Den stora pelagiska vertikalfiske-tråden efter gös! - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Den stora pelagiska vertikalfiske-tråden efter gös!

Collapse
X
 
  • Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

  • #11
    Absolut är det så, men vad är dina erfarenheter då? Är det modellen, storleken eller färgen som fäller avgörandet om du får hugg oftast? och är det färgen, är det då en helt ny färg som fungerar eller kan det fungera om du byter till nästa samma färg men som skiljer sig något?
    Jag har märkt ofta att jag bytt färg men med samma jiggmodell och fått fisk på i princip alla, även om jag bytt storlek ibland, men byter jag modell, då kan det bli stendött.
    Gå med i facebookgruppen: Humminbird & Minn Kota Sverige (nu med över 1600 medlemmar).

    Kommentera


    • #12
      Lite tekniksnack, hur jiggar ni? vad har funkat bäst för er?

      Är helt ny på detta pelagiska, fått några intresserade men ingen krokad hittils (inte kört mycket heller).

      Kommentera


      • #13
        Om två veckor börjar mitt pelagiska fiske, så från då ska jag förhoppningsvis kunna ge lite erfarenheter och så småning om även lite råd.
        Gå med i facebookgruppen: Humminbird & Minn Kota Sverige (nu med över 1600 medlemmar).

        Kommentera


        • #14
          Ursprungligen postat av Mattias Svensson Visa inlägg
          En diskussion vi kan börja med här är era erfarenheter av beten och dess storlek och färg. Jag har ju en teori att färg är viktigt men att det som mest spelar in är kontrasten på betet, om det är ljust eller mörk, har glitter eller ej samt transparent eller ej spelar. Massa beten med små färgskillnader har jag inte märkt spela in så mycket på det bottennära fisket. då har modell och hur man fiskar betet spelat in mer.

          Vid pelagiskt fiske har jag en teori liknande den jag har vid torrflugefiske. Ett bete nära ytan som fisken ser underifrån har vattenytan och himlen som styr färgen och siluetten av betet som fisken ser. Dels tror jag inte fisken uppfattar så mycket färger, den ser om betet är ljust och mörk osv. vid botten eller där fisken ser betet mer från sidan kan nog fisken uppfatta mer färger eller nyanser av betet, men bara en teori. Därför tror jag storleken på betet, dess modell och hur det fiskas spelar in mer än färgen även om den är viktig i återspeglingen hur fisken ser och uppfattar betet.

          vad det gäller storlek på betet så behöver jag prova mer för att ha någon åsikt. jag fiskar med med jiggar 12-15cm. har haft en modell på 17cm med som jag tycker fångade bra med fisk, på något konstigt vis verkade smågösarna gilla den större jiggen mer än de större gösarna. glupska rackare. Om det säger att små gös vill ha stora betet och större gös ännu större bete, eller att större gösar gärna tar mindre beten har jag ingen aning om. Kan vara tillfälligheter, jag måste testa större beten mer innan jag kan få en åsikt i frågan. En del förespråkar ju stora jiggar, men de man sett av de främsta inom detta fiske så kör ju de uteslutande jiggar på 12-15cm. oftast shaker 12cm och fin-s 14.5cm.
          Personligen gillar jag mindre beten just för att kontrollen och känslan blir bättre i spöt tycker jag. stora jiggar med stor stjärt gör för mycket motstånd. Gillar även lätta skallar.

          Så, låt diskussionen ta fart..
          För kännedom har gösar mycket bra färgseende och ser färger i orange/limegrönt spektra bäst.

          Kommentera


          • #15
            En mycket intressant tråd. Jag är ju totalt novis vad gäller pelagiskt fiske, bortsett från lite bonntrolling.
            Jag vet ju inte ens hur tekniken fungerar. Fungerar det alltså så att man letar reda på pelagisk fisk i mellanvattnen med hjälp av lodet för att sedan prickskjuta med vertikaljigg? Känns som en teknik man kan använda hela sommaren även efter att ex gäddorna gått ut lite längre. Sen pratar ni ju om 10-20 fiskar per dag, vilket ju är bra.

            Nu får du förklara hur du gör mattias =)

            // Totte

            Kommentera


            • #16
              Du har i stort förstått det hela Totte,nu är det bara att mala på...tunga jiggskallar på runt 30gram för att nå ner fort och jiggar typ Fin-S med liten rörlighet är att föredra och ger oftare hugg än livliga typ Relaxjiggar vid det pelagiska vertikalfisket...små,små rörelser bara när man fått gösen att stiga mot jiggen som stoppas c:a metern ovanför vid nedsläpp...en betesfisk på
              en nålskalle eller på Vectra vertical är inte heller fel ibland...en vertikalfluga kan ibland få det att lossna,men
              dess förträfflighet finns det andra som predikar här på forumet så det räcker och blir över...
              Senast ändrad av byggarn; 2011-06-02, 08:56.
              Never let your memories be greater then your dreams...

              I händerna på ett klantarsel blir även den dyraste utrustning förvandlad till odugligt skit...

              Kommentera


              • #17
                Ja teorin är ju väldigt enkel, men svårt i praktiken. Att ställa in ekolodet blir en stor utmaning och sen själva förfarandet och tekniken att styra båten och släppa ner. Det är mycket som ska övas in och utföras samtidigt.Vi män är ju inte direkt kända för att kunna göra flera saker samtidigt
                Gå med i facebookgruppen: Humminbird & Minn Kota Sverige (nu med över 1600 medlemmar).

                Kommentera


                • #18
                  Jag var ute en sväng ikväll för att jigga efter gädda och stannade till på ett ställe där det var en massa betesfisk på botten och där man även kunde se en större fisk ovanför, botten var på 15 m men den stora fisken sod på kanske 7-8 m. Släppte ner (det jag hade på) en 6" relaxshad med 30gr skalle och stannade drygt någon meter ovanför. Jag blev förvånad över hur väl jag såg jiggen glida ner via ekolodet.

                  Efter att jag stannat lät jag den hänga där och efter typ 10 sekunder när jag glodde på ekolodet så ba PLING! Fan va förvånad jag blev!

                  Jag fick till ett taskigt mothugg och drillade upp fisken som släppte i ytan. Snopen lämnades jag med två stora tuggmärken i jiggen och blott en skymt av fisken...
                  Av drillningen att döma och skymten av fisken så kan den varit runt 2-4 kilo. Stort spann där ;-)

                  Har ju bara lyckats lura en gös tidigare och då efter (enl mig) mycket slit. Nu provade jag den här tekniken och jag tog en "på första kastet".

                  Försökte sen någon timme med att hitta och försöka ytterligare på några ställen, men det började blåsa, så jag drev bort hela tiden. Innan var det helt spegelblankt på sjön. Menar ni att man kan fixa att göra dessa saker när det blåser med hjälp av elmotor? Låter knepigt...

                  Kommentera


                  • #19
                    Jag jiggar då ofta i vind och backar då baklänges för att få en långsam kontrollerad framfart, jag är nästan stilla med båten då. Samma teknik när du ska stå still, ha aktern mot vågorna och kompensera med motorn. samtidigt ska man ha koll koll på lodet och spöt, inte det enklaste för en man, säkert lättare för kvinnor
                    Gå med i facebookgruppen: Humminbird & Minn Kota Sverige (nu med över 1600 medlemmar).

                    Kommentera


                    • #20
                      jodå det går skapligt,problemet när det blåser lite hårdare är att det skvätter in vatten över aktern på min lilla båt när man fiskar
                      "baklänges" nåja, åtgärdat nu med frontmonterad motor i stället,mycket lättare hålla kursen nu när det blåser på...
                      Never let your memories be greater then your dreams...

                      I händerna på ett klantarsel blir även den dyraste utrustning förvandlad till odugligt skit...

                      Kommentera

                      Foton

                      Collapse

                      Relaterat

                      Collapse

                      Ämnen Statistik Senaste inlägg
                      Startad av Stizo, 2003-10-23, 07:14
                      17 svar
                      3 215 visningar
                      1 gilla
                      Senaste inlägg harlequine  
                      Startad av Draugen, 2006-03-10, 20:05
                      40 svar
                      3 241 visningar
                      0 gillar
                      Senaste inlägg TomHiddleston  
                      Startad av daikai1, 2013-08-09, 18:02
                      1 668 svar
                      361 539 visningar
                      0 gillar
                      Senaste inlägg HA-Lures  
                      Startad av daikai1, 2016-07-08, 19:30
                      55 svar
                      12 666 visningar
                      0 gillar
                      Senaste inlägg Sundström76  
                      Startad av Benjamin S, 2021-04-20, 11:10
                      715 svar
                      60 803 visningar
                      4 gillar
                      Senaste inlägg Utter
                      av Utter
                       
                      Arbetar...
                      X