Spinn/flugfiske kring Yxsjöberg - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Spinn/flugfiske kring Yxsjöberg

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

• Spinn/flugfiske kring Yxsjöberg

Har legat lite i träda med fisket men tänkt komma igång lite nu igen när vi skaffat hus i Yxsjöberg. Området ligger på gränsen mellan en rad fiskevårdsföreningar så jag känner att jag kan behöva tips på vilken/vilka som är rätt att gå med i.

Min målsättning är huvudsakligen att fiska öring, röding och möjligen sik på spinnfiske eller möjligen fluga. Absolut inte intresserad av gädd- eller gösfiske. Kan bli en och annan put & take sjö men hade förstås föredragit om man kan fiska dem i naturliga vatten. Yxsjöberg ligger ju högt upp nära vattendelaren och kan tycka att det borde finnas vatten med skapliga sådana möjligheter.

Någon som känner till nåt om möjligheten att få ut detta i nedanstående fiskevårdsområden vilka alla är närliggande? Svårt att veta vart man ska börja

Nitten: Stora Nitten, Lilla Nitten, diverse stora & små tjärnar kring Nittälvens källflöden
    Ljusnarsberg; Yxsjön, Stora Kumlan, Nittälven, Ljusnaren, diverse tjärnar kring dessa områden
    Norra Hörken: Norra Hörken och närliggande tjärnar
    Hällefors: Mången, Silken, Lövsjön, Grävsjön, närliggande småtjärnar
    Säfsen: Skärsjön, Lisjön, Holmsjön, Stora Låsen, Hyttsjön, närliggande småtjärnar
    Senast ändrad av Eastby91; 2025-10-30, 14:21.

Följer.

Jag har försökt fiska i Nittälven, men där jag var, var det för dålig vattenföring. I Svartälven har jag bara fått abborre och gädda. Trevlig trakt annrs.

Kommentera

Ja Nittälven är ett av de vatten jag är mest nyfiken på, nu när jag var förbi och tittade senast gick det mycket vatten. Älven har ju flottledsrestaurerats så hade varit intressant att se vad de gjort för fiskbeståndet i älv och anslutande småsjöar.

Kanske att man ska börja med Ljusnarsbergs och Nittens FVF så får man se vad de går att hitta. Men intressant att höra om fler har erfarenheter

Kommentera

Foton

Collapse

Relaterat

Collapse

Ämnen Statistik Senaste inlägg
      Startad av Bongoloid, 2007-05-31, 20:16
      51 svar
      6 394 visningar
      0 gillar
      Senaste inlägg MathiasJK  
      Startad av Bolin, 2008-02-20, 21:08