Vilken haspelrulle ger most "bang for the bucks"? - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Vilken haspelrulle ger most "bang for the bucks"?

Collapse
X
 
  • Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

  • Mijni
    replied
    Ursprungligen postat av dndyols Visa inlägg
    Med risk för att bli blockerad på forumet, vill jag dock slå ett slag för Cardinal 52 FD

    Köpte den i somras som en akutlösning till ett gammalt vendetta spö för 199 pengar på XXL och faktum kvarstår att jag tycker den är trevlig och väldigt mycket rulle om man jämför mot min Revo X.

    Kan dock inte säga det samma om dollarstores 0.40 sufix lina. Den fick nästan ståltråd att verka mera flexibel...

    Lycka till med köpet!

    Är man nöjd med en rulle är det ett bra köp.
    Så tror inte du riskerar att bli bannlyst från forumet för det.

    Fiskade själv med en Cardinal i flera år som jag fått i present, fungerade alldeles ypperligt till en vän tappade den i marken och själva foten gick av...

    Lämna en kommentar:


  • dndyols
    replied
    Med risk för att bli blockerad på forumet, vill jag dock slå ett slag för Cardinal 52 FD

    Köpte den i somras som en akutlösning till ett gammalt vendetta spö för 199 pengar på XXL och faktum kvarstår att jag tycker den är trevlig och väldigt mycket rulle om man jämför mot min Revo X.

    Kan dock inte säga det samma om dollarstores 0.40 sufix lina. Den fick nästan ståltråd att verka mera flexibel...

    Lycka till med köpet!

    Lämna en kommentar:


  • anteman
    replied
    Click image for larger version  Name:	Screenshot_20201129-184749_Chrome.jpg Views:	0 Size:	264,5 KB ID:	2565359

    Man kan nog vänta sig samma spoldiameter på Phantom 3000 som ovan, 49 mm. Shimano 2500 är 47mm.

    Fast säker kan man inte vara, udda mått på BGs LT som inte stämmer med flertalet LT...
    Om man nu kan lita på bilderna, är inte Daiwa originalbilder.

    Click image for larger version  Name:	Screenshot_20201129-190854_Chrome.jpg Views:	0 Size:	274,9 KB ID:	2565362
    Senast ändrad av anteman; 2020-12-01, 00:52.

    Lämna en kommentar:


  • JontaK
    replied
    Sir Fish-a-lot du är ju en virtuos när det kommer till att smågnälla på haspelrullars egenskaper, passar mina frågeställningar perfekt!

    Man kanske ska betänka att Phantom verkar vara en modell för just den australiensiska marknaden, har inte hittat den på Daiwa Japans, eller andra länders, sidor (har förvisso inte letat så noga).
    I Australien kanske Light underordnas Tough i sammanhanget då det ändå handlar om en rulle främst för havsbruk.
    Jag tycker vikten är låg, min Twin Power XD4000 väger som sagt 290 gram, jämförde den med några diverse Daiwa-modeller i 4000-storlek i butik nyligen och insåg att dessa inte är särskilt stora trots kraftig broms och rejäl linkapacitet.

    Håller verkligen med om spoldiameter, på japanska marknaden verkar det vara vanligt att ange denna. Då jag jagar mindre haspel måste jag ha en diameter innan jag till slut kommer kunna välja rätt modell och storlek (där handlar det dock om onödiga pengar för onödigt lite så det blir en annan tråd).
    Kikat lite på både BG och Saltist men tycker dessa känns ganska klumpiga.

    Lämna en kommentar:


  • Sir Fish-a-lot
    replied
    DAIWA PHANTOM HYPER LT

    Hmmm... både LT Concept OCH HardbodyZ! För mig känns det lite motsägelsefullt med kropp i aluminium för att banta vikten. Men Daiwa har ju döpt om storlekarna och mixtrat med olika djup på spolar så jag är numera helt vilse i pannkakan. Rullen ÄR ju lätt om man översätter spolkapacitet till gamla modeller. Lite tråkigt att inte spoldiameter är något som alltid finns med i produktbeskrivningen - blir lättare att jämföra storlekar då.

    Det som jag flera gånger nämnt är att jag är skeptisk till den överdimensionerade bromsstyrkan på hela LT-generationen.

    Jag trodde denna rulle var en hybrid mellan förra och nya generationen men det finns fler LT-rullar med aluminiumkropp.
    Saltist Back Bay LT har likheter med nya BG och förra generationens Prorex (XR). Snygg är den ju också om mam som jag vill undvika bling.
    https://www.daiwa.com/us/contents/re...tbb/index.html

    Lämna en kommentar:


  • JontaK
    replied
    Nu är ju inte detta en direkt billig rulle men känns som den kanske kan passa i tråden då den för mig verkar vara mycket för pengarna.
    Jag talar om den australiensiska modellen Phantom Hyper LT från Daiwa.

    Jag söker ju efter en prisvärd ersättare till min Shimano Twin Power XD4000XG, gärna med få kullager, få finesser och så låg utväxling som möjligt.
    Phantom har fem lager, kropp i aluminium, ingen Magsealed, rejälare drev samt är växlad 5.3 respektive 5.2 för storlekarna jag kikar på (3000 & 4000).
    Vikten är 225 respektive 255 jämför med TP'ns 290 gram vilket inte är dumt då den ska sitta på ett relativt lätt spö.
    Kostar 2 380 kronor i Australien vilket borde kunna vara mycket rulle för pengen om den faktiskt kan konkurrera ut min Twin Power, frågan är om den kan det?

    Någon som har mer information om rullen, har känt på den eller har några övriga tankar om byggkvalitet och funktion i relation till pris?

    Lämna en kommentar:


  • mrheyjoe
    replied
    Alla rullar går till slut sönder eller tappar sting på ett eller annat sätt. Det är klart att en service förlänger livet på en rulle men saker slits , vi slits , allt som är levande förändrar form , är det inte vind och vatten så är det sol och torka. Ingenting står still allting rör på sig. En fiskare känner till detta , det är hans hemmamiljö. Exemplaren skiljer sig åt , det är finmekanism och mycket kan gå fel. Det är inte rocketsience om man studerar det och är intresserad av det , eller jobbar med det. Jag gör det inte utan försöker närma mig det kanske mer filosofiskt. Fabrikatörer , grossister och leverantörer är i grund och botten en kedja av människor och den mänskliga faktorn har alltid ett finger med i spelet. Man vill tjäna pengar och det är klart. Det är så vi alla överlever. Och en fiskare vill ha valuta för pengarna. Ja det kostar. Det finns massa rullar och massa mer rullar jag aldrig provat. Jag kan bara referera till till dem jag valt att använda. Är jag nån gång riktigt nöjd? Nej för jag funkar så , mycket vill ha mer , var döljer sig i nästa vik och jag är alltid på väg för livet är ett äventyr och jag är dålig på att stanna upp.

    Är det en rulle som jag ändå behåller stinget så är det min Twinpower XD 3000. Jag gör rent den i bland. Är den som den var ny? Nej. Men nästan i allafall. Är den helt solid? Nej. Jag har en c14 stradic 1000 rulle , den har tagit stryk av bara en säsong tycker jag. Min Stradic FL 2500 är inte heller helt hundra och den har jag verkligen inte pressat. Min Nasci 2500 är inte heller i prima skick. Så jag valde Shimano för att jag drömde om dem finare rullarna som tonåring.

    Jag tittar åt Daiwa. Men jag är sugen på Okuma för att testa. Abu får man säga vad man vill om men det är väldigt serviceminded vad jag förstått. Du får hjälp!
    Svaret kanske inte hjälpte något.


    Är det en rulle som sålt som smör ganska länge nu så är det Okuma Ceymar 2500. Den är billig , har en schysst vevknopp. Hur länge den levererar vet jag inte.

    Skitfiske

    Lämna en kommentar:


  • harlequine
    replied
    Shimano Nasci rulle är nu den rullen som kommer testas, återkommer med feedback om den efter lite fiske!!!

    Lämna en kommentar:


  • harlequine
    replied
    Ursprungligen postat av JontaK Visa inlägg
    Nu blir folk säkert ledsna och upprörda men Suverän är överskattad.
    Häftigt och otroligt påhittigt byggd ja, drev och annat i världsklass men tillkrånglad och svårskruvad.
    Trots detta fantastiska rullar på sitt vis, inte särskilt bra "bang for buck" som tråden efterlyser dock!

    Alla ABU-rullar kan skickas på service till ABU ja, inte bara gamla svensktillverkade. Om det var det du undrade.
    Jo det var det jag undrade eftersom de är tillverkade i Asien vad jag vet. ABU har ju inte direkt blivit hyllade för sina hasplar , har haft en Revo Neos som fungerade men såldes förhastat. Är ABU ett alternativ idag???

    Lämna en kommentar:


  • JontaK
    replied
    Ursprungligen postat av harlequine Visa inlägg
    Min önskan är att ABU tar upp produktion på Suverän haspeln som gjordes i Svängsta så får man väl i värsta fall skicka dit rullen för service. Eller går det att skicka befintliga ABU rullar till Svängsta service avdelning???
    Nu blir folk säkert ledsna och upprörda men Suverän är överskattad.
    Häftigt och otroligt påhittigt byggd ja, drev och annat i världsklass men tillkrånglad och svårskruvad.
    Trots detta fantastiska rullar på sitt vis, inte särskilt bra "bang for buck" som tråden efterlyser dock!

    Alla ABU-rullar kan skickas på service till ABU ja, inte bara gamla svensktillverkade. Om det var det du undrade.

    Lämna en kommentar:

Foton

Collapse

Relaterat

Collapse

Ämnen Statistik Senaste inlägg
Startad av barnmorskan, 2013-06-20, 01:04
2 301 svar
262 700 visningar
0 gillar
Senaste inlägg JontaK
av JontaK
 
Startad av Monkey, 2016-10-12, 22:07
858 svar
139 440 visningar
0 gillar
Senaste inlägg gaddivar  
Startad av riggs, 2017-01-18, 18:03
1 031 svar
193 733 visningar
0 gillar
Senaste inlägg Sundström76  
Startad av Hasse92, 2017-06-12, 12:20
7 svar
2 144 visningar
0 gillar
Senaste inlägg billion
av billion
 
Startad av Jocke290, 2019-05-10, 10:09
79 svar
12 322 visningar
0 gillar
Senaste inlägg Torekrok  
Arbetar...
X