Fisketurer där ett fiskedrag varit överlägset allt annat. - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Fisketurer där ett fiskedrag varit överlägset allt annat.

Collapse
X
 
  • Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

  • Fisketurer där ett fiskedrag varit överlägset allt annat.

    Hade lite tråkigt på kvällskvisten så tänkte man kunde dela med sig av de gångerna då polaren eller en själv haft på ett drag som utklassat allt annat. Kan ju ibland vara en färg som är outstanding men ibland är det faktiskt så att ett bete sticker ut så pass att de omöjligt är en slump. "Aha"-upplevelse som Arvidzone nämner är precis det ordet jag söker efter.

    Bidrar med några tydliga exempel som sticker ut i minnet.

    I. Insjö stockholm - mulet och hård blåst, 4 personer fiskandes i en Linder 400 i början på 2000-talet. Efterleksfiske. Gul grön Bomber stekhet. Vi turas om att ta plocka 3-4 gäddor vardera innan näste man får låna Bombern och samma sak upprepar sig för alla övriga. Trögt fiske på andra drag men Bonanza på Bombern och mönstret upprepar sig oavsett vem som fiskar med betet.

    II. Klassisk lekvik som jag fiskar från land i slutet på mars och där jag dagarna innan haft gott om kontakt med fisk. Kastar av sträckan metodiskt, inte ett liv. Drar på Pig 7 susp och fiskar med 5-sekunders pauser medan jag sträcker upp linan. Tror jag fick 5 gäddor 5 kast i rad där det tidigare varit heldött.

    III. Marfiske i mitten på oktober. En fiskrik mar med gädda "överallt". Tidigare på samma ställe fått bra på ACE-hell tail. Fiskar i 6-7h och har max 2-3 fisk upp, knappt något pet trots snabbt/långsamt invev. Kompisen minst 15+ gäddor på Westin swim susp med röd lyskrok på bakre trekroken á la Andén style. Veckan efter återbesök till samma ställe men denna gång kryper jag snabbt till korset efter ett par timmars dåligt fiske och byter till samma bete som jag införskaffat under veckan, westin swim gul/grön med röd lyskrok. Fisk nästan direkt och så fortsätter det. Många mjuka hugg där gäddorna sitter på bakersta trekroken.

    IV. Trolling Mälaren över en större grundläpp ca 3-5m, försommar tidigt 10-tal. Kompisen ett spö med en Nils master invincible 15cm. Jag 3 övriga spön med Storm Flatstick som tidigare gett bra med fisk. Fiskar med 2 paravaner och 2 spön bakom båten. 3st gäddor alla runt 5kg för kompisen som avslutar med en gös på 3,2 kg på ett ställe där jag aldrig tidigare, eller för den delen efter, fått en trollinggös trots otaliga trollingturer. 0 gäddor för mig trots att gäddorna borde ha sett mina beten också.
    Senast ändrad av gabbu; 2022-10-16, 20:03.

  • #2
    Fiskade abborre med sonen i en insjö. Nappade dåligt. Sonen satte på en Armada tackel The Fat mörtfärgad. Har aldrig funkat bra i nån annan sjö men nu herregud, det explodera. Fick krypa till korset och sätta på en likadan. Vi fiskade på samma plats i samma sjö i somras, gissa vilket bete som funka bäst…

    Kommentera


    • #3
      Kompisen och jag fiskade en del i Stora Värtan i slutet av 80- och början av 90-talet och periodvis hade vi rätt bra gäddfiske där.

      ​​​​​​Vid ett tillfälle hade vi inledningsvis ganska trögt fiske, bara något enstaka pet på betena. Jag fiskade med ett av våra favoritbeten, blå-silver Zalt, medans kompisen, som hade slut på den färgen, fiskade med Zalt i en annan färg.

      Efter ett tag ankrade vi upp utanför ett grundområde mellan två öar där vi då och då fått en och annan hygglig fisk. Direkt fick jag en rejäl gädda på min Zalt och sedan plockade jag den närmaste timmen fisk efter fisk, medans kompisen inte fick ett hugg. Han försökte med andra wobblers i liknade blå-silverfärger som ofta gav bra resultat, men det var hopplöst för hans del - där och då var det bara blå-silver Zalt som gällde....

      Kommentera


      • #4
        Läser vad ni skriver..
        Men som alltid är det det bete man har i Linänden och verkligen tror på som funkar!
        Visserligen är det en sanning med lite modifikation,. Ex att det är lättare att dra på en Reflex spinnare vid nästa Abborrtur i sjön för att den funkade ju bra sist och gången innan den.

        Flugan vid regnbågssjön de nappade på sist tenderar att åka på som första valet nästa gång då den redan bevisat sig fungera, självförtroendet och tron på flugan / spinnaren makes it happen :-)

        Visst kan jag tro att vissa Wobbler kan ha en gång/lunk som endera dagar triggar gösen el gäddan,

        Kommentera


        • #5
          Tycker att det ofta kan vara så att en betestyp/bete funkar bättre än något annat. Men de 2 största aha-tillfällena för mig är enligt nedan (båda abborrfiske).

          1. Fiske inne i en grund lite avsnörpt vik sen höst, Oktober nån gång. Viken är liten och det låg 3-4 andra båtar där. Alla jiggade inkl jag själv eftersom det är jigg man "ska" använda när det är kallt i vattnet (ca 10-11 grader). Sparsamt med fisk i alla båtar. Jag börjar tröttna och byter på ren chansning till ett 8.5grams vibrationsbete som vibrerar sjukt aggressivt. Skopade upp fisk på det den dagen. Fick säkert 10 abborrar för varje 1 abborre som övriga båtar fick.

          2. En sommarkväll i slutet på Augusti. 22,5 grader varmt i vattnet och ooootroligt trögt. Hade kört en del spinnare och små wobblers med väldigt dåligt resultat. Kanske 2-3 fisk upp på hela kvällen. Drar på en popper och skickar in den på ett 0,5 meter djupt ställe bredvid en vass. Får en 400g abborre i första kastet, lite trassel på linan, löser det, skickar ut poppern igen och får en borre på 1.01 kg. Får sen ytterligare några innan jag åker hem. Den kvällen var popper det enda som dög tydligen.

          Kommentera


          • #6
            Fiskade i helgen över 12 timmar och vi testade runt en del med bete och det enda vi drog fisk på var Zalt i färgen papegoj.

            Kommentera


            • #7
              För ett antal år sedan var jag och en kompis i fjällen och fiskade. i en å. Innan hade vi varit in i en lokal fiskebutik och frågat efter tips.Han i butiken tipsade då om Lill Zigge i en lila färg. Vi köpte 2 var och begav oss till ån. Kompisen stannade där ån började vid utloppet av en sjö och jag begav mig nedströms. Fiskade med allt möjligt och fiskade mig nedströms en lååång bit under några timmar utan att känna ett liv. När jag kommer tillbaka till kompisen frågar jag hur det gått och han säger att draget vi köpte var grymt bra, faan det hade jag ju inte ens tagit ur förpackningen. Plockade fram det och drog iväg ett kast och direkt small det på en öring. Vi fiskade bara med det draget resten av dagen och nästkommande dag och jag kommer inte ihåg hur många öringar vi fick men det var nog ett 40-50 tal på det draget under dom dagarna.Har provat det sedan på andra ställen och visst har jag fått fisk på det men inte som första gången vi använde det. Man ska inte vara rädd för att prova nya saker.

              Kommentera


              • #8
                Åh, men finns ju hur många exempel och historier som helst med detta... vetenskapligt bevis eller känslor låter jag vara osagt...


                - Malmö kanal, fiskat med massa olika jiggar men fisken vägrar ta på annat än Savage Gear Cannibal Shad
                Lika för mig och vännerna som var med. På samma ställe som vi tog fisk kunde det vara totalt tvärdött med annat bete.

                - "Hemmasjön" polaren står med "färger som brukar funka men får inget, jag har kontakter hela tiden med röd genomskinlig pigshad

                - Samma sjö, ingen får något, slänger på en McRubber Rügen Herring och har helt plötsligt 4 kontakter på 10 kast.

                - Öresund, polaren och jag står i båten och får fisk på Cannibal Shad, torsken biter av jiggen, slänger på en annan och vips inget...

                Kommentera


                • #9
                  Kul tråd som jag missat!
                  Har varit med om dominerande beten många gånger under ett liv av fiske, men några situationer sticker ut.

                  Abborrfiske i hemmatrakterna några år tillbaka.
                  Fiskar sedvanliga kanter och grund med en vän i båten, fisket rejält trögt så vi jagar måsdyk på frivattnet över sjöns största djup.
                  Vännen i båten använder mjukbete, tror den heter Pintail eller något i den stilen, fiskar högt upp i vattnet.
                  Han får runt 50 abborrar på kort tid, minns jag rätt var största på 47cm.
                  Jag testar verkligen ALLT jag har i lådan; jiggar, spinnare, wobblers, vibration.
                  Försöker härma färg, form och teknik.
                  Fiskar högt, lågt, snabbt och långsamt, inget hjälper.
                  En annan båt ligger en bit bort, ser inte att de får en enda fisk.
                  Jag fick en, eller möjligen två abborrar.

                  Gäddfiske annan sjö men också här i norra Småland, 14-15 år sedan.
                  Fiskar med två kompisar, femte eller sjätte fiskepasset på knappt två veckor. Jerkbeten och då framförallt Buster Jerk tånglake/gäddfärg, Salmo Slider TT/GS samt Pig 6" har dominerat totalt samtliga pass. Denna dag är det stendött.
                  Jag "fegar" med Reflex och Atom YP, händer inget.
                  Slänger sedan på ett Atom BGL 35 gram.
                  Drog 12-14 gäddor med topp på en bit förbi 6 kilo medan båtkamraterna fick en respektive två mindre var.

                  Gäddfiske förra året i samma sjö som ovan.
                  Ute på nostalgifiske med farsan och en vän till familjen.
                  Riktigt ruskigt väder, gäddorna på gång roligt nog då det var första fiskepasset med min gamle far på många år.
                  Alla tre drar fisk på olika beten, vi får 4-5 gäddor var.
                  Plötsligt är det som att trycka på en knapp; total fiskbrist.
                  Tredje gubben, västkustfiskare i vanliga fall, har större delen av dagen fiskat med ett slitet Atom i någon äldre färg inte använt sedan han var på besök här förra gången någon gång under 90-talet.
                  Efter en timmes totalt stiltje på fiskfronten börjar gäddorna återigen bita på Atomet. Det kommer inte upp mängder men väl 6-7 stycken varav en strax över 4 och en strax över 5 kilo samt många kontakter.
                  Farsan och jag fiskar vidare på det som gav fångst tidigare (däribland flera olika Atom, även i liknande färg) men vi får inga fler fiskar.
                  Har funderar på det här passet sedan dess, förstår om ett bete är det enda som fungerar under ett helt fiskepass men att flertalet beten fungerar för att senare bli totalt avstängda medan ett i specifik färg och storlek fortfarande ger fisk, det var något nytt för mig.

                  Kommentera

                  Foton

                  Collapse

                  Relaterat

                  Collapse

                  Ämnen Statistik Senaste inlägg
                  Startad av Stizo, 2003-10-23, 07:14
                  17 svar
                  3 209 visningar
                  1 gilla
                  Senaste inlägg harlequine  
                  Startad av Draugen, 2006-03-10, 20:05
                  40 svar
                  3 241 visningar
                  0 gillar
                  Senaste inlägg TomHiddleston  
                  Startad av daikai1, 2013-08-09, 18:02
                  1 668 svar
                  361 538 visningar
                  0 gillar
                  Senaste inlägg HA-Lures  
                  Startad av daikai1, 2016-07-08, 19:30
                  55 svar
                  12 653 visningar
                  0 gillar
                  Senaste inlägg Sundström76  
                  Startad av Benjamin S, 2021-04-20, 11:10
                  715 svar
                  60 722 visningar
                  4 gillar
                  Senaste inlägg Utter
                  av Utter
                   
                  Arbetar...
                  X