Husmorstips - dela med dig av knep som underlättar just ditt fiske! - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Husmorstips - dela med dig av knep som underlättar just ditt fiske!

Collapse
X
 
  • Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

  • Husmorstips - dela med dig av knep som underlättar just ditt fiske!

    Tänkte att jag startar denna tråd så att man kan dela med sig av tips som man antingen genom åren snappat upp av andra eller som man av en slump kommit på själv, men som i vilket fall som helst, underlättat ens egen fiskevardag. Fungerar det bra för en själv så kan det säkert vara till hjälp för andra tänker jag. I mitt fall har jag inför i år, 2 väldigt enkla saker som faktiskt gjort lite skillnad för mitt fiske och som jag faktiskt tycker är värda att dela med mig av.

    Det ena är hur man snabbt kan slipa om sina krokar väldigt vassa, istället för att kasta krokarna och köpa nya. Med krokslipningen håller du dig både á jour och du får en bra vana att hålla krokarna vassa året runt och inte bara inför fisketävlingarna och du får även upp mer fisk såklart. Oavsett fiskestil är och förblir fiskekroken en central del, skärpan är ett lätt sätt att göra sitt favoritbete ännu bättre.

    Det såg i mina ögon, först lite larvigt och oseriöst ut, när jag under en känd fisketävling på youtube såg när en fiskeprofil vässade sina krokar med en fil. Jag måste dock säga att ju mer jag använt mig av metoden desto bättre har det fungerat och ger man det lite tid så får man det att fungera det väldigt bra. Du kan vässa om dina krokar många gånger innan de är klara för soptippen. Såklart görs ju den största vinsten med att vässa krokarna inför fisketurerna, och inte under när du har tidsbrist, kanske som regelbunden service en gång under vår, sommar och höst. Dessutom har du grejerna i skick och du får en bra överblick över krokstatus vilket vi alla vet kan vara den lilla skillnaden mellan ett fantastiskt fiske och en ljummen mellanöl. Ju mer du tränar med filen desto bättre blir du såklart och du kan få krokarna väldigt vassa snabbt! Kanske inte kemvässade vassa men nästintill. Jag har slutat kasta/byta trubbiga krokar, numer filar jag om dem istället och har för vana att alltid känna på krokspetsarna, ifall de är vassa, när jag byter bete. Är de inte det, så stryker jag lite snabbt med filen över kroken. Det kan kännas larvigt och pretentiöst inför en fiskekamrat, men jag gör det i vilket fall och skillnaden på skärpan blir faktiskt stor.

    Det andra tipset är hur man snabbt och enkelt konverterar gäddtafsen till att passa abborrjiggarna. Vem har inte varit där när man haft gäddtafsen på och lekandet varit för grovt för att passa kroköglan på abborrjiggen och du vill bara snabbt kasta ut en jigg för att se om abborren är där?

    Om vi börjar med krokslipningen så har jag en bild för att illustrera utrustningen. Det andra är tekniken men den kommer jag inte gå in på här eftersom den gör sig bäst på film och kan youtube:as fram. Vanliga hederliga platta filar har fungerat bäst för mig. Och med det vill jag samtidigt säga att jag numer skiter i allt som har med krokbrynen att göra, aldrig mer för min del eftersom de brynen jag prövat helt enkelt varit för klena grejer. Diamantbrynena jag använt har ofta varit limmade på en tunn plastskiva som flexar och i allra bästa fall, om ens det, kan de användas för en touch-up. Det finns helt enkelt inte tillräckligt med power i ett tunt bryne med plastskiva, för att vässa om en krokspets av hård metall som är trubbig. En vanlig platt fil har, för mig, fungerar bäst. Är krokspetsen i värsta fall stenstött, får du bort mycket material snabbt och vill du på slutet finlira med skärpan så tar du bara små lätta stryk med metallfilen, Jag har en rundfil som komplement för att även slipa upp hullingens krokyta, men det är överkurs, och en platt fil fungerar alldeles utmärkt för att få kroken vass. Man märker ganska snabbt när man slipat ett tiotal krokar vilken fil som fungerar bra. Ganska täta filspår är en bra medelväg. Använd din känsla när du jobbar dig fram med filen och hitta din egen väg som fungerar bra för dig. För min del blev det ganska många felslipade krokar, vilket inte gör något eftersom jag ändå tänkt slänga kroken, innan jag fick det på rätt. Jag behövde misslyckas för att få känsla för vad som fungerar. Numer går det fortare och jag har en bättre förståelse för vad jag behöver göra för att få kroken vass.

    Slipning av krokar kräver lite träning men när krokspetsen börjar burra upp sig så är det ett säkert tecken på att man är på väg mot en riktigt vass krok och man får en tillfredställelse av att ha väckt liv i något som man tidigare dömt ut. Förutom synen av blänkande framslipad metall kan man använda sig av hörseln för vägledning av slipningen. Med burrning menas små metallspån som samlas på krokspetsen, millimeterstora tunna flisor.

    Ögat fungerar utmärkt för att måtta skärpan med och nageln går bra och snabbt att prova skärpan mot, genom att man helt enkelt trycker krokspetsen rätt ner och ser om den rispar, eller allra helst biter sig fast i nageln.

    Vissa krokar har mer gods och mer lättslipat material än andra och passar därför bättre för flera slipningar. För mig är de mest lättslipade lite tunnare silvriga saltvattenbeständiga krokar av VMC-typ. Vissa krokar har idag en svart glansig yta som skyddar mot korrosion och denna ytan måste man ibland igenom för att slipa vasst. Glömt inte att de allra, allra flesta krokar går att få väldigt vassa igen, så pass vassa att det känns lönt att köra minst ett varv till med dem innan man dömer ut dem helt. Nackdelen är att vissar krokar blir så tunna i spetsen när de filas ner att de behöver slipas om regelbundet eftersom krokspetsen lättare kröks när den blir tunn.

    Click image for larger version  Name:	vassakrokar.jpg Views:	0 Size:	2,16 MB ID:	2605204

    Det andra tipset är hur du snabbt konverterar gäddtafsen till att passa abborrjiggen så att den spelar ledigt i vattnet. Trä på ett lagom stort lekande så att det passar på både jigg och tafs. Om du vill du se om abborrarna är på plats i sundet när du ändå är på genomfart från båt/land men samtidigt har för grov tafs och inte orkar knyta om till ett lekande som passar jiggen, så är det här en väldigt enkel metod och något som jag frekvent använder mig av genom att ha en jigg färdigriggad med ett lekande. Nu kan jag snabbt switcha mellan olika jiggar. En annan fördel här är, utöver den snabba konverteringen, att om du skulle få bottennapp så viker sig det yttersta tunna lekandet först och du sparar på så sätt gäddtafsen.

    Click image for larger version  Name:	jigg.jpg Views:	0 Size:	1,63 MB ID:	2605205

    Har du en undangömd fil så var inte rädd för att prova på en krok du ändå tänkt byta ut. Du kanske, som jag, blir förvånad över hur enkelt man får liv i en krok som man redan dömt ut.

    Dela gärna med dig av om du har något husmorstips. Det behöver såklart inte inte vara något världsomvälvande knep och tänk på att just din idé kan vara något som någon annan börjar använda sig av, och kanske till och med "spinner" vidare på.
    Senast ändrad av gabbu; 2022-08-03, 23:47.

  • #2
    För att maximera fisketiden är det bra att ha fasta rutiner att hålla sig till, ju mer dötid av typ leta efter prylar eller fundera på i vilken ordning man ska göra saker desto kortare blir ju själva fiskepasset. Eftersom jag fiskar från tre olika båtar har jag tre olika rutiner där jag utför alla moment i samma ordning varje gång, vilka spön ska med i respektive båt, vilka beteslådor, på- och avmontering av elmotor, batterier, ekolod osv. Till slut kan man nästan rutinen i sömnen och behöver inte fundera på att man glömt grejer hemma eller missat nåt moment eftersom det går på automatik.

    Kommentera


    • #3
      Ett toppen-inlägg om min åsikt räknas...

      Ett råd jag alltid glömmer ge när jag får frågor om tipps..
      Nått av de första tipps av rang jag själv fick (Då närmare fisken då större vikt med utrustning i toppskick!) Å kroken är ju närmast! Men tog ca ett år av storslösande & märkesfixering innan jag själv vakna & tog de till mig... Helt otroligt..
      Tycker en liten fin mönstrad planfil är klart enklast & bäst att snabbt få upp en riktig vässa igen efter man varit i en sten eller i munnen på större gädda med deras stenhårda munnar...


      Vet inte om de kan räknas som ett husmorstipps riktigt & om de funkar för andra än mig...
      Jag har själv en väldig tendens börja stressa & tappa fokus på att hålla uppe kvaliten på fisket som vid invevningen mm om tiden går & inget händer...

      Då brukat jag trappa ner fisket i en stund & försöka kroka nått lätt så jag får upp nått & känna lite ryck i spöt & ”vipps” så brukar lugnet lägga sig igen & kan återvända efter vad jag va ute efter med en mycket bättre koncentration & lugn & brukar ofta resultera i belöning ganska omgående...

      Tycker det med fördel är bra om man har en plan för dagens fiske redan innan man får ut & verkligen håller sig till sin plan & inte ger upp för lätt. Det ger på sikt betydligt bättre resultat om man lär sig vad som funkar & hur man planerar tiden på bästa sätt väl ute på sjön men är ju då en förutsättning man verkligen engagerat sig i sina idéer så man verkligen får erfarenhet av lite tyngd & inte stressa & byta & vela så fort de inte går som man tänkt sig på direkten! Ofta är det verkligen en sak att tänka vad man ska utföra & inte helt ovanligt en helt annan när de väl skall utföras, främst om man är mer lite oerfaren... ”För de är som Stenmark sa, då mer jag tränar då mer tur verkar jag få...”

      Begränsa mängden på utrustning som är med ut är av stor vikt för mig, för många valmöjligheter kan bli negativt... Även om ens anpassniingsförmåga också är något centralt & av stor vikt för utveckligen av sitt fiske & minska tiden mellan huggen...

      Har man en bättre hälft som känner stort behov av bekräftelse konstant eller likande & tycker att ringa, sms’a tjöta en massa skit & visa sin omtanke minst en gång i timman, eller att jo vi sa ju jag kunde ta en heldag på sjön men ungarna råkar vara extra jobbiga idag & ont i huvudet, stortån eller liknade går de superbra att glömma telen i bilen & så bara ta smällen när man kommer hem.. Är ju ändå rätt gött sova på soffan emellanåt i lugn & ro...
      Senast ändrad av LongButt; 2022-08-04, 01:11.

      Kommentera

      Foton

      Collapse

      Relaterat

      Collapse

      Ämnen Statistik Senaste inlägg
      Startad av Stizo, 2003-10-23, 07:14
      17 svar
      3 138 visningar
      1 gilla
      Senaste inlägg harlequine  
      Startad av Draugen, 2006-03-10, 20:05
      40 svar
      3 209 visningar
      0 gillar
      Senaste inlägg TomHiddleston  
      Startad av daikai1, 2013-08-09, 18:02
      1 668 svar
      361 388 visningar
      0 gillar
      Senaste inlägg HA-Lures  
      Startad av daikai1, 2016-07-08, 19:30
      50 svar
      12 023 visningar
      0 gillar
      Senaste inlägg TiSo
      av TiSo
       
      Startad av Benjamin S, 2021-04-20, 11:10
      680 svar
      57 383 visningar
      4 gillar
      Senaste inlägg DuffelDad  
      Arbetar...
      X