Den stora pelagiska vertikalfiske-tråden efter gös! - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Den stora pelagiska vertikalfiske-tråden efter gös!

Collapse
X
 
  • Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

  • Ursprungligen postat av TeamAbbörrn Visa inlägg
    Jag har en hobie pro angler 12. Den är lowrance-ready, vilket innebär att det finns en förinstallerad plats för givaren. Den är centrerad under skrovet så det borde inte vara så.
    Att platsen för givaren är given (!) säger inget om vinkeln på densamma, den kan och bör ofta justeras tills den passar just dig och ditt fiske. Just vinkeln på givaren är ofta helt avgörande om man vertikalar (eller vill köra fort och få god retursignal till aktergivaren)

    Kommentera


    • Vad är typiska kännetecken att det är en gös ni ser på ekolodet, på botten respektive frivattnet?

      Kommentera


      • Finns inga...
        Never let your memories be greater then your dreams...

        I händerna på ett klantarsel blir även den dyraste utrustning förvandlad till odugligt skit...

        Kommentera


        • I mina hemmavatten, där större Gös inte är så vanliga, så är närapå alltid bottennära ekon Gädda.
          I frivattnet är det dock inte lika enkelt, där kan det vara vilket som.

          Kommentera


          • Gösen simmar inte lika mycket som gäddan i frivattnet har jag märkt där jag fiskar. Men annars är det väldigt svår att se skillnad. Men är det en stor gädda så brukar det bli som 1 eller 2 tunnare sträck under själva ekot

            Kommentera


            • Ursprungligen postat av west Visa inlägg
              Gösen simmar inte lika mycket som gäddan i frivattnet har jag märkt där jag fiskar. Men annars är det väldigt svår att se skillnad. Men är det en stor gädda så brukar det bli som 1 eller 2 tunnare sträck under själva ekot
              Det är helt felaktigt. det kan lika gärna vara en lika stor gös i så fall. Eller mal eller karp eller ruda....
              Vinnare av Fiskesnacks AbborrFemma 2021
              &

              Fiskesnacks AbborrFemma 2020
              ”Ett tecken på intelligens är att du alltid ifrågasätter.
              Mindre intelligenta är å andra sidan alltid tvärsäkra på sin sak.."

              -Okänd

              Kommentera


              • Pelagisk vertikalfiske och vertikalfiske är väl två olika saker? I "vanlig" vertikal fiske behöver man inte hitta något fisk eko att skjuta prick. Istället använder man ekolodet för att hitta intressanta strukturer som kan hålla gös som exempelvis branter, grynnor och hård botten? Sedan så fiskar man av botten på dessa strukturer med jiggen / fireball.

                Sen så passar inte pelagiskt vertikal vatten som saknar en homogen gösbestånd med frisimmande gösar i mellanvattnet. Hur ska man kunna särskilja gösen från annan fisk på ekolodet i vatten med en heterogen fiskbestånd? Det kan man inte och därför blir metoden ineffektiv om man inte ha tillgång till ett riktigt gösvatten.

                Jag konstaterar även att kravet på ekolodet är betydligt lägre när man fiskar vanlig vertikal vs pelagisk vertikal. Man har ingen större nytta av ett dyrt och avancerat ekolod när man endast söker efter bottenstrukturer och hårdhet. Dyra och avancerade ekolod kommer till nytta i pelagisk vertikal fiske där man vill veta var i ekot fisken befinner sig. En annan fördel med vertikal fiske är att man även kan fånga andra arter som gädda och abborre.

                Jag har läst gamla inlägg i den här tråden, lite intressant tycker jag. Vill gärna åka ner och testa det här i ett riktigt gösvatten, så har ni några förslag är jag idel öra. Gärna där man har möjlighet att hyra båt..
                Senast ändrad av Darkduck; 2018-02-04, 17:23.

                Kommentera


                • Ursprungligen postat av Darkduck Visa inlägg
                  Pelagisk vertikalfiske och vertikalfiske är väl två olika saker?
                  Svar:Ja

                  Kommentera


                  • Ursprungligen postat av Darkduck Visa inlägg
                    Pelagisk vertikalfiske och vertikalfiske är väl två olika saker? I "vanlig" vertikal fiske behöver man inte hitta något fisk eko att skjuta prick. Istället använder man ekolodet för att hitta intressanta strukturer som kan hålla gös som exempelvis branter, grynnor och hård botten? Sedan så fiskar man av botten på dessa strukturer med jiggen / fireball.

                    Sen så passar inte pelagiskt vertikal vatten som saknar en homogen gösbestånd med frisimmande gösar i mellanvattnet. Hur ska man kunna särskilja gösen från annan fisk på ekolodet i vatten med en heterogen fiskbestånd? Det kan man inte och därför blir metoden ineffektiv om man inte ha tillgång till ett riktigt gösvatten.

                    Jag konstaterar även att kravet på ekolodet är betydligt lägre när man fiskar vanlig vertikal vs pelagisk vertikal. Man har ingen större nytta av ett dyrt och avancerat ekolod när man endast söker efter bottenstrukturer och hårdhet. Dyra och avancerade ekolod kommer till nytta i pelagisk vertikal fiske där man vill veta var i ekot fisken befinner sig. En annan fördel med vertikal fiske är att man även kan fånga andra arter som gädda och abborre.

                    Jag har läst gamla inlägg i den här tråden, lite intressant tycker jag. Vill gärna åka ner och testa det här i ett riktigt gösvatten, så har ni några förslag är jag idel öra. Gärna där man har möjlighet att hyra båt..
                    Jag släpper bara på ekon vid bottenvertikalande, så då behöver man ett ekolod.
                    Letar du ”intressanta bottenstrikturer” behöver du ett sjökort/djupkarta på sin höjd.
                    Allt beror ju på.
                    Vinnare av Fiskesnacks AbborrFemma 2021
                    &

                    Fiskesnacks AbborrFemma 2020
                    ”Ett tecken på intelligens är att du alltid ifrågasätter.
                    Mindre intelligenta är å andra sidan alltid tvärsäkra på sin sak.."

                    -Okänd

                    Kommentera


                    • Ursprungligen postat av Bowen Visa inlägg
                      Jag släpper bara på ekon vid bottenvertikalande, så då behöver man ett ekolod.
                      Letar du ”intressanta bottenstrikturer” behöver du ett sjökort/djupkarta på sin höjd.
                      Allt beror ju på.
                      nackdelen med det är att man missar att fiska på en hel del fisk....om man inte fiskar på slätbottnar då....ekolod visar som bekant bara den grundaste delen signalen träffar... fiskar man då i en brant eller där det är kuperat är det mååånga fiskar som tjurar intill branten eller stenar eller i små hålor ekolodet inte kan visa....
                      Never let your memories be greater then your dreams...

                      I händerna på ett klantarsel blir även den dyraste utrustning förvandlad till odugligt skit...

                      Kommentera

                      Foton

                      Collapse

                      Relaterat

                      Collapse

                      Ämnen Statistik Senaste inlägg
                      Startad av Stizo, 2003-10-23, 07:14
                      17 svar
                      3 195 visningar
                      1 gilla
                      Senaste inlägg harlequine  
                      Startad av Draugen, 2006-03-10, 20:05
                      40 svar
                      3 240 visningar
                      0 gillar
                      Senaste inlägg TomHiddleston  
                      Startad av daikai1, 2013-08-09, 18:02
                      1 668 svar
                      361 515 visningar
                      0 gillar
                      Senaste inlägg HA-Lures  
                      Startad av daikai1, 2016-07-08, 19:30
                      52 svar
                      12 441 visningar
                      0 gillar
                      Senaste inlägg TiSo
                      av TiSo
                       
                      Startad av Benjamin S, 2021-04-20, 11:10
                      714 svar
                      60 323 visningar
                      4 gillar
                      Senaste inlägg Robbe511  
                      Arbetar...
                      X