Vilken haspelrulle ger most "bang for the bucks"? - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Vilken haspelrulle ger most "bang for the bucks"?

Collapse
X
 
  • Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

  • Ursprungligen postat av harlequine Visa inlägg
    Du som kikar på rullars innanmäte förstår jag är lite skeptisk till allt revolutionerande i rullar. Shimano och Daiwa har ju i sina dyrare rullar Coreprotect och Magsealed och magnetoljor och annat hitec. Vanligtvis brukar en haspelrulle med 3 kullager vara gott nog för att den ska fungera, sen om resterande 10 lager mer stjälper än hjälper är en annan diskussion. Det som verkar skilja mest är linuppläggningen.
    Nåväl, jag är kanske egentligen inte så generaliserande skeptisk som min ibland raljerande forumspersona kan ge sken av. Däremot kritisk och dömande när något väl inte fungerar likt utlovat.

    Faktum är att jag nyligen rev och slet i en Daiwa Caldia av föregående generation, brutalt fiskad. Gick som en påse nötter men var fullt möjlig att återställa till nära nykänsla.
    Just den rullen är magnettätad framför envägslagret, det hade hållit hyfsat med endast mindre läckage.
    Nya Caldian känns riktigt bra, ligger väl på drygt 2000 kronor och kan vara riktigt mycket för pengarna.

    I allmänhet känns Daiwas nya hasplar lyckade, jag har varit tveksam till märkets haspelrullar sedan de slutade med knivbultdriven oscillering för typ 15-20 år sedan men nya generationen verkar hålla och fungera riktigt bra.
    Jag försöker höra mig för bland folk i närheten som fiskar hårdare fiske med lite billigare modeller och det verkar som att varianterna kring 1000 kronor håller upp riktigt väl.

    Både Coreprotect och Magsealed verkar fungera rätt okej för tätning av rotorsäte/envägslager hos både Shimano respektive Daiwa.
    Kanske är det därför i en "värde för pengarna"-tråd passande att rekommendera rullar med likvärdiga funktioner, särskilt till salt fiske:

    Jag spräcker budgeten något och föreslår dels Daiwa 20 Fuego LT samt Shimano Ultegra FB.
    Både rullarna innehåller tillverkarnas påstått lite bättre drev, deras diverse tätningssystem samt sex lager var.
    Det är rullar av plast, relativt enkla att underhålla förutom då den där magiska magnetoljan och båda känns bra för sitt pris.
    Mitt förbehåll är att Shimanon känns lite daterad i handen, Daiwan känns helt enkelt som en modernare, dyrare rulle även om den i handeln bör vara billigare än Ultegra.

    Ultegran är byggd likt utdöda Technium, beprövat och hållbart, inga mikrodrev men lite moderna finesser.
    Jag väljer Ultegra framför något billigare varianter som Nasci, Sedona och Sahara just för oscilleringen drivs av knivbult samt tätningen av envägslagret.

    Daiwa Scandinavia är blyga för att visa sina rullar nakna så jag kan inte uttala mig för mycket om 2020-Fuegons innanmäte.
    Antar att den ser ut som Fuego modellår 17 (och nästan alla andra nya Daiwor) på insidan vilket visat sig fungera, åtminstone ett par års tid.


    Kommentera


    • JontaK hade ingen koll på det där med knivbulten i Shimano rullen. Kikade ju på Nasci men Ultegran verkar ju då värd 3-400kr extra. Det som är mest irriterande är att för någon hundralapp till ovanför Ultegran får man annan spole som är designad för längre kast vilket lockar men då kommer microdreven på köpet...

      Ambivalensen är total...

      Kommentera


      • En rullväljares bekymmer är idag inte nådiga harlequine ...

        Tycker knivbult/evighetsskruv är värt en liten slant extra, särskilt vid fiske med antingen ryck eller relativt tung, konstant belastning. Bombarda kan ju innebära båda.
        Anledningen är främst att jag tycker jämn, fin gång håller längre samt att man inte har ett oscilleringsdrev vilket har en tendens att slitas in mot de andra dreven i för stor utsträckning ,eller slitas ut, fort.
        Det ger livslängd och bättre förutsättningar för underhåll.

        Gamla Nasci hade denna funktion.
        Vilken rulle hamnar du på någon hundring över Ultegra, Stradic?

        Kommentera


        • Ursprungligen postat av JontaK Visa inlägg
          En rullväljares bekymmer är idag inte nådiga harlequine ...

          Tycker knivbult/evighetsskruv är värt en liten slant extra, särskilt vid fiske med antingen ryck eller relativt tung, konstant belastning. Bombarda kan ju innebära båda.
          Anledningen är främst att jag tycker jämn, fin gång håller längre samt att man inte har ett oscilleringsdrev vilket har en tendens att slitas in mot de andra dreven i för stor utsträckning ,eller slitas ut, fort.
          Det ger livslängd och bättre förutsättningar för underhåll.

          Gamla Nasci hade denna funktion.
          Vilken rulle hamnar du på någon hundring över Ultegra, Stradic?
          Jo det är Stradicen som ligger efter Ultegran. Vanford byter ju nu ut Stradic och den går på ytterligare några hundralappar.

          intressant att gamla Nasci hade knivbult men inte senaste versionen, varför byta ner en sådan bra grej???

          Har du skruvat i Okuma rullar???? Där verkar det att få mycket på pappret bra grejer för pengen.

          Kommentera


          • Har en tråd på gång under "Rullar" där jag ska försöka bena ut lite skillnader och likheter mellan olika modeller.
            Tyvärr för jag säga att jag inte riktigt tror på vissa av Shimanos nya drev, må det vara måndagsex, mikrodreven eller något annat men jag har sett oroväckande många exemplar som utan förklaring utvecklat en kraftig drevkänsla vid minsta belastning.
            Under garanti ska det inte vara bekymmer men tyvärr är det inte så enkelt, man skulle kunna hoppas att det blir bättre nu när Shimano ska driva eget i Sverige men jag misstänker att de som på andra marknader inte kommer sälja drevsatser till vissa modeller.
            I kombination med avsaknad av hur service och garanti ska skötas kan man bli sittande med skägget i brevlådan och en rått gående rulle i näven.

            Gamla Nasci kanske var lite "för bra" för sitt pris. Just evighetsskruv eller drev för oscillering var förr om åren en tydlig skiljelinje mellan de enklare och de mer avancerade hasplarna från Shimano.

            Okuma ja.
            Jag är inte riktigt rätt person att svara på det, Okumaägare har haft stora problem att få tag i reservdelar i Sverige, jag har därför blivit kontaktat i ganska många fall där användarna trott sig behöva just delar.
            Om det beror på det eller kvalitetsbrist vet jag ej men jag har haft många Okumor hemma med drev som på bilden:
            Click image for larger version

Name:	OkumaRTX01d.jpg
Views:	480
Size:	92,6 KB
ID:	2564543
            Annars finns det ju många Okuma-modeller som känns väldigt bra för sin peng.

            Kommentera


            • Ursprungligen postat av JontaK Visa inlägg
              Har en tråd på gång under "Rullar" där jag ska försöka bena ut lite skillnader och likheter mellan olika modeller.
              Tyvärr för jag säga att jag inte riktigt tror på vissa av Shimanos nya drev, må det vara måndagsex, mikrodreven eller något annat men jag har sett oroväckande många exemplar som utan förklaring utvecklat en kraftig drevkänsla vid minsta belastning.
              Under garanti ska det inte vara bekymmer men tyvärr är det inte så enkelt, man skulle kunna hoppas att det blir bättre nu när Shimano ska driva eget i Sverige men jag misstänker att de som på andra marknader inte kommer sälja drevsatser till vissa modeller.
              I kombination med avsaknad av hur service och garanti ska skötas kan man bli sittande med skägget i brevlådan och en rått gående rulle i näven.

              Gamla Nasci kanske var lite "för bra" för sitt pris. Just evighetsskruv eller drev för oscillering var förr om åren en tydlig skiljelinje mellan de enklare och de mer avancerade hasplarna från Shimano.

              Okuma ja.
              Jag är inte riktigt rätt person att svara på det, Okumaägare har haft stora problem att få tag i reservdelar i Sverige, jag har därför blivit kontaktat i ganska många fall där användarna trott sig behöva just delar.
              Om det beror på det eller kvalitetsbrist vet jag ej men jag har haft många Okumor hemma med drev som på bilden:
              Click image for larger version  Name:	OkumaRTX01d.jpg Views:	0 Size:	92,6 KB ID:	2564543
              Annars finns det ju många Okuma-modeller som känns väldigt bra för sin peng.
              Alltså de där drevet

              Verkar som att oavsett tillverkare behövs viss del tur för att få ett schysst exemplar som fungerar som det är tänkt. Vilket i sig känns sådär när priset hamnar norr om tusenlappen.

              Detta med knivbultsdriven oscillicering, vad heter det på engelska så det går att förstå vilka rullar som har det???
              Senast ändrad av harlequine; 2020-11-20, 16:55.

              Kommentera


              • Ja alltså de där drevet... hur är det möjligt? Misshandlad eller fabrikations-/monteringsfel?

                Har haft haspelrullar sedan sent 70-tal och på rak arm har endast en (Shimano) rasat innan den pensionerades... fast det ska sägas att med åren och brett fiske så går man laget runt på ganska många rullar så svårt att slita ut dem...

                Jag tror att bäst BFTB är en rulle under eller runt 1000-lappen... två rullar a' 1000kr lär hålla gången bättre än en rulle för 2000kr... eller?

                Har inte sett några Shimano (eller andra rullar för den delen) med drevproblem men läst i bl a utländska forum att vissa sådana, även finare rullar relativt fort tappat nygången.

                Köpte själv en Daiwa Certate LT som såg och kändes riktigt fin att torrveva men funderade efter köp om det var värt att lägga 4000kr för en borrerulle...

                så kände på en annan LT för ca 1200kr (Prorex V) och skillnaden i nykänslan, gången var marginell så jag bytte. Jag är givet mina erfarenheter inte oroad över vilken oscilleringsteknik som sitter i rullen men det är klart, blir min Prorex V kärv eller rå i gången om några år så blir jag både förvånad och besviken.
                Senast ändrad av anteman; 2020-11-20, 23:18.

                Kommentera


                • Ursprungligen postat av anteman Visa inlägg
                  Ja alltså de där drevet... hur är det möjligt? Misshandlad eller fabrikations-/monteringsfel?

                  Har haft haspelrullar sedan sent 70-tal och på rak arm har endast en (Shimano) rasat innan den pensionerades... fast det ska sägas att med åren och brett fiske så går man laget runt på ganska många rullar så svårt att slita ut dem...

                  Jag tror att bäst BFTB är en rulle under eller runt 1000-lappen... två rullar a' 1000kr lär hålla gången bättre än en rulle för 2000kr... eller?

                  Har inte sett några Shimano (eller andra rullar för den delen) med drevproblem men läst i bl a utländska forum att vissa sådana, även finare rullar relativt fort tappat nygången.

                  Köpte själv en Daiwa Certate LT som såg och kändes riktigt fin att torrveva men funderade efter köp om det var värt att lägga 4000kr för en borrerulle...

                  så kände på en annan LT för ca 1200kr (Prorex V) och skillnaden i nykänslan, gången var marginell så jag bytte. Jag är givet mina erfarenheter inte oroad över vilken oscilleringsteknik som sitter i rullen men det är klart, blir min Prorex V kärv eller rå i gången om några år så blir jag både förvånad och besviken.
                  Har ju tänkt lite som du att två rullar bör hålla längre än en. BFTB går ju såklart att få i olika prisnivåer men om vi utgår +- 200kr från tusenlappen så får vi antagligen acceptabel broms, vikt, linuppläggning och känsla. Det som ställer till det är märkeslojalitet.

                  Kommentera


                  • Har köpt lite olika haspelmärken under åren dock ej Daiwa, är nöjd med min gamla Shimano Stradic ci4 men Daiwa LT lockade så det blev en sån, märkeslojalitet kan vara bra men också dåligt för kund, bäst är det nog enbart för tillverkaren...

                    Många LT 3000 är för övrigt så lätta att en 4000 kan balansera en 10’6”:a bättre även om den blir lite onödigt ”stor”.
                    Senast ändrad av anteman; 2020-11-21, 16:21.

                    Kommentera


                    • Daiwa tournament ss2600

                      Kommentera

                      Foton

                      Collapse

                      Relaterat

                      Collapse

                      Ämnen Statistik Senaste inlägg
                      Startad av barnmorskan, 2013-06-20, 01:04
                      2 299 svar
                      262 615 visningar
                      0 gillar
                      Senaste inlägg barnmorskan  
                      Startad av Monkey, 2016-10-12, 22:07
                      858 svar
                      139 389 visningar
                      0 gillar
                      Senaste inlägg gaddivar  
                      Startad av riggs, 2017-01-18, 18:03
                      1 031 svar
                      193 541 visningar
                      0 gillar
                      Senaste inlägg Sundström76  
                      Startad av Hasse92, 2017-06-12, 12:20
                      7 svar
                      2 141 visningar
                      0 gillar
                      Senaste inlägg billion
                      av billion
                       
                      Startad av Jocke290, 2019-05-10, 10:09
                      79 svar
                      12 299 visningar
                      0 gillar
                      Senaste inlägg Torekrok  
                      Arbetar...
                      X