"Jojo" att fästa peang mm i? - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

"Jojo" att fästa peang mm i?

Collapse
X
 
  • Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

  • "Jojo" att fästa peang mm i?

    Har just sett på en Muskie-DVD att Bob Mehsikomer i sin båt har Xtractor, käftöppnare mm fästade i jojo-anordningar, dvs med samma funktion som liftkortshållare fast rimligen mer rejäla och kraftiga. Jag känner att jag inte kan bli komplett som människa förrän jag har utrustat min vertikaljiggningsbåt med sådana (OBS, de ska alltså gå att på något sätt montera i båten, så tips på "småjojoar" typ dem som följer med Geoff Andersons Dozerjacka är alltså av ringa värde...). Frågan är bara var man skaffar dem? Har kollat runt på nätet men gått bet. Om ingen fiskegrossist för dem får jag för mig att liknande konstruktioner borde kunna användas på många arbetsplatser för att ha verktyg fästade i och smidigt kunna ta fram dem när de behövs. Å andra sidan är jag statlig tjänsteman med silkeslena fingrar, så vad vet jag om vad som sker ute i grovarbetarnas värld...

    Nåväl, hoppas någon kan bistå mig med goda tips i jakten på dessa fullständigt nödvändiga attiraljer!
    Senast ändrad av supratress; 2009-05-23, 09:36.

  • #2
    Med jojo menar du alltså inte en "pin on reel" ?

    Kommentera


    • #3
      Ursprungligen postat av Sg Visa inlägg
      Med jojo menar du alltså inte en "pin on reel" ?
      "dvs med samma funktion som liftkortshållare fast rimligen mer rejäla och kraftiga."


      supratess, fattigmansvariant, men hundkoppel borde funka?

      sigpic

      Kommentera


      • #4
        SG, precis, inte pin on reel (fast exakt samma funktion). Tänker mig något som har en fästplatta eller liknande anordning att montera fast den i båten med. Tror för övrigt inte en vanlig pin on reel orkar hålla uppe en xtractor o dyl i en båt som studsar fram på vågorna. Krävs något med kraftigare fjäder.

        Flöde; inte alls fel tänkt. Har hund och säkert några löpkoppel i någon låda. Blir ju i så fall att slå isär handtaget och se om det som gömmer sig därinne kan monteras på något bra sätt. Att sätta ett antal knallgröna hundkoppelhandtag på rad i båten känns nämligen extremt ospecimen... :-)

        Helst en annan lösning dock och fler tips mottages som sagt tacksamt. Känns som att det någonstans borde finnas ett företag som tillverkar precis det jag vill ha!

        Kommentera


        • #5
          Nyckelring med kedja borde räcka utmärkt. Clas Ohlsson har:
          http://www.clasohlson.se/Product/Pro...px?id=55742128

          Kommentera


          • #6
            Tack för tipset om Clas O. Längdet på snöret är ju dock en viktig faktor jag glömde nämna. 64 cm snöre som på Clas O-mojängen är för kort. Skulle vilja ha minst det dubbla, gärna mer. Ska alltså kunna gå att skicka en peang till kompisen som krokar av på båtbottnen, utan att behöva tänka det minsta på snörets längd, och sedan släppa peangen efter färdig avkrokning och den rasslar tillbaka till sin prydliga utgångsposition vid relingens insida.

            Kommentera


            • #7
              Typ något åt det här hållet, fast avsevärt mindre och inte med en slang på...

              http://www.tradgardsteknik.se/katalo...nda/1688-57-3/

              Kommentera


              • #8
                Ursprungligen postat av supratress Visa inlägg
                SG, precis, inte pin on reel (fast exakt samma funktion). Tänker mig något som har en fästplatta eller liknande anordning att montera fast den i båten med. Tror för övrigt inte en vanlig pin on reel orkar hålla uppe en xtractor o dyl i en båt som studsar fram på vågorna. Krävs något med kraftigare fjäder.

                Flöde; inte alls fel tänkt. Har hund och säkert några löpkoppel i någon låda. Blir ju i så fall att slå isär handtaget och se om det som gömmer sig därinne kan monteras på något bra sätt. Att sätta ett antal knallgröna hundkoppelhandtag på rad i båten känns nämligen extremt ospecimen... :-)

                Helst en annan lösning dock och fler tips mottages som sagt tacksamt. Känns som att det någonstans borde finnas ett företag som tillverkar precis det jag vill ha!

                Måla dom i cammo och du är hemma i specimensvängen
                sigpic

                Kommentera


                • #9
                  Clas O-grejen satte mig på rätt spår. Här tror jag vi har något! Monterar man några fasta öglor längst relingen kan man ju knäppa metalclipset i det. Kevlarlina på drygt 1,2 meter borde räcka till.

                  http://www.tacgear.se/shop/viewArtic...38&groupId=169

                  Kommentera


                  • #10
                    Om du kan tänka dig att köpa från USA så tycker jag att du ska leta på www.cabelas.com de har det mesta.
                    Hög fart är inte farligt, hårda stopp är dock direkt livsfarliga.
                    Full fart spar tid
                    http://mrjojje.blogspot.com/

                    Kommentera

                    Foton

                    Collapse

                    Relaterat

                    Collapse

                    Ämnen Statistik Senaste inlägg
                    Startad av Stizo, 2003-10-23, 07:14
                    17 svar
                    3 138 visningar
                    1 gilla
                    Senaste inlägg harlequine  
                    Startad av Draugen, 2006-03-10, 20:05
                    40 svar
                    3 209 visningar
                    0 gillar
                    Senaste inlägg TomHiddleston  
                    Startad av daikai1, 2013-08-09, 18:02
                    1 668 svar
                    361 388 visningar
                    0 gillar
                    Senaste inlägg HA-Lures  
                    Startad av daikai1, 2016-07-08, 19:30
                    50 svar
                    12 023 visningar
                    0 gillar
                    Senaste inlägg TiSo
                    av TiSo
                     
                    Startad av Benjamin S, 2021-04-20, 11:10
                    680 svar
                    57 383 visningar
                    4 gillar
                    Senaste inlägg DuffelDad  
                    Arbetar...
                    X