Hjälp att räkna ut hur mycket lina går på rullen - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Hjälp att räkna ut hur mycket lina går på rullen

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

• anteman
    replied
    Ursprungligen postat av .art Visa inlägg
    Gratis metod:

Spola på flätlinan och sedan nylon tills att det blir en perfekt fylld spole på rullen.

Sedan rullar du upp nylonen på en 1.5 liters petflaska för hand eller med skruvdragare.
    Klipp av när du kommer till skarven med nylon och flätlina.
    Spola över flätlinan på en annan flaska.

Spola på nylonen på rullen, skarva på flätlinan och spola på den.
    Klart för fiske. =)
    Funkar ju bra med t ex skruvdragare men varför inte en andra PET-flaska så slipper man knyta om? Själv kör jag linan mellan ett par pensionerade rullar innan den läggs på rätt spole.

Lämna en kommentar:

• Sir Fish-a-lot
    replied
    Bra varianter allt detta som nämnts men en annan smidig variant att vända linan är att ha en stor rulle med flera spolar som bara är till för att spola på linor.
    Blir alltid fint linupplägg om rullen har lagom ställd slirbroms när den sista påspolningen genomförs och inga kompisar behöver assistera.

Lämna en kommentar:

• Nila
    replied
    Ett budgetalternativ här och nu som fungerar är att använda en pet-flaska som du först vindar upp linan på. I andra omgången vindar du upp linan på en tom linspole som du sedan trär på en axel och ber en vän att hålla i och bromsa när du lägger på linan på rullen. Så du får en tajt linuppläggning. Handskar rekommenderas då man bromsar spolen.

Lämna en kommentar:

• .art
    replied
    Gratis metod:

Spola på flätlinan och sedan nylon tills att det blir en perfekt fylld spole på rullen.

Sedan rullar du upp nylonen på en 1.5 liters petflaska för hand eller med skruvdragare.
    Klipp av när du kommer till skarven med nylon och flätlina.
    Spola över flätlinan på en annan flaska.

Spola på nylonen på rullen, skarva på flätlinan och spola på den.
    Klart för fiske. =)

Lämna en kommentar:

• Sundström76
    replied
    Ursprungligen postat av Cosmoz 08 Visa inlägg

Köpt samma spolmaskin som Tiso, funkar riktigt bra.
    Sluta med att jag köpte en till och adapter så jag kan använda en skruvdragare och då vänder man på linan i ett nafs
    Ja har du två funkar det bättre men då är det aliexpressprylar för strax under 1200 så då funkar ismeterullarna prima känner jag - en funkar väl om vanliga linspolar passar i den så man kan ha två spolar när man mängdar Lina och har nylon ytterst från början

Lämna en kommentar:

• nephilim
    replied
    Ursprungligen postat av Backslag Visa inlägg

En del linor verkar att fälla lite färg när de är nya. Fireline är annars helt ok.
    Jag skulle säga att alla linor, särskilt de med skarpa färger, släpper en hel del färg i början, frågan är hur mycket som är kvar efter ett tag.
    Jag håller med dig om att Fireline är en helt ok lina, men den tappar färgen rätt så snabbt

Lämna en kommentar:

• Cosmoz 08
    replied
    Ursprungligen postat av Sundström76 Visa inlägg

Problemet är ju om man lägger på flätlina och sen nylon att den ska av och vändas - brukar ha tomma ismeterullar så Linan går över på en /över till nästa och sen på den riktiga -omständigt ja men det går att göra i köket/garaget/vardagsrummet
    färgar gör alla linor mer eller mindre så det är inget att bry sig om
    spolhållare funkar väl mest envägskommunikation när man lägger på linan man ska fiska inte när backingen ska mängdas o botten
    såg att den du länkat funkar att spola av också men du behöver två tomspolar också isåfall så det går på ett ut med min variant
    Köpt samma spolmaskin som Tiso, funkar riktigt bra.
    Sluta med att jag köpte en till och adapter så jag kan använda en skruvdragare och då vänder man på linan i ett nafs

Lämna en kommentar:

• Sundström76
    replied
    Ursprungligen postat av TiSo Visa inlägg

Jag använder en sån här manick, funkar förvånansvärt bra: https://www.aliexpress.com/i/4000540599192.html

(Spolarna som linor levereras med brukar normalt sett vara tillräckligt djupa för att få plats med både den nya linan och "backingen".)
    Problemet är ju om man lägger på flätlina och sen nylon att den ska av och vändas - brukar ha tomma ismeterullar så Linan går över på en /över till nästa och sen på den riktiga -omständigt ja men det går att göra i köket/garaget/vardagsrummet
    färgar gör alla linor mer eller mindre så det är inget att bry sig om
    spolhållare funkar väl mest envägskommunikation när man lägger på linan man ska fiska inte när backingen ska mängdas o botten
    såg att den du länkat funkar att spola av också men du behöver två tomspolar också isåfall så det går på ett ut med min variant
    Senast ändrad av Sundström76; 2024-09-05, 20:53.

Lämna en kommentar:

• Backslag
    replied
    Ursprungligen postat av Robalm Visa inlägg
    Fungerade fint.
    En föld fråga bara ang linan jag köpte.
    Är denna lina något att ha?
    Anledningen att jag frågar är att mina händer blev helt gula efter jag spolade på linan.
    Click image for larger version

Name:	20240905_193756.jpg
Views:	268
Size:	1,92 MB
ID:	2646316
    En del linor verkar att fälla lite färg när de är nya. Fireline är annars helt ok.

Lämna en kommentar:

• TiSo
    replied
    Ursprungligen postat av Backslag Visa inlägg
    Spola på Fireline, och fyll på med så mycket nylon som behövs. Vänd därefter linan, t.ex. genom att gå mellan ett par träd eller stolpar. När spolen är tom fäster du nylinlinan vid spolen och vevar på igen.
    Jag använder en sån här manick, funkar förvånansvärt bra: https://www.aliexpress.com/i/4000540599192.html

(Spolarna som linor levereras med brukar normalt sett vara tillräckligt djupa för att få plats med både den nya linan och "backingen".)

Lämna en kommentar:

Foton

Collapse

Relaterat

Collapse

Ämnen Statistik Senaste inlägg
Startad av Stizo, 2003-10-23, 07:14
23 svar
4 201 visningar
1 gilla
Senaste inlägg Peter B
av Peter B