Varför abborren blir så storvuxen på kusten? - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Varför abborren blir så storvuxen på kusten?

Collapse
X
 
  • Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

  • #11
    Ursprungligen postat av Xerup Visa inlägg
    Visst är det ganska grunt överallt där man fiskar grov abborre i kalmarsund?

    Skulle det kunna vara så enkelt att borrar som söker föda där solens strålar når ner till botten och får fart på fotosyntesen som skapar förutsättningar för små bottenlevande djur helt enkelt kan få i sig mer energirik föda med mindre ansträngning än fiskar som valt att leva pelagiskt av djur som äter plankton i det kallare och mer näringsfattiga vattnet?

    Braxen och sutare är ju goda exempel på arter som blir väldigt färgade och riktigt stora i grunda sjöar och dom lever ju till största del på annat än fiskdiet hela livet. Hur gott om braxen är det i kalmarsund?
    Dom 2 grundaste sjöarna i mitt område är kända för grova gäddor. Men icke abborre. Den ena är ej över 2 meter nånstans. Folk bor på sjön i jakt på den 14 kilos gädda som fångas ett ex antal gånger per säsong. Det fanns 2 st. Men en slog en grabb ihjäl.
    Som pimpelfiskare kommer man i kontakt med braxen då och då. Dom torde vara småfiskätare, samma som grov sik.

    Kommentera


    • #12
      Ursprungligen postat av Mijni Visa inlägg
      Läste denna artikeln på FishEco under helgen:

      https://fisheco.se/varfor-blir-abbor...den-pa-kusten/

      Detta är en väldigt bra teori, jag säger varken att den är rätt eller fel.
      Men den svarar inte riktigt på varför abborrarna blir stora i ex Malmö Kanal.
      Är Malmöpåg och fiskat i kanalen många år innan det blev så stort som det är idag och kan bannemig inte komma ihåg att jag sett en enda slända...
      Men ändå funkar motoroil, colafärgat som en färg man alltid fiskar och med gott resultat. (Självklart förekommer undantag)

      Vad tror ni?
      Abborrarna i Malmö kanal blir inte stora i kanalen. Det är ju abborrar som lever större delen av året i Öresund.

      Om vi antar att tesen om trollsländelarverna stämmer - det finns många larver, kräftdjur etc. som är lite ”motor oil” i färgen i både sundet och kanalen.

      Själv anser jag att det hos vissa spinnfiskare finns en övertro på att det viktigaste är att imitera naturliga beten (den tendensen finns ju även inom flugfisket).
      Ibland är det just det onaturliga som lockar till hugg - neonfärger, vibrationsbeten, rasselkammare, skramlade glaspärlor vid Carolina- och Texas rig… listan är lång.

      Varför skulle abborren ta just vår ”trollsländelarv” i ett område som kryllar av dessa? Troligtvis för att vårt bete ändå skiljer sig i mängden.
      sigpic Man lever inte för att fiska - man fiskar för att leva!

      Kommentera


      • #13
        I hårt fiskade områden är det helt klart så att fisken kan triggas att provsmaka ett bete de inte känner igen, ”sample it” som någon amerikansk fiskeprofil sade. Chatterbait är ett bete som haft den effekten i de vatten jag frekventerar.

        Kommentera


        • #14
          större yta int lika stor konkurans om födan . tillgänglighet till "varma" ytor å vara i ,varma ytor resulterar oftast i att det "kläcks" mer "födoämnen" som de går efter (he är väl int allt för ofta he blir nå islagda hav söderöver /finns inga hav anknytna till vår östkust att ens orda om .)

          he finns oftast Djävulskt grov abborre nästan Vars som Helst (om int fisketrycket är HÅRT) .

          Mvh
          Paul Roger Nilsson

          Kommentera


          • #15
            Ursprungligen postat av Sir Fish-a-lot Visa inlägg

            Abborrarna i Malmö kanal blir inte stora i kanalen. Det är ju abborrar som lever större delen av året i Öresund.

            Om vi antar att tesen om trollsländelarverna stämmer - det finns många larver, kräftdjur etc. som är lite ”motor oil” i färgen i både sundet och kanalen.

            Själv anser jag att det hos vissa spinnfiskare finns en övertro på att det viktigaste är att imitera naturliga beten (den tendensen finns ju även inom flugfisket).
            Ibland är det just det onaturliga som lockar till hugg - neonfärger, vibrationsbeten, rasselkammare, skramlade glaspärlor vid Carolina- och Texas rig… listan är lång.

            Varför skulle abborren ta just vår ”trollsländelarv” i ett område som kryllar av dessa? Troligtvis för att vårt bete ändå skiljer sig i mängden.

            Ja, jag håller med om att abborren också går ut i havet.
            Men är övertygad om att många abborrar också står i kanalen under sommaren. Har själv fångat mycket och stor abborre i kanalen under sommaren.

            Vibrationsbeten och s.k Jerkbait (wobbler på gammelsvenska) funkar ypperligt och dom liknar inte kräftdjur så vitt jag kan se...
            Så där håller jag med om att det är sånt som också sticker ut de små liven tar.

            Kommentera


            • #16
              Intressant teori!

              För att gå tillbaka till Kalmarsund som länge vart ett abborr-mecka vår & höst!
              Jag personligen har aldrig fiskat där men bekanta, samt allt man läst o sett på nätet.
              Det verkar inte finnas några små abborrar i området är mina bekantas iakttagelser?
              Möjligen att de är på annan plats än de stora men normalt får man ju mindre abborrar på samma plats som de stora men så verkar de inte vara i Kalmarsund?

              Kan de vara så att nytillväxten är så liten att den blir föda åt fisk, säl, skarv?
              Och att man bara fiskar på gamla storväxta krigare som är på sin absoluta topp i livet?

              Bara en tanke?
              Ni andra har säkert mer info om Kalmarsund?!

              Kommentera


              • #17
                Ursprungligen postat av Kimmen Visa inlägg
                Intressant teori!

                För att gå tillbaka till Kalmarsund som länge vart ett abborr-mecka vår & höst!
                Jag personligen har aldrig fiskat där men bekanta, samt allt man läst o sett på nätet.
                Det verkar inte finnas några små abborrar i området är mina bekantas iakttagelser?
                Möjligen att de är på annan plats än de stora men normalt får man ju mindre abborrar på samma plats som de stora men så verkar de inte vara i Kalmarsund?

                Kan de vara så att nytillväxten är så liten att den blir föda åt fisk, säl, skarv?
                Och att man bara fiskar på gamla storväxta krigare som är på sin absoluta topp i livet?

                Bara en tanke?
                Ni andra har säkert mer info om Kalmarsund?!


                Nej, det är kanske sant.
                Man hör visserligen sällan om när man får småborre. Det är ju inte kul att basunera ut.

                Förr (läs 4-5 år sedan) kunden man i Malmö kanal stå och hiva upp småborre (2-500gr) i parti och minut.
                Detta upplever jag som lite borta numera.
                Så det kan absolut va så att den mindre fisken inte finns där i samma utrsträckning längre pga typ anledningar.

                Men det är kul att spekulera. Någon kanske träffar rätt med en teori?

                Kommentera


                • #18
                  Läser man dokumenten jag länkade till så fanns det ingen lyckad föryngring av abborre i kalmarsund på 90-talet.

                  Kommentera


                  • #19
                    Ursprungligen postat av Xerup Visa inlägg
                    Läser man dokumenten jag länkade till så fanns det ingen lyckad föryngring av abborre i kalmarsund på 90-talet.
                    Det kan ju vara en del av förklaringen, färre att konkurrera om maten med ger bättre chans att växa på sig.

                    Kommentera


                    • #20
                      För ungefär 50 år sedan var det under några år i Lagan som de största abborrarna drogs upp ur djupgroparna. Detta hände då i samband med leken. Dessa abborrar levde normalt ute på kusten där de livnärde sig på småfisk, tångräkor, märlor och småkrabbor. De växte snabbt till imponerande storlekar ute i kustvattnet men måste söka sig till sötvatten för att leka. När det nödvändiga var gjort, drog de kvickt ut till havs för att ha roligt igen.
                      Det är i princip samma överlevnadsstrategi som de stora gäddorna från Öresund, vilka gick upp i Lödde å för att leka hade, Upp och leka, ut och käka!
                      Må vi alla ha ett intressant fiske!

                      Kommentera

                      Foton

                      Collapse

                      Relaterat

                      Collapse

                      Ämnen Statistik Senaste inlägg
                      Startad av Stizo, 2003-10-23, 07:14
                      17 svar
                      3 215 visningar
                      1 gilla
                      Senaste inlägg harlequine  
                      Startad av Draugen, 2006-03-10, 20:05
                      40 svar
                      3 241 visningar
                      0 gillar
                      Senaste inlägg TomHiddleston  
                      Startad av daikai1, 2013-08-09, 18:02
                      1 668 svar
                      361 539 visningar
                      0 gillar
                      Senaste inlägg HA-Lures  
                      Startad av daikai1, 2016-07-08, 19:30
                      55 svar
                      12 666 visningar
                      0 gillar
                      Senaste inlägg Sundström76  
                      Startad av Benjamin S, 2021-04-20, 11:10
                      715 svar
                      60 803 visningar
                      4 gillar
                      Senaste inlägg Utter
                      av Utter
                       
                      Arbetar...
                      X