Värdelös med Jigg.. - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Värdelös med Jigg..

Collapse
X
 
  • Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

  • #21
    Ursprungligen postat av Xerup Visa inlägg

    I första inlägget skriver du att dom tar på spinnare. Det finns ju spinnerbait och chatterbait som är en kombination av spinnare/jigg som kan vara värt att testa om enbart jigg är för ointressant för fisken vid tillfället.
    Värt att testa!

    Kommentera


    • #22
      Fortsatt tjurigt och bråkigt med jigg, huggen lyser med sin frånvaro oavsett fiskevatten. Har jag bara otur? får ju fiske med andra beten .

      Kommentera


      • #23
        Svårt att välja något annat än spinnare i sjön jag fiskar i. Man testar med hårdbeten och jigg och får inget. Byter till spinnare och dom hugger direkt, stora som små.

        Kommentera


        • #24
          Ursprungligen postat av Hugg1 Visa inlägg
          Svårt att välja något annat än spinnare i sjön jag fiskar i. Man testar med hårdbeten och jigg och får inget. Byter till spinnare och dom hugger direkt, stora som små.
          Haha skönt o inte vara ensam om detta då.. Så länge man får fisk är väl detta förvisso inget problem egentligen men lite irriterande är det ju om sanningen ska fram..

          Kommentera


          • #25
            Tycker personligen att Jigfisket är överskattat, även om jag ofta får fisk på detta bete. Föredrar oftast att kasta cranks för att söka fisken och går över till nåt mera statiskt när/om huggen uteblir. Kanske släpa en kräfta eller presentera en liten mask. Men allt som oftast går de att trigga med en sqaurebill som studsar fram längs botten eller ett Fluke som twitchas fram.
            spinnare använder jag aldrig pga av dess enorma förmåga att tvinna linan till en veritabel korkskruv.

            Kommentera


            • #26
              Ursprungligen postat av Ziggystardust Visa inlägg
              Tycker personligen att Jigfisket är överskattat, även om jag ofta får fisk på detta bete. Föredrar oftast att kasta cranks för att söka fisken och går över till nåt mera statiskt när/om huggen uteblir. Kanske släpa en kräfta eller presentera en liten mask. Men allt som oftast går de att trigga med en sqaurebill som studsar fram längs botten eller ett Fluke som twitchas fram.
              spinnare använder jag aldrig pga av dess enorma förmåga att tvinna linan till en veritabel korkskruv.
              Ja finns ju så mycket andra bra beten . Ska ge mig ut en sväng idag , blir väl åtminstone några minuter med jigg

              Kommentera


              • #27
                Ursprungligen postat av Östgötafiskarn Visa inlägg

                Ja finns ju så mycket andra bra beten . Ska ge mig ut en sväng idag , blir väl åtminstone några minuter med jigg
                Skeddrag är ett av dom bättre såväl långsmala som breda.

                Låta det sjunka till botten.
                Veva både snabbt och långsamt.
                Spinnstopp.
                Inspinning i ytan mellanskiktet bottenskiktet.
                Fisken kan inte bita sönder skeddraget.

                Bland det roligaste man kan höra är när yngre som kanske är besatta av bara jiggfiske säger "det där funkar väl inte" haha.
                Senast ändrad av Henke E; 2022-07-23, 16:01.

                Kommentera


                • #28
                  Ursprungligen postat av Östgötafiskarn Visa inlägg
                  Tjena ! Börjar bli väldigt less på jiggfiske, vet inte vad jag gör för fel då det aldrig genererar någon fisk , på med en simpel spinnare så hugger dom minsann. Vet att det kräver lite teknik osv och har tittat på mängder med filmer hur man ska göra men likt förbannat fungerar det inte, har ni några tips ?

                  Mvh uppgiven jiggfiskare.
                  https://www.dogger.se/jiggfiska-abborre

                  Micke på Dogger ger ut bra tips.

                  Kommentera


                  • #29
                    Ursprungligen postat av Östgötafiskarn Visa inlägg
                    Tjena ! Börjar bli väldigt less på jiggfiske, vet inte vad jag gör för fel då det aldrig genererar någon fisk , på med en simpel spinnare så hugger dom minsann. Vet att det kräver lite teknik osv och har tittat på mängder med filmer hur man ska göra men likt förbannat fungerar det inte, har ni några tips ?

                    Mvh uppgiven jiggfiskare.
                    https://www.youtube.com/watch?v=gcf46CEBNfI

                    Söder Sportfiske har gjort en väldigt bra film om jiggfiske ifall du har missat. Kan varmt rekommenderas.

                    Skitfiske!

                    Kommentera


                    • #30
                      Ursprungligen postat av Östgötafiskarn Visa inlägg

                      Det är väl oftast på botten jigg fungerar men borde även gå nu på sommaren att rycka och veva lite högre upp? Verkar konstigt att det måste vara just på botten fisken bara tar jiggen?
                      Fisken går ju högt upp i vattnet nu när ytvattnet är varmt. Vanlig inspinning med spinnstopp funkar också personligen kör jag inte så mycket jigg föredrar hellre ex skeddrag jerkbaits.

                      Kommentera

                      Foton

                      Collapse

                      Relaterat

                      Collapse

                      Ämnen Statistik Senaste inlägg
                      Startad av Stizo, 2003-10-23, 07:14
                      17 svar
                      3 138 visningar
                      1 gilla
                      Senaste inlägg harlequine  
                      Startad av Draugen, 2006-03-10, 20:05
                      40 svar
                      3 209 visningar
                      0 gillar
                      Senaste inlägg TomHiddleston  
                      Startad av daikai1, 2013-08-09, 18:02
                      1 668 svar
                      361 389 visningar
                      0 gillar
                      Senaste inlägg HA-Lures  
                      Startad av daikai1, 2016-07-08, 19:30
                      50 svar
                      12 023 visningar
                      0 gillar
                      Senaste inlägg TiSo
                      av TiSo
                       
                      Startad av Benjamin S, 2021-04-20, 11:10
                      680 svar
                      57 388 visningar
                      4 gillar
                      Senaste inlägg DuffelDad  
                      Arbetar...
                      X