Alternativ till spinnare för abborre - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Alternativ till spinnare för abborre

Collapse
X
 
  • Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

  • Thefishingnerd
    replied
    Ursprungligen postat av ovlof Visa inlägg
    Hej på er! När jag vill fiska riktigt grunt över t.ex. ett gräsbälte så sätter jag ofta på en lätt spinnare, och tycker det ger resultat. Problemet med spinnarna är dock att de tvinnar linan. Helst skulle jag undvika att köra med lekande, och letar därför efter alternativa beten som fyller samma funktion. Vad har ni för erfarenheter? Har en shad rap (tror jag den heter) men det har gett magert resultat. Någon som kör med små spinnerbaits eller dylikt?
    /Olof
    Kan tippsa om spinnaren "Mira" som av nån anledning tvinnar linan betydligt mindre än alla andra.

    Lämna en kommentar:


  • anteman
    replied
    Som sagt tailspinners tvinnar inte linan och är tekniskt snarlika Mörrumsspinnaren och finns i flera vikter och varianter/modeller.

    Lämna en kommentar:


  • SjonsBaever
    replied
    Ursprungligen postat av Henke E Visa inlägg

    Klassiska Mörrumspinnaren då slipper man att det tvinnar sig.
    Tyvärr verkar ju denna gamla godingen försvunnit ur sortimentet..
    Jag lyckades däremot få tag på ett antal skallar på tradera, så har en vision om att lyckas tillverka några egna någon gång framöver!

    Lämna en kommentar:


  • Benjamin S
    replied
    Ursprungligen postat av Henke E Visa inlägg

    Den där har man missat helt så det tvinnar absolut inget?
    Det tvinnar betydligt mindre. Verkligen en rejäl skillnad.

    Lämna en kommentar:


  • Henke E
    replied
    Ursprungligen postat av Fock_it Visa inlägg
    Kör alltid med Antikink om jag kör spinnare man kopplar på sen sen spinnaren https://www.dogger.se/produkt/darts-...RoCUUYQAvD_BwE
    Den där har man missat helt så det tvinnar absolut inget?

    Lämna en kommentar:


  • Henke E
    replied
    Ursprungligen postat av ovlof Visa inlägg
    Hej på er! När jag vill fiska riktigt grunt över t.ex. ett gräsbälte så sätter jag ofta på en lätt spinnare, och tycker det ger resultat. Problemet med spinnarna är dock att de tvinnar linan. Helst skulle jag undvika att köra med lekande, och letar därför efter alternativa beten som fyller samma funktion. Vad har ni för erfarenheter? Har en shad rap (tror jag den heter) men det har gett magert resultat. Någon som kör med små spinnerbaits eller dylikt?
    /Olof
    Klassiska Mörrumspinnaren då slipper man att det tvinnar sig.

    Lämna en kommentar:


  • Henke E
    replied
    Kan varmt rekommendera Söder Sportfiskes vibrationsbete Astro Vibe. Snabb hemtagning med en och annat drop nu i det varma vattnet.

    Lämna en kommentar:


  • holden
    replied
    Ursprungligen postat av ovlof Visa inlägg

    Ja poppers är roligast! Tycker min erfarenhet är att det är begränsat när det funkar, men när det väl gör det så är det så sjukt kul. Jag ska nog ge det mer tid över grunda gräspartier utan att jag ser abborrar jaga i ytan. Min erfarenhet hittills är nog ändå att spinnare generellt ger mer fisk.
    Spinnare är väldigt effektiva men imo det absolut tråkigaste betet att fiska med, walk-the-dog beten i ytan ligger nog i topp tätt följt av jerkbaits strax under ytan så man ser huggen med polariserande solglasögon. Jag har mina pb på chatterbait så det ligger högt i kurs men är inte alltid så himla kul att fiska med, lite som med spinnare. Poppers tycker jag funkar rätt dåligt med lätt utrustning, däremot en fröjd på tropiska fiskar som GT - det i särklass roligaste fisket i tropiska vatten.

    Lämna en kommentar:


  • MFEGFT
    replied
    Till TS.. Det låter som du har en förkärlek till spinnare? Isåfall är mitt tips att köpa darts spinnarmix (bifogad bild) som du kan göra egna ”microspinnare” utav.
    Eller göra helt färdiga ”add on / sätta framför” tafsar.
    tyckte mig se något inlägg att du inte vill ha lekande. Gör en mindre ögleknut/perfection lopp i övre ändan av den separata spinnartafsen. Men rent krasst skulle du kunna sätta dessa skedar direkt på huvudlinan, och sedan knyta på vilket krok/bete som helst därefter.
    Click image for larger version

Name:	4F7F0897-0D54-4DE8-8130-1FACF17BC7DB.jpeg
Views:	364
Size:	44,4 KB
ID:	2602158

    Lämna en kommentar:


  • ovlof
    replied
    Ursprungligen postat av SjonsBaever Visa inlägg
    Jag vill så ett slag för poppers! Det kan vara riktigt najs för det riktigt grunda fisket, och som bonus är det också det jag tycker är överlägset roligast att fiska med!
    Enligt min erfarenhet så är det ett ganska stort överlapp mellan de gånger det är effektivt med spinnare och de gånger det är effektivt med popper!
    Ja poppers är roligast! Tycker min erfarenhet är att det är begränsat när det funkar, men när det väl gör det så är det så sjukt kul. Jag ska nog ge det mer tid över grunda gräspartier utan att jag ser abborrar jaga i ytan. Min erfarenhet hittills är nog ändå att spinnare generellt ger mer fisk.

    Lämna en kommentar:

Foton

Collapse

Relaterat

Collapse

Ämnen Statistik Senaste inlägg
Startad av Stizo, 2003-10-23, 07:14
17 svar
3 195 visningar
1 gilla
Senaste inlägg harlequine  
Startad av Draugen, 2006-03-10, 20:05
40 svar
3 240 visningar
0 gillar
Senaste inlägg TomHiddleston  
Startad av daikai1, 2013-08-09, 18:02
1 668 svar
361 515 visningar
0 gillar
Senaste inlägg HA-Lures  
Startad av daikai1, 2016-07-08, 19:30
52 svar
12 441 visningar
0 gillar
Senaste inlägg TiSo
av TiSo
 
Startad av Benjamin S, 2021-04-20, 11:10
713 svar
60 283 visningar
4 gillar
Senaste inlägg Robbe511  
Arbetar...
X