Kommentera


          • #6
            Har haft klart större framgång med klassiska shad än swimbaits. Mcpike 18 cm med vanlig jiggskalle och just en stinger brukar vara ett säkert kort.

            Kommentera


            • #7
              Instant spinnerbait till stora gäddjiggar.

              Kommentera


              • #8
                Ursprungligen postat av Grobian Visa inlägg
                --------------------------------------

                Hej Mr Grobian;

                Även om det hänt några gånger att jag lyckats fånga godkända Gäddor vid mitt jigfiske efter Abborre och Gös så är det mer regel än undantag att Gäddorna föredrar att hugga på skeddrag och wobbler..
                Med vänlig fiskehälsning,
                Leif Engström

                https://www.google.com/search?rlz=1C...h=642&dpr=1.25 ...
                Senast ändrad av Old Firehand; 2022-04-05, 09:42.

                Kommentera


                • #9
                  Ursprungligen postat av Old Firehand Visa inlägg

                  --------------------------------------

                  Hej Mr Grobian;

                  Även om det hänt några gånger att jag lyckats fånga godkända Gäddor vid mitt jigfiske efter Abborre och Gös så är det mer regel än undantag att Gäddorna föredrar att hugga på skeddrag och wobbler..
                  Med vänlig fiskehälsning,
                  Leif Engström

                  Wobbler och skeddrag i all ära, men det är nog ingen betestyp som stått för så många stora gäddor som mjukbeten sista decenniet. Så allt fungerar det! Dock är dagens mjukbeten 15-30 cm i storlek. Misstänker viss skillnad mot när du brukade jiggad abborre
                  Senast ändrad av Niklar; 2022-04-04, 14:27.

                  Kommentera


                  • #10
                    Själv kör jag klassiska relaxa 6' på gädda. Brukar låta den sjunka ner en bra bit. Sen "jiggar" jag den upp genom vattnet. Sen sjunka ner igen.

                    Kommentera

                    Foton

                    Collapse

                    Relaterat

                    Collapse

                    Ämnen Statistik Senaste inlägg
                    Startad av Stizo, 2003-10-23, 07:14
                    17 svar
                    3 193 visningar
                    1 gilla
                    Senaste inlägg harlequine  
                    Startad av Draugen, 2006-03-10, 20:05
                    40 svar
                    3 240 visningar
                    0 gillar
                    Senaste inlägg TomHiddleston  
                    Startad av daikai1, 2013-08-09, 18:02
                    1 668 svar
                    361 515 visningar
                    0 gillar
                    Senaste inlägg HA-Lures  
                    Startad av daikai1, 2016-07-08, 19:30
                    52 svar
                    12 440 visningar
                    0 gillar
                    Senaste inlägg TiSo
                    av TiSo
                     
                    Startad av Benjamin S, 2021-04-20, 11:10
                    713 svar
                    60 241 visningar
                    4 gillar
                    Senaste inlägg Robbe511  
                    Arbetar...
                    X