Drag till långkast? - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Drag till långkast?

Collapse
X
 
  • Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

  • #21
    Sebile Onduspoon 44,5 g

    Den kastar jag bra långt och den brukar ofta leverera bra!

    Kommentera


    • #22
      Ursprungligen postat av Ormbo Visa inlägg
      Har ni några tips på drag som går att kastas långt?
      upp till 75g
      Just nu har jag bara ett drag som verkligen går att hiva iväg långt vilket är scout swimmer på 67g som tömmer rullen.
      Vibrationsbetet Astro Vibe.

      Kommentera


      • #23
        Ursprungligen postat av Motvind Visa inlägg
        Var ett tag sen jag fiskade med Salmo Slider, men vill minnas att den kastar väldigt fint. Jag har bara använd den stora på 12 cm och 70 gram, men kastar säkert lika bra i mindre storlekar.
        Kom hit för att säga samma sak, har inte jämfört aktivt med andra liknande beten men vill minnas att jag blev förvånad över hur bra Salmo Slider kastade.

        Kommentera


        • #24
          Ursprungligen postat av Ormbo Visa inlägg


          Nästan, brukar köra 8 men nu provade jag 12
          Westin Swim är ett favorit betena som man kastar otroligt långt med.

          Spiderwire är kända för vara betydligt grövre än specat, kör med 0,17/0,20 Spiderwire smooth 8 på mina haspelrullar för gädda (Shimano 4000stl)
          På gäddhaspel kör jag sällan över 60gr, men har kastat Big Mcrubber & det är inga problem.
          Skulle du gå ned i lindimension så gör det väldigt mkt på kastlängden.

          Berkley & Spiderwire har samma ägare så jag tror deras linor kommer från samma fabrik.
          Här är ett intressant test där man även mäter dimensionen https://www.youtube.com/watch?v=KIIsP86I93E&t=164s
          Senast ändrad av Cosmoz 08; 2022-11-29, 15:58.

          Kommentera


          • #25
            Chubby Chaser

            Kommentera


            • #26
              Ursprungligen postat av Cosmoz 08 Visa inlägg

              Westin Swim är ett favorit betena som man kastar otroligt långt med.

              Spiderwire är kända för vara betydligt grövre än specat, kör med 0,17/0,20 Spiderwire smooth 8 på mina haspelrullar för gädda (Shimano 4000stl)
              På gäddhaspel kör jag sällan över 60gr, men har kastat Big Mcrubber & det är inga problem.
              Skulle du gå ned i lindimension så gör det väldigt mkt på kastlängden.

              Berkley & Spiderwire har samma ägare så jag tror deras linor kommer från samma fabrik.
              Här är ett intressant test där man även mäter dimensionen https://www.youtube.com/watch?v=KIIsP86I93E&t=164s
              Ok tack, ska se över linorna till våren och gå ner rätt mycket på abborre spöt där borde man klara sig på 5 kg dock blir det fler drag som lär gå åt.

              Kommentera


              • #27
                Vad är det för mening med att kasta sådär långt så hela rullen töms? Om man nu får en stor fisk med 150 meter lina ute är det knappast vad vi eftersträvar som sportfiskare väl?

                Kommentera


                • #28
                  Du har en generell poäng men för de som fiskar från land och kanske t o m långgrunt kan utöver ev. vadare (uppleva) sig behöva nå längre, säg en brant utanför 3 meters kurvan som håller fisk. Sen vill nog många kasta långt för att man kan...

                  Kommentera


                  • #29
                    Ursprungligen postat av anteman Visa inlägg
                    Du har en generell poäng men för de som fiskar från land och kanske t o m långgrunt kan utöver ev. vadare (uppleva) sig behöva nå längre, säg en brant utanför 3 meters kurvan som håller fisk. Sen vill nog många kasta långt för att man kan...
                    Om man tömmer den där rullen på lina med ett hårdbete på ett 8 fots spö så är det inte betet som behöver ändras...

                    Jag vill se det kastet med egna ögon...

                    Kommentera


                    • #30
                      Ja långt vill jag ibland kunna kasta men jag tror inte att TS rulle har mkt mer än säg 100 meter på spolen IRL även om den på pappret ska rymma 150m av 0.28 nylon. Har även jag svårt att tro att man kastar mer än säg 100m med en 8-fotare och en 67g bete ens i medvind. TS kanske är en ovanligt duktig kastare?

                      Kommentera

                      Foton

                      Collapse

                      Relaterat

                      Collapse

                      Ämnen Statistik Senaste inlägg
                      Startad av Stizo, 2003-10-23, 07:14
                      17 svar
                      3 193 visningar
                      1 gilla
                      Senaste inlägg harlequine  
                      Startad av Draugen, 2006-03-10, 20:05
                      40 svar
                      3 240 visningar
                      0 gillar
                      Senaste inlägg TomHiddleston  
                      Startad av daikai1, 2013-08-09, 18:02
                      1 668 svar
                      361 515 visningar
                      0 gillar
                      Senaste inlägg HA-Lures  
                      Startad av daikai1, 2016-07-08, 19:30
                      52 svar
                      12 440 visningar
                      0 gillar
                      Senaste inlägg TiSo
                      av TiSo
                       
                      Startad av Benjamin S, 2021-04-20, 11:10
                      713 svar
                      60 245 visningar
                      4 gillar
                      Senaste inlägg Robbe511  
                      Arbetar...
                      X