2 brutna spön på en resa - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

2 brutna spön på en resa

Collapse
X
 
  • Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

  • 2 brutna spön på en resa

    Detta har aldrig hänt mig tidigare, men av någon anledning skulle det hända i helgen…

    Jag köpte två spön inför resan, ett veracity 10-35g samt ett villain 5-25 g(tror jag det var), båda köpta begagnat och har suttit på väggen i garaget inför resan. Väldigt fina i skicket.
    Första dagen bestämmer jag mig för att använda villain spö tillsammans med en Revo mgx rulle, går inte mer kanske 10-15 kast innan det säger pang, då går spöt av en bit ovanför handtaget (spöt är/var buttdelat)

    Andra dagen tar jag veracity spöt som legat i bilen, monterar på en curado 201 och kastar 3 kast innan den går av lite ovanför delningen (två delat spö).
    båda spöna knäcktes med samma bete, Berkley cutter 16g, ett drag jag definitivt anser att båda spöna ska klara av.

    Jag blev ordentligt ställd när jag som sagt, i kasten, ”lyckas” knäcka två spön. Svordomarna haglade och jag kunde inte förstå vad som hände.

    Detta hände i lördags och igår.
    Ingen utav spöna fick något slag på sig där den gick av.
    Kan värmen försvaga spöna så passa mycket att dom går av ? Tänker att ex veracity legat i bilen med typ 25 grader.

    Tack på förhand!


  • #2
    Abu har väl fått lite ris för beast spöna men villain/veracity vette fan var väl nån här som avverkade ett par beast och bytte fabrikat sen men begagnat räknar man väl kanske inte med nåt tillverkningsrelaterat fel

    Kommentera


    • #3
      Tråkigt, aldrig hänt mig, peppar peppar..

      Spön, klingan "bakas" väl i ugn så de borde klara långt mer än 25 grader. Kan bara spekulera men ett tidigare koncentrerat slag, stöt mot klinga låter mest troligt.

      Ett spö med en sån skada kan säkert funka en tid utan att gå av givet betesvikter och hur pass man laddar på i kastet. Kan också vara ett ursprungligt fel som likaså förvärrats med tiden, kasten men knappast lika troligt.

      Kanske har alla delade spön en "stresspunkt" ovanför delningen som gör dem mer utsatta just där även om jag själv inte råkat ut för spöbrott och flera har ju här på FS fått brott på spötoppen men inte nära holken...

      Så nån slags brottanvisning och tid kan nog ge detta utfall och månne är spön med 36-40T (som bl a Veracity, Villain) mer känsliga, tunna i klingan än spön med lägre modul. Trots all reklam om extrastarka, hållbara spön med nano-resin och Spiral-X criss-cross wrap och liknande så förefaller de inte hålla avgjort bättre än spön gjort förr men de är ofta lättare.
      Senast ändrad av anteman; 2022-06-06, 14:21.

      Kommentera


      • #4
        Spöna har med största sannolikhet fått sig en smäll med tanke på de något ovanliga brytpunkterna. Att ett spö går av vid ett kast visar vara på att skadan redan fanns där och kastet var nådastöten. Det suger men se det som en fantastisk möjlighet att hitta ett nytt spö jag rekommenderar st croix victory serien. Allt gott

        Kommentera


        • #5
          Är dom köpta från samma säljare?

          Kommentera


          • #6
            Ursprungligen postat av Xerup Visa inlägg
            Är dom köpta från samma säljare?
            Nej det är dom inte.

            Kommentera


            • #7
              Ursprungligen postat av nixxie Visa inlägg

              Nej det är dom inte.
              Då tror jag att du bara har haft maximal otur.

              Kommentera


              • #8
                Gissar att dom har fått en skada i bilen
                Har råkat ut för samma sak att ett spö har gått sönder, hade lastat det dumt i bilen så den hade fått en stöt.
                Var inget som syndes men efter några kast vek den sig strax ovanför handtaget

                Kommentera

                Foton

                Collapse

                Relaterat

                Collapse

                Ämnen Statistik Senaste inlägg
                Startad av Stizo, 2003-10-23, 07:14
                17 svar
                3 192 visningar
                1 gilla
                Senaste inlägg harlequine  
                Startad av Draugen, 2006-03-10, 20:05
                40 svar
                3 240 visningar
                0 gillar
                Senaste inlägg TomHiddleston  
                Startad av daikai1, 2013-08-09, 18:02
                1 668 svar
                361 506 visningar
                0 gillar
                Senaste inlägg HA-Lures  
                Startad av daikai1, 2016-07-08, 19:30
                52 svar
                12 415 visningar
                0 gillar
                Senaste inlägg TiSo
                av TiSo
                 
                Startad av Benjamin S, 2021-04-20, 11:10
                713 svar
                60 125 visningar
                4 gillar
                Senaste inlägg Robbe511  
                Arbetar...
                X