Spinnfiska bäcköring under vintern/i kallvatten? - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Spinnfiska bäcköring under vintern/i kallvatten?

Collapse
X
 
  • Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

  • Spinnfiska bäcköring under vintern/i kallvatten?

    Jag har periodvis fiskat bäcköring sedan barnsben i en rad olika vatten.
    Den absoluta merparten av fisket har skett under årets varma del, framförallt under sommaren.
    De vatten jag främst fiskar i är små, riktigt små, något ställe kanske kan kallas å men de andra är bäckar inte sällan så små att man kan hoppa över dem.

    De relativt få gånger jag testat lyckan vid kyligare väder/vatten har fisket varit ytterst dåligt. Passen har som mest givit en eller i bästa fall ett par fiskar, detta på platser där jag bra sommardagar fångat över 50 öringar.
    Hur har ni andra bäckfiskare det i kylan, ska jag vänja mig vid trögt fiske eller finns det tips och trix att tänka på vid kallvattensfiske?
    Något speciellt betesval?
    Står fisken på speciella platser vid kallare temperaturer eller är den kanske helt enkelt mycket mindre aktiv och därmed svårfångad?

  • #2
    Har själv tänkt samma sak och börjat forska lite i ämnet. Det jag fått fram är just att de är väldigt inaktiva under de kalla årstiderna och trycker i hålorna. Så det är där man bör söka dem.

    Kommentera


    • #3
      https://japantackle.com/lures/bream-...ug0000204.html

      Dessa drag är populära hos japanerna under vintermånaderna. Och de fiskar dem i hålorna.

      Kommentera


      • #4
        Håller på och letar efter bäckar i närheten, var och testade fiska i en som såg väldigt fin ut. Ingen kontakt med fisk varken känningar eller såg nått. Svårt när jag inte vet om det finns fisk i bäcken speciellt under den här årstiden. Försökt googla info men inte hittat. Bäcken jag testade kommer från en sjö, undrar om öringen simmar till sjön under vintern. Har ingen erfarenhet av bäcköringsfisket varken kalla eller varma årstider. Blir att testa en till bäck imorgon om vädret tillåter. I den bäcken ska det finnas bäckröding enligt uppgifter. Även den bäcken är ansluten till sjö och där har det tagits fina rödingar. Undrar om fisken stannar i bäcken eller simmar till sjön?

        Kommentera


        • #5
          Ursprungligen postat av engqvist Visa inlägg
          Har själv tänkt samma sak och börjat forska lite i ämnet. Det jag fått fram är just att de är väldigt inaktiva under de kalla årstiderna och trycker i hålorna. Så det är där man bör söka dem.
          Jag har alltid främst fiskat grunda, mer strömmande partier den varma delen av året. Har dock upplevt att det står fisk i bakvatten och hålor även när det är varmare.
          Det är kanske så att man får fiska av andra sträckor med andra typer av beten i kylan, och kanske framförallt ändra sin teknik till en långsammare sådan. klart intressant.

          Upplever också att om fisket är trögt blir smygandet desto viktigare. Under sommaren när öringen är galen har jag ibland stått barfota mitt i bäcken och fått fisk framme vid fötterna.
          Smith Bottom Knock är riktigt fin men om den funkar borde även linkhead/cheburashka på något gram med riktigt liten jiggkropp funka!

          Storborre Tider då fisket är generellt trög är tyvärr inte bra när nya ställen ska testat.
          Jag har alltid försökt reka diverse bäckar under en tid då jag vet att fisken brukar vara på hugget.
          Men ett långsamt, mer bottennära bakvattens/djuphålsfiske är nog din bästa chans vid den här tiden på året.

          Kommentera


          • #6
            En dropshottad mask(gummi eller äkta) i de lugnare partierna kan vara värt att prova. Själv har jag dock ingen erfarenhet av vintrigt öringfiske då isen och snön effektivt sätter stopp för det i våra trakter. Bästa tiden var från typ mitten av Maj till mitten av Juni när vattnet fortfarande hade lägre temperatur och vattenståndet inte hade sjunkit för mycket. Körde med 9 fots Abu Crossfire 5-25g, Cardinal C4X, 0,23 IGFA klassad Abu monolina och oftast en helsvart 1:ans Vibrax. Och fisk fick man. Niofotaren var perfekt till att kasta från luckor mellan de talrika videbuskarna. Kortare spön hade ofta inte nått ut tillräckligt för att linan skulle ha gått fri från buskarna. Och Cardinalens höga utväxling gjorde att betet inte hann sätta sig fast i botten eller bråte vid uppströms kast som gav mest hugg.

            Kommentera


            • #7
              Har flugfiskat bäcköring och bäckröding i ett 20-tal bäckar i Borås och Svenljunga kommun. Under höst/vinter fiskar jag aldrig öring längre pga medvetenheten om fredningsperioder vid lek. Dock fått upp mina största insjööringar i mitten på September. Exakt två veckor in i månaden nappar de som galningar i Sjuhäradstrakten. Avråder dock från öringfiske efter Augustimånaden. Nästintill alla Öringar har färgstarka lekdräkter då, och stör man det kan man påverka vattendraget rejält framöver.

              Däremot kan du rikta ditt fiske specifikt efter Amerikansk Bäckröding. Öringen står gärna i bäckarna nära mynningen till sjön eller ån. Långt ner i vattendraget dominerar de fullständigt. Amerikansk Bäckröding håller hellre till högre upp i bäcken. Du behöver inte ha en bäck bredare än 20 cm och djupare än 5-10 cm för att där ska vara proppfullt med Bäckröding. I höstas tog jag upp 18 st sådana under loppet utav 50 minuter.

              Att fiska i bäckar under vintern är enligt mig menlöst. Fisken ligger helt under stora stenar eller grus i djuphålor längs strömmande partier. Om du tänker att vattendraget är helt fruset, så finns det de strömmande partierna där du ändå kan höra vattnet forsa. Det är där de håller till då de vet att det är platser som vattnet aldrig blir bottenfruset. Behövs helst ett stinkande bete som fiskas nattetid nära botten.

              Om det är vår-höst och fisken går nära ytan har jag ett bra tips för att ta reda på om vattendraget håller öring/bäckröding eller inte.

              Välj ut en lämplig bäck du vill undersöka, sen när du befinner dig inom fiskens synfält, kanske 2-5 meter ifrån bäcken så springer du fram och klampar hårt i backen. På det viset har jag aldrig fiskat i en bäck som inte håller öring eller bäckröding. Detta då du omedelbart kommer att se panikartad fisk med fenorna längs vattenytan. Det blir alltid tydliga ringar och vak med den här enkla metoden.

              Sist jag gjorde så här var i det här lilla diket. All Bäckröding togs upp, rensades fri från ben och gavs till katten. Hon fullkomligt älskar dem, och Öringen älskar att bli kvitt dem.

              Kommentera


              • #8
                För många år sedan fiskade vi bäcköring med små spinnare hela vintern så länge isen inte la sig. Öringen är ju en kallvattenälskande fisk som äter vad som ges för tillfället och så här års ramlar det ju inte ner några flygfän så småfisk och annat som lever under ytan står på menyn. Vi fiskade dom i bakvattnen på samma sätt som på år, sommar och höst.

                Kommentera


                • #9
                  Här är förövrigt den överlägset giftigaste metoden för Öring och Bäckröding. Fiskar med den i små-åar som är runt 2-3 meter breda.

                  Tar alltid bort mittenkroken då den inte behövs utan bara bidrar till trassel. På kroken längst bak trär jag på en eller flera maskar. De får gärna fladdra en eller två cm bakom kroken, men inte mer. Då är risken att fisken bara biter i masken och missar kroken.

                  Då den är flytande kan du låta den flyta med bra länge. Mitt närmsta vattendrag är spikrakt i en sträcka på 200-300 meter. Brukar släppa efter 50 meter där. Fungerar alltid! Man slipper dessutom smyga sig fram och riskera skrämma fisken vid den sträckan man låter wobblern flyta med.

                  https://www.miekofishing.se/rapala-v...firetiger.html

                  Kommentera


                  • #10
                    Jester Burk II Dropshot är att tänka på, helt klart. Har fiskar mycket med mask på frilina medelst klassiskt haspel-UL och det ger ju resultat.
                    För min del blir det först cheburashka, har alltid haft väldigt svårt att kontrollera dropshot-riggar, mest för intresset har saknats.
                    Spön så långa som 9 fot har jag aldrig använt, dock 7-8 fot men det har varit för att komma åt att doppa, sådan spölängd blir i de flesta fall för klumpigt i mina vatten.

                    Eviga Fiskeamatören Jag bodde i Borås i några år men hittade aldrig varken bäckar eller fisk!
                    I några av mina vatten finns bäckröding, har aldrig fångat dem i mängder men däremot av bra storlek. Vattnen jag planerar att lägga tid på ny är fria från rödingen, turligt nog.
                    Rapalan du länker till, 9cm, känns gigantisk för mig i sammanhanget.
                    Tror aldrig jag gått över 6-7 centimeter i betesstorlek men det kan ju vara värt att testa.

                    Kommentera

                    Foton

                    Collapse

                    Relaterat

                    Collapse

                    Ämnen Statistik Senaste inlägg
                    Startad av Stizo, 2003-10-23, 07:14
                    17 svar
                    3 138 visningar
                    1 gilla
                    Senaste inlägg harlequine  
                    Startad av Draugen, 2006-03-10, 20:05
                    40 svar
                    3 209 visningar
                    0 gillar
                    Senaste inlägg TomHiddleston  
                    Startad av daikai1, 2013-08-09, 18:02
                    1 668 svar
                    361 389 visningar
                    0 gillar
                    Senaste inlägg HA-Lures  
                    Startad av daikai1, 2016-07-08, 19:30
                    50 svar
                    12 023 visningar
                    0 gillar
                    Senaste inlägg TiSo
                    av TiSo
                     
                    Startad av Benjamin S, 2021-04-20, 11:10
                    680 svar
                    57 391 visningar
                    4 gillar
                    Senaste inlägg DuffelDad  
                    Arbetar...
                    X