Spöbalans...? - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Spöbalans...?

Collapse
X
 
  • Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

  • #21
    Ursprungligen postat av anteman Visa inlägg

    Kan så vara, minns BFTs tidigare serie av lätta och omtyckta abborrespön men flera fick spöbrott på dem lite hipp som happ som det lät här på FS.

    De var ovanligt lätta för sin klassning/längd och med fin (?) 40-t kolfiber vilket kanske gjorde dem ovanligt tunnväggiga och känsliga mot stötar, den av flera tillverkare ofta prisade nano-resinen till trots?
    Jo, men de gick sönder ganska omgående, inte efter ett år. Så där blev det en del reklamationer..

    Kommentera


    • #22
      Ursprungligen postat av stefan1 Visa inlägg

      Jo, men de gick sönder ganska omgående, inte efter ett år. Så där blev det en del reklamationer..
      Det nog ha varit både ock, sett fler som sökt en topp eller bottendel men det kan ju, om inte enbart så huvudsakligen vara transportrelaterat, dvs bristande handhavande när det inte fiskades.

      Kommentera


      • #23
        Ursprungligen postat av anteman Visa inlägg
        Garanti har jag aldrig behövt åberopa trots spököp sedan tidigt 80-tal... Om man är orolig så kan man kanske 'utmana" spöt nu under garantin, innan ingrepp.

        Kasta ordentligt med godkända vikter och håller den för det initialt så finns sannolikt inga "inbyggda" fabrikationsfel... fast nog har jag läst om spön vars topp plötsligt ett år efter köp går av vid ringa belastning, ursprungligt fabrikationsfel eller?

        Vad händer om ett inlägg i en spöögla plötsligt släpper inom garantin ett år eller senare under reklamationstiden....ja inte beror det på att butten fick lite bly 6 månader innan... Men inte heller det scenariot har jag råkat.
        Jag har dessvärre haft två spön med defekt. Ett Prorex AGS vars topp gick första passen och där man konstaterade att det sannolikt förelåg fabrikationsfel med tanke på skadans karaktär (och ersatte det), och ett BFT Roots G2 Impact vars rullfäste efter ett par år lossnade, men där man menade att garantitiden gått ut. Trots att säljaren meddelade att man såg det oftare på BFT-spön än andra. Har svårt att se hur det kan vara ett handhavandefel då limmet under rullfästet uppenbart var svagt... men jag vet inte, jag kanske kastar fel :-)

        Åter till ämnet; värmde änden i hett vatten och fick loss pluggen. Tyvärr var inte "ändröret" ihåligt utan slutet som bilden visar. Får hitta på ngn snygg lösning att addera vikt....

        Kommentera


        • #24
          Ser faktiskt ut som att Megabass redan viktat ditt spö... men otillräckligt för dig och din rulle. Är det inte en bit mässing vi ser inskjuten i klingan? Värm på nytt och ta en tång runt mässingsstången å dra så kanske den kommer ut? Väger du den så har du en utgångspunkt för vidare balansering, kanske räcker med 10g till?

          Kommentera


          • #25
            Jag har lagt till ca 50 gram där bak på mitt Trout Bonanza från dittdrag. Nu balanserar det där jag håller haspelrullen. Det känns lättare än när det var något framtungt och jag slipper vrida handleden uppåt hela tiden för att balansera. Känns även skönare att kasta med, tänk svärd med motvikt bakom handtaget.
            En bekant har ett Searun med en Revo-rulle, perfekt balanserat.

            Kommentera


            • #26
              Ursprungligen postat av MrToby Visa inlägg
              Jag har lagt till ca 50 gram där bak på mitt Trout Bonanza från dittdrag. Nu balanserar det där jag håller haspelrullen. Det känns lättare än när det var något framtungt och jag slipper vrida handleden uppåt hela tiden för att balansera. Känns även skönare att kasta med, tänk svärd med motvikt bakom handtaget.
              50gr extra på ett spö som väger 145gr låter mycket.

              Kommentera


              • #27
                Det är vikten som krävs för att balansera det vid rullens fot. Det känns underligt nog lättare.

                Kommentera


                • #28
                  Ursprungligen postat av MrToby Visa inlägg
                  Det är vikten som krävs för att balansera det vid rullens fot. Det känns underligt nog lättare.
                  Och ändå gjordes bakhandtaget 7cm längre just för att få bra balans.

                  Kommentera


                  • #29
                    Ursprungligen postat av stefan1 Visa inlägg

                    Och ändå gjordes bakhandtaget 7cm längre just för att få bra balans.
                    Jo, men rullarna har blivit lättare också.

                    Kommentera


                    • #30
                      Ursprungligen postat av MrToby Visa inlägg
                      Jag har lagt till ca 50 gram där bak på mitt Trout Bonanza från dittdrag. Nu balanserar det där jag håller haspelrullen. Det känns lättare än när det var något framtungt och jag slipper vrida handleden uppåt hela tiden för att balansera. Känns även skönare att kasta med, tänk svärd med motvikt bakom handtaget.
                      En bekant har ett Searun med en Revo-rulle, perfekt balanserat.
                      Ok hur långt är det spöt och hur hur mycket väger rullen respektive spöt på Searunkombon? Trout B är ju hyfsat lätt och är Searun lika lätt/långt så har jag svårt att få ihop att de lyckats balansera så bra om rullen väger lika som din...?

                      Kommentera

                      Foton

                      Collapse

                      Relaterat

                      Collapse

                      Ämnen Statistik Senaste inlägg
                      Startad av Stizo, 2003-10-23, 07:14
                      17 svar
                      3 138 visningar
                      1 gilla
                      Senaste inlägg harlequine  
                      Startad av Draugen, 2006-03-10, 20:05
                      40 svar
                      3 209 visningar
                      0 gillar
                      Senaste inlägg TomHiddleston  
                      Startad av daikai1, 2013-08-09, 18:02
                      1 668 svar
                      361 389 visningar
                      0 gillar
                      Senaste inlägg HA-Lures  
                      Startad av daikai1, 2016-07-08, 19:30
                      50 svar
                      12 023 visningar
                      0 gillar
                      Senaste inlägg TiSo
                      av TiSo
                       
                      Startad av Benjamin S, 2021-04-20, 11:10
                      680 svar
                      57 389 visningar
                      4 gillar
                      Senaste inlägg DuffelDad  
                      Arbetar...
                      X