Huggkrok vs håv vs gälgrepp - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Huggkrok vs håv vs gälgrepp

Collapse
X
 
  • Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

  • #41
    En "håv" är lite för brett begrepp, finns både lämpliga och olämpliga. Ett grovt, glest knutet nylonnät ger lågt vattenmotstånd och är populärt till ex laxtrolling där en stor håv behöver vara snabb och inte ge för mycket motstånd då båten är i rörelse när fisken håvas. Men ett sånt håvnät är hemskt mot fisken, ger skador i slemskiktet och ibland fjällar det. Inget större problem vid lax/öring/rödingtrolling där då godkänd fisk oftast ska sparas.

    I andra ändan av skalan har du karphåvarna. Täta, knutlösa stora håvnät som är säkra och skonsamma. Nackdelen att de är riktigt långsamma och bökiga att få ut intrasslade krokar ur.

    Till gädda finns det numera bra håvar just för ändamålet. Leta efter en stor håv med gummerat, knutlöst, mediumtätt nät. Alla de stora predatormärkena har (FOX Rage, Westin, Prologic etc). Mer vanskligt i sortimentet av no-name håvar på ex Biltema/Jula/ÖoB, undvik.

    Enklast för gäddan (och ofta fiskaren också) är att låta fisken vara kvar i vattnet i håven och sköta hela avkrokningen där. Vill du ta in fisken i båten för avkrokning/vägning/mätning så kör jag själv med en sån här sedan 5 år tillbaka som jag kan rekommendera. Smidigt med matta och vågsäck i ett.

    Kommentera


    • #42
      Jag fiskar för att jag tycker hugget och drillningen är kul. Tar sällan upp gäddan från vattnet, utan jag krokar av den i vattnet utan håv eller något. Ett nackgrepp i värsta fall. Oftast är den så medtagen efter drillningen att den bara ligger där ändå.
      Tar inga kort och väger aldrig fisken. Inte längre iaf.
      Gjorde det en gång och la upp i en gäddfiskargrupp på facebook vilket resulterade i en 80 inlägg lång tråd om hur illa jag gjorde fisken. Efter det fiskar jag bara för eget intresses skull.
      Abborrar lyfter jag däremot upp i linan och krokar av så dom landar i vattnet igen. Jag gissar att dom tål den behandlingen.

      Kommentera


      • #43
        Tack för många bra svar.

        Fördelen med en huggkrok som jag ser det är att de enda (synliga) skadorna på gäddan blir i hakan, brosk som ofta läker.

        Om man nu lyckas göra ”krokningen” på ett korrekt sätt, de fåtal gånger jag försökt med huggkrok har jag tyvärr lyckats skadat gäddan ganska rejält (en gång gick till exempel kroken visserligen genom underkäken på korrekt sätt, men dessvärre även rakt genom överkäken)…

        En annan nackdel med huggkrok är väl att en gädda inte är skapt att hänga lodrätt i icke-tyngdlöst tillstånd, dvs ovanför vattenytan… Det är väl inte orimligt att nacke och inre organ kan ta skada, tänker jag…

        Fördelen med en håv, som jag ser det, är en mycket mer fördelad belastning av gäddan i icke-tyngdlöst tillstånd.

        Nackdelen är väl att gäddans slemskick som kan ta skada.

        Men om man följer Nordens tillvägagångssätt ovan och använder ett mjukt och elastiskt ”catch and release”-håvnät av gummi, som dessutom är blött och ligger tajt kring gäddan så att den inte ”glider omkring” för mycket, så har jag lite svårt att se att det skulle skada gäddans slemskick nämnvärt…

        Eller så är det så att, oavsett landningsredskap, så beror gäddans hälsa vid release kanske mest på vem som håller i landningsredskapet…

        Det allra bästa är förstås att kroka av direkt i vattnet, men är det en stor madam kan det ju vara kul att väga och mäta…

        En hälsning till Tobias Fränstam; nästa gång du gör en studie om catch and release, ta även med landningssätt/verktyg som faktor
        https://www.sportfiskarna.se/portals...fiske_30hp.pdf

        Kommentera


        • #44
          Ursprungligen postat av Bowen Visa inlägg

          Nu är det bara kläpp som gäller!
          2019 har vi kommit hit!
          ett välriktat hugg varsomhelst på djuret, och sen hiva in i båten bara

          Kläpp kan syfta på: Kläpp (kyrkklocka) – en metallstång i en klocka. Kläpp – en avgränsad kulle av berg i dagen av ringa höjd, se bergknalle.

          http://www.trumman.com/fisketips/galleri_30.htm

          Old Firehand
          Leif Engström

          Kommentera


          • #45
            Hittade ett klipp på youtube hur Tobias Fränstam går tillväga;

            Kommentera


            • #46
              Jag tycker att det är enklast att hålla gäddan i håv (med knutlöst gummerat nät så klart) bredvid båten när man krokar av. Att lyfta upp den i båten känns onödigt om man inte absolut måste. Kör man med hullinglösa krokar går avkrokningen oftast väldigt lätt.

              Kommentera

              Foton

              Collapse

              Relaterat

              Collapse

              Ämnen Statistik Senaste inlägg
              Startad av Stizo, 2003-10-23, 07:14
              17 svar
              3 119 visningar
              1 gilla
              Senaste inlägg harlequine  
              Startad av Draugen, 2006-03-10, 20:05
              40 svar
              3 207 visningar
              0 gillar
              Senaste inlägg TomHiddleston  
              Startad av daikai1, 2013-08-09, 18:02
              1 668 svar
              361 355 visningar
              0 gillar
              Senaste inlägg HA-Lures  
              Startad av daikai1, 2016-07-08, 19:30
              50 svar
              11 973 visningar
              0 gillar
              Senaste inlägg TiSo
              av TiSo
               
              Startad av Benjamin S, 2021-04-20, 11:10
              677 svar
              56 809 visningar
              4 gillar
              Senaste inlägg anteman
              av anteman
               
              Arbetar...
              X