Fiska Gös med starkt ljus? - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Fiska Gös med starkt ljus?

Collapse
X
 
  • Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

  • Fiska Gös med starkt ljus?

    Var ute på Mjörn i somras och provade på att fiska Gös. Då noterade jag på kvällen efter skymningen, att det var en båt som hade en stark lysande lampa under båten. Har funderat på varför? Har frågat några av mina fiskevänner och googlat om det, men inte fått något konkret svar. Bara en del gissningar. Är det någon här på forumet som vet? Är det för att locka till sig Gösen? Är det ens lagligt isåfall? Kanske en korkad fråga, men får väl skylla på mitt nyvaknade fiskeintresse och ör ganska nyfiken.

  • #2
    Att "Lysa in fisk" är en gammal och beprövad metod som använts sedan urminnestider men tvivlar på att det är lagligt med våra regler om fritt handredskapsfiske, men funkar gör det på de flesta fiskarter så jag tror nog att det funkade bra på Gösen.

    Vet att det iaf funkar på Ål, Gädda och Brax men det var 50 år sedan jag testade så preskriberat vid det här laget ;-)

    Kommentera


    • #3
      Tack för svaret. Det var mest av nyfikenhet. Själv tänkte jag att det istället skulle skrämma fisken.
      Det går ju inte direkt att smyga med den metoden. :-)

      Kommentera


      • #4
        Ursprungligen postat av Glutten Visa inlägg
        Tack för svaret. Det var mest av nyfikenhet. Själv tänkte jag att det istället skulle skrämma fisken.
        Det går ju inte direkt att smyga med den metoden. :-)
        Det är väl inte gösen i sig som lockas av ljuset utan plankton och småfisk.

        Kommentera


        • #5
          Ursprungligen postat av stefan1 Visa inlägg

          Det är väl inte gösen i sig som lockas av ljuset utan plankton och småfisk.
          Det funkar att lysa in rovfisk med jag upptäckte en hyfsad gädda utanför bryggan när jag var ner en kväll och hade en lampa med mig och lyste i vattnet framför nosen på den och så flyttade jag ljuset och den följde efter så jag fortsatte ända tills jag hade den nedanför fötterna och hade en håv i vattnet som jag styrde in den i och hade kunnat ta upp den i men jag släppte den såklart då det var mest av nyfikenhet att se om det funkade.

          Kommentera


          • #6
            Låter som ett sätt som fanns när man fiskade med hjulster (spjut). Att dom sätts som i trans.
            Blinkpirken är ju bevisad att den lockar fram fisk. Och att fisken hugger på ljuset. Men det är ju skillnad mot en prick som är som lillfingernageln mot en lampa som i dagens läge är som fullljus på bilen.

            Kommentera

            Foton

            Collapse

            Relaterat

            Collapse

            Ämnen Statistik Senaste inlägg
            Startad av Stizo, 2003-10-23, 07:14
            17 svar
            3 193 visningar
            1 gilla
            Senaste inlägg harlequine  
            Startad av Draugen, 2006-03-10, 20:05
            40 svar
            3 240 visningar
            0 gillar
            Senaste inlägg TomHiddleston  
            Startad av daikai1, 2013-08-09, 18:02
            1 668 svar
            361 515 visningar
            0 gillar
            Senaste inlägg HA-Lures  
            Startad av daikai1, 2016-07-08, 19:30
            52 svar
            12 440 visningar
            0 gillar
            Senaste inlägg TiSo
            av TiSo
             
            Startad av Benjamin S, 2021-04-20, 11:10
            713 svar
            60 246 visningar
            4 gillar
            Senaste inlägg Robbe511  
            Arbetar...
            X