Den stora pelagiska vertikalfiske-tråden efter gös! - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Den stora pelagiska vertikalfiske-tråden efter gös!

Collapse
X
 
  • Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

  • Den stora pelagiska vertikalfiske-tråden efter gös!

    Jag tänkte att vi här kunde samla tips och tricks, nya trender och så vidare inom den relativt nya fiskemetoden riktad mot pelagisk storgös, även gädda naturligtvis. Jag ska själv ägna all min fisketid i sommar till detta fiske och behöver tips och kommer även delge mina erfarenheter allteftersom jag själv lär mig metoden.

    Här kan vi skriva allt från teknik, beten(jigg, naturlig bete, flugjigg osv), ekolodsinställningar osv. Det kommer ju ständigt nya inslag i detta fiske som man inte finner på internet utan bara hör talas om genom de ledande inom detta fiske.

    Ekolodsinställningar och båtteknik är något jag själv gärna vill få mer kunskap om. Även fiskeberättelser med bilder från era pelagiska vertikalfiske-pass passar in här. Allt som har med denna fiskeform helt enkelt!

    Bring it on! Hur många finns det på detta forum som praktiserar denna fiskeform?
    Senast ändrad av Team CTM; 2017-07-06, 16:27.
    Gå med i facebookgruppen: Humminbird & Minn Kota Sverige (nu med över 1600 medlemmar).

  • #2
    bump!

    Kommentera


    • #3
      Ursprungligen postat av Skruttapan Visa inlägg
      bump!
      Årets hittills mest onödiga och konstiga Bump ?

      Grattis !

      Kommentera


      • #4
        Denna tråden blev ju en succé :P
        Gå med i facebookgruppen: Humminbird & Minn Kota Sverige (nu med över 1600 medlemmar).

        Kommentera


        • #5
          Ursprungligen postat av HenkeW Visa inlägg
          Årets hittills mest onödiga och konstiga Bump ?

          Grattis !
          Tycker jag inte, fick uppmärksamheten till tråden inte sant?

          Kommentera


          • #6
            Kommer mer när tempraturerna stiger.
            Upplever gösfisket lite trögt själv just nu så fiskar mer gädda för tillfället.
            http://www.tnr-service.se/projekt-ti.../blogg-1795680 blogg för båtprojekt + så mycket som möjligt om fiske.

            Kommentera


            • #7
              ser ut som gösfisket börjat gå i gång lite söderöver TNR , på vår breddgrad dröjer
              kanske någon vecka till, fick dock ett tiotal i helgen...snart lossnar det nog...hoppas jag...
              Never let your memories be greater then your dreams...

              I händerna på ett klantarsel blir även den dyraste utrustning förvandlad till odugligt skit...

              Kommentera


              • #8
                Jag fiskade veckan efter påsk precis efter isen gått i Hälsingland, var t.o.m isflak kvar på sjön. fisk fisk varje pass, ofta runt 15 stycken per tur med. Men var efter botten jag fiskade och det var ingen direkt storlek på fisken, någon matfiskar fick följa med.
                Gå med i facebookgruppen: Humminbird & Minn Kota Sverige (nu med över 1600 medlemmar).

                Kommentera


                • #9
                  En diskussion vi kan börja med här är era erfarenheter av beten och dess storlek och färg. Jag har ju en teori att färg är viktigt men att det som mest spelar in är kontrasten på betet, om det är ljust eller mörk, har glitter eller ej samt transparent eller ej spelar. Massa beten med små färgskillnader har jag inte märkt spela in så mycket på det bottennära fisket. då har modell och hur man fiskar betet spelat in mer.

                  Vid pelagiskt fiske har jag en teori liknande den jag har vid torrflugefiske. Ett bete nära ytan som fisken ser underifrån har vattenytan och himlen som styr färgen och siluetten av betet som fisken ser. Dels tror jag inte fisken uppfattar så mycket färger, den ser om betet är ljust och mörk osv. vid botten eller där fisken ser betet mer från sidan kan nog fisken uppfatta mer färger eller nyanser av betet, men bara en teori. Därför tror jag storleken på betet, dess modell och hur det fiskas spelar in mer än färgen även om den är viktig i återspeglingen hur fisken ser och uppfattar betet.

                  vad det gäller storlek på betet så behöver jag prova mer för att ha någon åsikt. jag fiskar med med jiggar 12-15cm. har haft en modell på 17cm med som jag tycker fångade bra med fisk, på något konstigt vis verkade smågösarna gilla den större jiggen mer än de större gösarna. glupska rackare. Om det säger att små gös vill ha stora betet och större gös ännu större bete, eller att större gösar gärna tar mindre beten har jag ingen aning om. Kan vara tillfälligheter, jag måste testa större beten mer innan jag kan få en åsikt i frågan. En del förespråkar ju stora jiggar, men de man sett av de främsta inom detta fiske så kör ju de uteslutande jiggar på 12-15cm. oftast shaker 12cm och fin-s 14.5cm.
                  Personligen gillar jag mindre beten just för att kontrollen och känslan blir bättre i spöt tycker jag. stora jiggar med stor stjärt gör för mycket motstånd. Gillar även lätta skallar.

                  Så, låt diskussionen ta fart..
                  Gå med i facebookgruppen: Humminbird & Minn Kota Sverige (nu med över 1600 medlemmar).

                  Kommentera


                  • #10
                    Ibland lönar det sig verkligen att byta bete. När samma gös hugger på den tredje jiggen man visar den så vet man att dom kan vara kinkiga. Men ibland så stiger de redan när jiggen är på väg ner och då är det oftast hugg direkt utan att gösen tvekar.
                    http://z-bait.blogspot.com/

                    Kommentera

                    Foton

                    Collapse

                    Relaterat

                    Collapse

                    Ämnen Statistik Senaste inlägg
                    Startad av Stizo, 2003-10-23, 07:14
                    17 svar
                    3 138 visningar
                    1 gilla
                    Senaste inlägg harlequine  
                    Startad av Draugen, 2006-03-10, 20:05
                    40 svar
                    3 209 visningar
                    0 gillar
                    Senaste inlägg TomHiddleston  
                    Startad av daikai1, 2013-08-09, 18:02
                    1 668 svar
                    361 388 visningar
                    0 gillar
                    Senaste inlägg HA-Lures  
                    Startad av daikai1, 2016-07-08, 19:30
                    50 svar
                    12 023 visningar
                    0 gillar
                    Senaste inlägg TiSo
                    av TiSo
                     
                    Startad av Benjamin S, 2021-04-20, 11:10
                    680 svar
                    57 385 visningar
                    4 gillar
                    Senaste inlägg DuffelDad  
                    Arbetar...
                    X