Linkhead sabbar gången? - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Linkhead sabbar gången?

Collapse
X
 
  • Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

  • Linkhead sabbar gången?

    Jag har köpt på mig linkheads (spro har jag för mig) då jag gillar att man snabbt kan byta vikt utan att slafsa sönder jiggen genom att trä på ny krok. Har dock märkt på vissa lite större jiggar, främst shads, att betet ibland skruvar sig och hamnar uppochner vid hemtagning. Använder hake med lekande, men har ej upplevt detta med vanliga jiggskallar. Är det på grund av att det är ett ganska stort glapp i öglan som fästs i beteslåset möjligen? Funkar vissa jiggar generellt sämre med linkheads, eller bör jag testa ett annat fabrikat? Erfarenheter?

  • #2
    Linkhead har aldrig rönt några framgångar där jag fiskar, möjligen är det bara det att jag inte tror på tekniken tillräckligt - gången på jiggen blir knyckig och onaturlig och beteskontakten blir mycket sämre än med vanlig jiggakalle. Ändå lär det väl vara något av en favorit för fisket i Kalmarsund att döma av alla klipp på tuben. Enklare än att byta skallar på jiggarna är ju att rigga upp flera jiggar med olika tunga skallar, jag riggar aldrig om jiggar.

    Kommentera


    • #3
      Cheburashka funkar annars bra till till maskar. Håller med holden att gången på shadbeten blir lite knyckig, men funkar bättre på shadbeten med liten svans utan så mycket rull. Dock finns ett tillfälle som jag verkligen gillar cheb och det är fiskat med ett litet flytande stickbait som får en väldigt fin prestation.

      Kommentera


      • #4
        Jag har haft väldigt trevligt fiske på link-heads, framförallt i Kalmarsund, men det är inget jag skulle använda vid snabbare fiske. För mig är det ett fiske för kallt vatten och tröga borrar då jiggen får lite extra rörelse när den ligger på botten, ska den fiskas hem så kör jag vanlig skalle eller offset.
        Är man inte lite galen så är man inte riktigt klok!!!

        Kommentera


        • #5
          Upplever likaså att gången påverkas negativt till shadbeten. Använder link head i stort sett enbart till jiggar som har flytförmåga (både Shads som Z-mans eller mask-/kräftimitation) och med offset-krok, vid bottennära fiske. Inte sällan man känner hur jiggen sugs upp från botten.

          Kommentera


          • #6
            Förstår precis vad du menar, TS. Kör själv mycket med link heads (faktiskt med just Spro:s då jag gillar deras pin, vissa andra är för tajta och onödigt bökiga att trä på en krok på) just för att det är smidigt att kunna klara sig med 1 kropp/betestyp riggad på offset och sen byta vikt, istället för att behöva 1 kropp för varje jiggskallevikt.

            Att riggen imte blir lika stabil tror jag beror på att det inte är lika tydligt vad som är "upp" och "ner" på ett link head jämfört med jiggskalle - linan fäster mer *framför* vikten än "rakt över" som på en jiggskalle med resultatet att den inte orkar hålla krok+jiggkropp på rätt köl precis i alla lägen.

            Till skillnad från andra som svarat i tråden tycker jag inte att det hämmar själva gången på betet när det väl "funkar" - snarare tvärtom att jiggkroppen rör sig mer fritt och naturligt när det är ledat fram till vikten och vikten inte hämmar rörligheten som en fast vikt. Det är väl just det som är hela grejen med "cheb rig".. Eller? Dock, som sagt, även jag upplever ibland det TS beskriver att jiggen simmar mer på sidan, men oftast löser det sig av ett par lätta ryck med spötoppen för att det ska "hamna rätt" igen. Skulle också säga att en shadjigg med lite större paddel har mindre av detta problem då jiggen liksom har större resistans i vattnet och hjälper till att hålla gången rak och fin.

            Kommentera


            • #7
              Jag misstänker att problemet är hake och lekande.
              Det blir lite många led.

              Kommentera


              • #8
                Kör link-head till enbart borre, ofta när jag pga växtlighet/botten behöver, (5-20g, 7-12 cm borrejiggar) vill ha "weedless" och uppskattar att vikter kan bytas på en riggning, så EWG krok är standard. (ibland med spetsen ngt vinklad uppåt, lite "straight worm hook")

                Sällan den riggen går fel i vattnet med rätt krokstorlek och lekande. Att betet blir rörligare med link än traditionell jiggskalle var väl en poäng med riggen när den kom?
                Jag ser det sällan som en nackdel, flertalet riggar utöver jiggskalle är ju just rörligare och friare eller mer långsamma, t ex jika, C/T, ned, neko. Fiskar link snabbare på sommaren utan att den kantar.

                Riggar man Link-head "fel", snett så kan det öka risken med att det kantar eftersom betet inte får stabilitetshjälp av blyet pga länken. Sätt kroken högt i kroppen som i bild så blir betet lite buktungt, (undvik tung kraftig krok) och håller balansen bättre, än mer så med en EWG-krok.

                Som akuthjälp kan en liten vikt, skruv tryckas in i buken för bättre balans.

                Click image for larger version

Name:	Screenshot_20220728-152604_Chrome.jpg
Views:	141
Size:	118,2 KB
ID:	2604777
                Senast ändrad av anteman; 2022-07-28, 14:33.

                Kommentera


                • #9
                  Jag betraktar linkhead som en finessteknik så jag ser väldigt lite poäng att fiska med det sommartid och/eller om fisken är på hugget rent allmänt, dock väljer jag hellre andra finesstekniker när dessa krävs - jag är heller inget fan av texas & carolinariggar, ren smaksak helt enkelt.

                  Kommentera

                  Foton

                  Collapse

                  Relaterat

                  Collapse

                  Ämnen Statistik Senaste inlägg
                  Startad av Stizo, 2003-10-23, 07:14
                  17 svar
                  3 138 visningar
                  1 gilla
                  Senaste inlägg harlequine  
                  Startad av Draugen, 2006-03-10, 20:05
                  40 svar
                  3 209 visningar
                  0 gillar
                  Senaste inlägg TomHiddleston  
                  Startad av daikai1, 2013-08-09, 18:02
                  1 668 svar
                  361 388 visningar
                  0 gillar
                  Senaste inlägg HA-Lures  
                  Startad av daikai1, 2016-07-08, 19:30
                  50 svar
                  12 023 visningar
                  0 gillar
                  Senaste inlägg TiSo
                  av TiSo
                   
                  Startad av Benjamin S, 2021-04-20, 11:10
                  680 svar
                  57 384 visningar
                  4 gillar
                  Senaste inlägg DuffelDad  
                  Arbetar...
                  X