Tafslängd bombarda. - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Tafslängd bombarda.

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

• Tafslängd bombarda.

Har snabbgooglat lite ang tafslängd vid bombardafiske och fluga. Har inte riktigt funnit något svar på minimumlängd när det gäller detta fisket?

Min tanke är att nyttja och komplettera befintlig spinnutrustning för främst gädda och borrefiske,
    med lättare bombardapluggar i diverse densitet (10-15g) och flugor.
    Då mina spön i möjligast lämpliga kastvikt ligger i spannet 10-60g och längder mellan 7-8fot, så blir tafslängden således påverkad, jämfört med ”traditionellt” brukande av 9-10-11fot spön.

Min fråga är således, har någon positiv erfarenhet av kortare tafslängder på -100cm??
    Jag kan i viss mån ha förståelse för att det kan ha inverkan vid borrefiske, men kanske mindre vid gäddfiske?
    Många gånger har ju kastflötena blivit attackerad på ytan under invevning, vid annat kastmete, tillika diverse water wolf kameror som får smaka tänder vid spinn och trolling där betena släppas cirkus 50cm bakom.

Jag är för lat för att helt gå över till ”mörka sidan” och försöker därför hitta lösningar för att få in flugorna på ett mer effektivt sätt i betesarsenalen.

Jag har absolut inga negativa erfaraheter av kort tafs vid flugfiske efter gädda, varken med flugpö och fluglina eller med spinnsoö och bombarda. Om kort tafs har haft negativ påverkan för mig så har det varit vid fiske efter ädelfisk men inte ens där kan jag med säkehet säga att det haft negativ påverkan.

Kommentera

små bombarda på 8 fots spö med microvobbler eller fluga är skitkul på borre, kan köra samma grejer som vid P&T vattnet

Kommentera

Jag brukar ha tafsen lika lång som spöet jag använder. Har testat ha en 6 fot tafs några gånger och det har funkat fint! Kortare än så har jag inte testat.

Kommentera

Tack för lite svar ang ämnet!
          Min ambition är att börja köra mer riktat efter främst gädda, med Gäddflugor, Bombarda och spinnspö.
          Har meckat ihop egna bombardas av ”fix” modell, i olika densitet och vikter (6 - 25g) för att snabbt och enkelt kunna byta utefter förutsättningarna på vattnet. Således kommer jag ej använda den klassiska genomlöps/glidande riggen, och helst skulle jag gärna skippa nylon/FC mellan Bombarda och tafs/wire, dvs att jag sätter wiretafsen direkt på/under bombardan (därav mitt TS ämne om tafslängd).

En annan fråga jag ställer mig är gällande lämpligt spö/spön för ändamålet?
          Jag har en 9´3:a med Kastvikt -35g. Klarar man sig på det, eller skall man gå upp på ett något kralligare spö? Främst med åtanke att Gäddflugor har något grövre gods än ”vanliga” flugor. Kan tillägga att jag enbart kommer använda flugor bundna på krok. Alltså ej tubflugor.

Kommentera

Om du gör egna bombarda fix flöten så kan jag rekommendera att ha bomba sticks på dom. Jag har märkt att tafsen rätas ut lättare när man har det. För i början körde jag utan och då blev det mkt strul med tafsen. Den fastnade i sig själv osv. Ett tips bara

Kastvikten är det inget fel på. Det jag kan tänka mig vilken action man vill ha på spöet. Jag tror man får utgå från vad man gillar. Det är ju inte så många som kör bombarda efter gädda eller andra fiskar än havsöring.

Kommentera

Ursprungligen postat av Imrun Visa inlägg
              Om du gör egna bombarda fix flöten så kan jag rekommendera att ha bomba sticks på dom. Jag har märkt att tafsen rätas ut lättare när man har det. För i början körde jag utan och då blev det mkt strul med tafsen. Den fastnade i sig själv osv. Ett tips bara.
              Tack för tipset! Har faktiskt riggat dem fix(ed) med lekande-titanwire (40lb)-bombastick-lekande med fastach betelås.
              Wiren i sig är styv, men ändå flexibel nog att i teorin, kunna böja ut bombasticken vidutkast, då det finns några millimeter ”glapp” för bombardan att glida längs wiren. Återstår att se hur det fungerar i praktiken.

Kommentera

Ursprungligen postat av MFEGFT Visa inlägg

Tack för tipset! Har faktiskt riggat dem fix(ed) med lekande-titanwire (40lb)-bombastick-lekande med fastach betelås.
                Wiren i sig är styv, men ändå flexibel nog att i teorin, kunna böja ut bombasticken vidutkast, då det finns några millimeter ”glapp” för bombardan att glida längs wiren. Återstår att se hur det fungerar i praktiken.

Jajemen! Kul att se någon testa och göra lite eget. Själv kör jag med wobblertråd 0.8 mm, tub från gäddflugor och gör öglor med en one loop tång som jag beställde via amazon. Sen fäster jag bara huvudlinan och tafsen i var sin ände av flötet med beteslås.

Bifogar en bild på en öring jag fick i höstas på min bombarda variant.

Kommentera

Intressant tråd då jag ska testa bombarda.
                  Ni får gärna lägga upp nån bild på grejerna ni pratat om.
                  ​​​.Blir enklare då att förstå för en nybörjare på bombarda...-

Kommentera

Jag gör på följande sätt : trär dobben , i mitt fall 20g slow sink, ( bombardan) direkt på huvudlinan , flät . Sen genom en gummikula , genom ett avklippt dobbrör 7-10cm , du kan oxå använda styva tuber , ny gummikula och knyter fast i ett lekande. Sen FC tafs, längd lite beroende på spölängd och vad du är bekväm med och sen en " Nappefluga ".
                    Detta upplägg är i första hand för öring men kan lätt modifieras till gädda/borre
                    Lycka till Peter b

Kommentera

Foton

Collapse

Relaterat

Collapse

Ämnen Statistik Senaste inlägg
                    Startad av Adiz, 2009-09-20, 21:38
                    19 svar
                    5 648 visningar
                    0 gillar
                    Senaste inlägg Jester Burk II