Byta till enkelkrok på wobbler - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Byta till enkelkrok på wobbler

Collapse
X
 
  • Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

  • #11
    Ursprungligen postat av Brajjala
    Tjena Jonta,
    På vilket sätt anser du att en stor krok har bättre krokningsförmåga? Hade varit intressant att veta då jag själv är lite kluven och kommer börja experimentera mer iår med mindre krok.
    Jag har själv ingen aning och har heller ingen erfarenhet så kan inte riktigt yttra mig, men som sagt är väldigt nyfiken på hur du tänker och om din visdom kanske kan hjälpa mig.
    Visdom är ett kraftigt uttryckt i sammanhanget!

    Har experimenterat med olika krokmodeller/storlekar i många herrans år, till olika fiskarter.
    Just till gäddfisket började jag byta till mindre enkelkrok på diverse beten då det var det jag hade hemma.
    Lyckad krokningsfrekvens var då inte optimal, kände många hugg där fisk inte fastnade.
    Inspirerades av salfvattensfiske med poppers och wobblers där riktigt stor enkelkrok verkar vara standard.

    Bytte då till 3/0 och 4/0 (modell stor för sin storlek) och märkte direkt skillnaden i krokningsfrekvens.
    Vad skillnaden beror på är jag inte helt säker på men tror framförallt kroken på betets buk hamnar för nära betets kropp vid infiskning, kan även vara så att då gäddan hugger från sidan/snett bakifrån viks en mindre lättare krok undan så krokspetsen inte blir tillräckligt exponerad.
    De tyngre och större krokarna har helt enkelt krokspets längre från betet samt större massa som gör dem mindre känsliga för rörelse i vattnet.
    Flummig teori, men i praktiken märks skillnad för mitt fiske.

    Ursprungligen postat av Brajjala
    Små krokar har den här lilla synåls effekten, skärpan av en nål från en covid spruta, de penetrerar tamigfan allt med enkelhet och utan att man ens känner av det. Och även om abborrebetena har legat och skramlat i lådan i över ett år så är de fortfarande riktigt vassa, de liksom tappar inte skärpan på samma sätt. Och alla som fiskar abborre vet hur bra en liten trekrok kan sitta i en stor bonusgädda.
    När det gäller abborrfisket använder jag mindre krok, abborren attackerar ofta bakifrån och sitter i många fall perfekt krokad på bakre enkelkroken.
    Likadant med bäcköring.


    Click image for larger version

Name:	Enklabeten01b.jpg
Views:	397
Size:	177,4 KB
ID:	2620115
    Några exempel från mina beteslådor.

    Kommentera


    • #12
      Men om man kör med mindre krokar. Skulle man inte bara kunna köra med 2 extra splittringar då för att få ner kroken från betet lite till och även då minska påverkan från rörelsen i betet?

      Kommentera


      • #13
        Intressant! Det ska jag absolut testa på mina hårdbeten.

        Jag har nu gjort ett par pass med mindre trekrok i storlek 2 som är lite tunnare i godset, just för att jag vill ha den här enkla penetration som man upplever på små abborrkrokar.
        Och ja, det har funkat väldigt bra! Man måste givetvis anpassa spö och broms efter krokstorlek. 200g spö och bromsen i botten vid mothugg så finns såklart risk att man böjer krokarna det första man gör.


        Kollar jag på min trekrok storlek 2 med tunnt gods och jämför med min trekrok i storlek 3/0 som har betydligt grövre gods så är det ju en markant skillnad. Rent logiskt så bör krokstorlek 2 penetrera mycket snabbare än krokstorlek 3/0 just pga krokarnas storlek där den större kroken utgör ett större motstånd, den mindre kroken kräver inte lika mycket kraft för att ta sig in i käften.

        Inte nog med att den mindre kroken penetrerar snabbare, den bör ju rent logiskt också skada mindre, tänker jag.
        En 3/0 gör ju oerhört mycket skada, speciellt om det kliver på en mindre snipa där kroken är större än båda gäddans ögon tillsammans.

        Men givetvis blir man ju lite begränsad med val av gummi.

        Kommentera


        • #14
          Jag kör enkelkrok på i stort sätt alla drag numera, mest pga av att det räddar i stort sätt alla beten vid bottennapp
          Misstänker faktiskt att betestillverkarna monterar trekrokar av just den anledningen...att få sälja fler beten.

          Rapala och andra lätta balsawobblers är väldigt känsliga för krokvikt och motstånd i vattnet så jag kör storlek 1-2 på allt ifrån Team Esko på 7cm till 10-13cm Minnow/Husky Jerk.
          De allra minsta på 3-5 cm får en storlek 4

          Skeddrag kör jag även där ofta storlek 1, men då fiskar inte jag gädda alls...åtminstånde inte frivilligt
          Krokningsförmågan upplever inte jag sämre än 3 krok, däremot så kan man inte drilla lika hårt, särskilt inte om man kör med flätlina och styva spön för då sliter man kroken ur käften på fisken.

          Finns även speciella enkelkrokar för skeddrag numera precis som typ OwnerS75 mfl för wobblers
          https://www.sportfiskeprylar.se/sv/a...variant=DS3010

          Kommentera


          • #15
            Jag har monterat "öppna" dubbelkrokar på en hel beten. Mindre risk att dom krokar varann och jag tappar inte mer fisk än med
            trekrokar och sätter dit dom utan fjäderringar där det går..Kostar inte många ören på Aliexpress.

            Kommentera


            • #16
              Ursprungligen postat av gc Visa inlägg
              Jag har monterat "öppna" dubbelkrokar på en hel beten. Mindre risk att dom krokar varann och jag tappar inte mer fisk än med
              trekrokar och sätter dit dom utan fjäderringar där det går..Kostar inte många ören på Aliexpress.
              Den sorten av krokar har jag använt på en mängd hårdbeten. De är väl egentligen främsta tänkta till ytbeten av ihålig-gummi-modell, typ grodor m.m. då krokmodellen i sig kallas ”Frog hook” i staterna.

              Fördelen med dessa är att de oftast är något längre, vilket gör att man klarar sig gott och väl med endast en krok monterad. Om betet i fråga har tvåkroks montage från början, så kör jag enbart en dubbelkrok i den främre, dvs buköglan. Man behöver allt som oftast ingen fjäderring, då kroken hamnar rätt från början.
              En annan fördel är att kroken går att vända håll, så att krokspetsarna pekar ”uppåt” om man fiskar i, över eller kring mycket vegetation. Det blir inte helt weedless, men betydligt mindre risk med skit på kroken än framåt/nedåtriktade spetsar som hänger under buken.


              En STOR nackdel med kroken är dock att krokad fisk får betydligt lättare till hävstångseffekt, såvida inte en eller två fjäderringar används. Vilket styrs av kroköglans position på betet.

              Ytterligare en nackdel med dubbelkrok, är tillgängligheten här hemma i Sverige.
              Lägg därtill storlek skillnader krokfabrikaten emellan.

              Kommentera


              • #17
                Ursprungligen postat av MFEGFT Visa inlägg

                Den sorten av krokar har jag använt på en mängd hårdbeten. De är väl egentligen främsta tänkta till ytbeten av ihålig-gummi-modell, typ grodor m.m. då krokmodellen i sig kallas ”Frog hook” i staterna.

                1:Fördelen med dessa är att de oftast är något längre, vilket gör att man klarar sig gott och väl med endast en krok monterad. Om betet i fråga har tvåkroks montage från början, så kör jag enbart en dubbelkrok i den främre, dvs buköglan. Man behöver allt som oftast ingen fjäderring, då kroken hamnar rätt från början.
                En annan fördel är att kroken går att vända håll, så att krokspetsarna pekar ”uppåt” om man fiskar i, över eller kring mycket vegetation. Det blir inte helt weedless, men betydligt mindre risk med skit på kroken än framåt/nedåtriktade spetsar som hänger under buken.


                En STOR nackdel med kroken är dock att krokad fisk får betydligt lättare till hävstångseffekt, såvida inte en eller två fjäderringar används. Vilket styrs av kroköglans position på betet.

                2:Ytterligare en nackdel med dubbelkrok, är tillgängligheten här hemma i Sverige.
                3:Lägg därtill storlek skillnader krokfabrikaten emellan.
                1 Dessa finns i olika längder.
                2:När lokala nasaren inte kan erbjuda den här typen av krokar så vänder jag mig Aliexpress.
                3:Mustad gör den här typen av krokar.

                Kommentera

                Foton

                Collapse

                Relaterat

                Collapse

                Ämnen Statistik Senaste inlägg
                Startad av Stizo, 2003-10-23, 07:14
                17 svar
                3 215 visningar
                1 gilla
                Senaste inlägg harlequine  
                Startad av Draugen, 2006-03-10, 20:05
                40 svar
                3 241 visningar
                0 gillar
                Senaste inlägg TomHiddleston  
                Startad av daikai1, 2013-08-09, 18:02
                1 668 svar
                361 541 visningar
                0 gillar
                Senaste inlägg HA-Lures  
                Startad av daikai1, 2016-07-08, 19:30
                55 svar
                12 666 visningar
                0 gillar
                Senaste inlägg Sundström76  
                Startad av Benjamin S, 2021-04-20, 11:10
                715 svar
                60 804 visningar
                4 gillar
                Senaste inlägg Utter
                av Utter
                 
                Arbetar...
                X