Den stora pelagiska vertikalfiske-tråden efter gös! - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Den stora pelagiska vertikalfiske-tråden efter gös!

Collapse
X
 
  • Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

  • #31
    Ursprungligen postat av Mattias Svensson Visa inlägg
    Jag syftar på båtens stabilitet i kurs för att hålla sig över ekona. Känns som en motor i aktern som drar båten mot vågorna borde vara stabilare än en motor i fören som trycker på båten mot vågorna.. Men kan ju ha fel..
    hmm, frontmonterade motorer drar båten. Eller hur tänkte du?
    I varje motgång finns ett frö till framgång.....

    Kommentera


    • #32
      Ursprungligen postat av Mattias Svensson Visa inlägg
      Jag syftar på båtens stabilitet i kurs för att hålla sig över ekona. Känns som en motor i aktern som drar båten mot vågorna borde vara stabilare än en motor i fören som trycker på båten mot vågorna.. Men kan ju ha fel..
      Tror att han har fören mot vågorna och drar båten framåt mot vågorna.

      Kommentera


      • #33
        Ursprungligen postat av byggarn Visa inlägg
        jodå det går skapligt,problemet när det blåser lite hårdare är att det skvätter in vatten över aktern på min lilla båt när man fiskar
        "baklänges" nåja, åtgärdat nu med frontmonterad motor i stället,mycket lättare hålla kursen nu när det blåser på...
        Hej Tommy Gunnarsson;

        En av 1960- och 1970-talets mest innovativa Göstrollingexperter i USA, Buck Perry skrev många artiklar i sportfisketidningen Fishing Facts om "backtrolling" efter Bass och Gös både med vanlig bensinutombordare och elektrisk fiskemotor. På akterspegelns baksida på båda sidorna om motorn hade Buck Perrys lilla Lund trollingbåt höga, i överkant bakåtböjda och något kupade plexiglasskivor (splashguards) vars ändamål var att hindra stänkvattnet att skölja över akterspegeln och in i båten. Buck Perry kallades "Father of Structure Fishing" bland dåtidens framgångsrika Gösfiskare i USA. Idag finns Buck Perry med i "Hall of Fame" som en av 1900-talets största sportfiskelegendarer....

        Nobody & Nothing is forever!

        Old Firehand
        www.trumman.com - http://www.trumman.com/smithwick/rattlin_rogue.htm

        Kommentera


        • #34
          Idag var jag ut på en snabb kvällstur för att testa nya ekolodet och pricka ekon för första gången. Fick 5st och ett par missade hugg, alla pricksköts. Dock var de små och stod strax ovanför botten. De flesta small på direkt när jiggen kom ner, men en gös var rolig och stod snällt kvar under jiggen, höjde jag jiggen följde den efter för att sedan gå ner lite, efter 25-30s så högg den.

          Jag hittade bara en pelagisk fisk och den stod på 8m över 15m djup. Det ekot fick gul färg och var betydligt större/starkare än smågösarnas ekon som knappt var större än jiggekot, om de ens var större Jag hissade ner jiggen och stannade en meter ovanför ekot, fisken svarade med att sticka direkt

          En kul tur men lekte mest med ekolodsinställningar och letade fisk, med tanke på den lilla tiden jiggen var i vattnet så gav resultatet mersmak. Jag körde med utombordare idag med växeln på motorn så stabiliteten var lika med noll i princip. Ska sätta på ett motorfäste på båten i morn och testa med elmotor, borde ge otroligt mycket bättre kontroll.

          Reflektioner över mitt nya ekolod HDS-5x var att det var väldigt lite störningar och man kunde ha känsligheten högt inställd utan klutter i bilden, detta med störningfiltren avstängda. Känsligheten och färglinjen runt 75% funkade bra men lekte runt med de då olika djup gav olika resultat. när jag var lite djupare blev botten ibland bara blå i färgen, alltså svagt eko och de var svårt att urskilja om något stod på botten. grundare än 12m var det inga problem.

          Bottenlinje hade jag aktiverad, tycker dock den är lite tunn, går den ställa in tjockare, alltså den svarta linjen funktionen ger över botten?
          Gå med i facebookgruppen: Humminbird & Minn Kota Sverige (nu med över 1600 medlemmar).

          Kommentera


          • #35
            Tjenare allihopa!

            Jag har nått nybörjar vertikaljigg-set dock har jag inget
            ekolod. Går det att vertikaljigga utan ekolod? Hur?
            Vad kostar ett "tillräckligt bra" ekolod(nytt eller begagnat) ?

            Skitfiske!

            Kommentera


            • #36
              Ursprungligen postat av Team TNR Visa inlägg
              När gösen är försiktigt så kan luktmedel va det man behöver för att trigga fisken till hugg.
              Just när den ligger under jiggen och spanar in.
              Vissa dagar kan luktmedel va lösningen andra inte.
              Men med denna typ av fiskesätt kan man trimma in sig mycket snabbare med färger och om luktmedel behövs eller inte.
              Brukar alldrig vara sämre med luktmedel iallfall så varför changsa:P

              Gällande rörelserna så är jag försiktig när man har uppmärksamheten och gör små knyck kan man säga.
              Bara gunga till lite så ser man ifall gösen reagerar.
              Andra gånger när man presenterar jiggen så hugger dom.
              Har testat lite med Trigger-X och ProCure (smelt) men svårt att avgöra om det blir bättre eller ej...
              Har du ungefär lika ratio i antal fiskar som hugger av alla som kikar? (Varierar självklart, men ett genomsnitt...)
              "Sporten i sportfiske är att göra det svårare än vad det egentligen är..."

              Kommentera


              • #37
                funkar ett lowrence x 125 lod??

                Kommentera


                • #38
                  Ursprungligen postat av djsringup Visa inlägg
                  Har testat lite med Trigger-X och ProCure (smelt) men svårt att avgöra om det blir bättre eller ej...
                  Har du ungefär lika ratio i antal fiskar som hugger av alla som kikar? (Varierar självklart, men ett genomsnitt...)
                  I börjar kan det va hopplöst att få reaktion eller när dom ser jiggen så vänder dom direkt.
                  Då börjar jag laborera med färger osv.
                  När dom stannar kvar längre när det hänger på presentation av jigg av mintre rörelser så tror jag av egna erfarenheter att luktmedlet hjäpler.

                  Började en trög dag med 1-2 gös upp på 2 tim och mycket kontakter.
                  Kom sedan på att jag hade glömt luktmedlet och slutade på 11 gös yttligare och endel missade hugg efter diverse lukmedel smetades på.
                  Efter det fiskar jag alltid med luktmedel.

                  Har nog det mesta i luktväg som man kan få tag på.
                  Senast ändrad av Team TNR; 2011-06-15, 21:02.
                  http://www.tnr-service.se/projekt-ti.../blogg-1795680 blogg för båtprojekt + så mycket som möjligt om fiske.

                  Kommentera


                  • #39
                    Ursprungligen postat av gös-ta Visa inlägg
                    Tjenare allihopa!

                    Jag har nått nybörjar vertikaljigg-set dock har jag inget
                    ekolod. Går det att vertikaljigga utan ekolod? Hur?
                    Vad kostar ett "tillräckligt bra" ekolod(nytt eller begagnat) ?

                    Skitfiske!
                    Oskar och Danne på MåFiske i Uppsala har knåpat ihop en bra nybörjar instruktion på vertikalfiske.
                    http://www.mafiske.se/vertikalskolan/
                    Värt att läsa.
                    http://www.tnr-service.se/projekt-ti.../blogg-1795680 blogg för båtprojekt + så mycket som möjligt om fiske.

                    Kommentera


                    • #40
                      Ursprungligen postat av gös-ta Visa inlägg
                      Tjenare allihopa!

                      Jag har nått nybörjar vertikaljigg-set dock har jag inget
                      ekolod. Går det att vertikaljigga utan ekolod? Hur?
                      Vad kostar ett "tillräckligt bra" ekolod(nytt eller begagnat) ?

                      Skitfiske!
                      visst går det, bara att köra på måfå där man vet att gösen (eller den fisk man är ute efter) brukar hålla till.
                      Never let your memories be greater then your dreams...

                      I händerna på ett klantarsel blir även den dyraste utrustning förvandlad till odugligt skit...

                      Kommentera

                      Foton

                      Collapse

                      Relaterat

                      Collapse

                      Ämnen Statistik Senaste inlägg
                      Startad av Stizo, 2003-10-23, 07:14
                      17 svar
                      3 209 visningar
                      1 gilla
                      Senaste inlägg harlequine  
                      Startad av Draugen, 2006-03-10, 20:05
                      40 svar
                      3 241 visningar
                      0 gillar
                      Senaste inlägg TomHiddleston  
                      Startad av daikai1, 2013-08-09, 18:02
                      1 668 svar
                      361 538 visningar
                      0 gillar
                      Senaste inlägg HA-Lures  
                      Startad av daikai1, 2016-07-08, 19:30
                      55 svar
                      12 653 visningar
                      0 gillar
                      Senaste inlägg Sundström76  
                      Startad av Benjamin S, 2021-04-20, 11:10
                      715 svar
                      60 715 visningar
                      4 gillar
                      Senaste inlägg Utter
                      av Utter
                       
                      Arbetar...
                      X