Vilken haspelrulle ger most "bang for the bucks"? - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Vilken haspelrulle ger most "bang for the bucks"?

Collapse
X
 
  • Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

  • harlequine
    replied
    Ursprungligen postat av JontaK Visa inlägg
    Aero Wrap & Aero Wrap II kallades åtminstone för oscilleringssystemet hos lite bättre hasplar från Shimano, harlequine . Eftersom jag fortfarande lever kvar typ år 2007 kan jag inte säga vad de kallar det idag. På den tiden ingick lite bättre rullar i Shimanos S-system, de ännu bättre i SR-systemet, där bland annat oscilleringen ingick.
    Stirra dig inte helt blind på det dock, Daiwas nuvarande rullar drivs med enkelt drev och "släde", fungerar till synes utmärkt även om system likt deras gett upphov till diverse problem i vissa andra rullar.

    anteman jag har tyvärr åtskilliga exempel på rasade Okuma-drev. Okuma och Penn är nog enda rullarna jag haft hemma fler än enstaka exemplar av där kuggar verkligen lossnat från sina kransar.
    Okumas "eliptical drive" eller vad det nu kallades/kallas, har som det låter ett elliptiskt drev som driver spolen, materialet är både i billigare och dyrare modellen den mest porösa zink(?)legeringen du kan tänka dig.
    Såg under kort tid mellan fem och tio sådana drev i delar, extremt mycket med tanke på hur få rullar av märket som sålts i mina bygder.

    Äh, jag får ta en bild bara för att avskräcka:
    Click image for larger version

Name:	OkumaTrio40s01b.jpg
Views:	617
Size:	214,3 KB
ID:	2564656
    Dra mig baklänges!!!
    Det fattas ju en bit av drevet, hur har användaren fiskat.??? Om detta är från ”vanligt” fiske är det chockerande men kanske mer förståligt om rullen under en säsong använts för att winscha upp båten på trailern...

    Blir ju inte sugen på att testa Okuma och Pennrullen som i nuläget används av mig har fiskats för lite för att ha hunnit rasa. Blir dock inte jättetaggad på ny Penn som alltid beskrivs vara ”en tank” som fungerar i ur och skur.

    Blir gråhårig av detta...

    Lämna en kommentar:


  • lintrassel
    replied
    Skulle min Abu Revo S20 tappas bort skulle jag köpa en ny..
    Vansinnigt förtjust i denna rulle som bara går och går.

    Lämna en kommentar:


  • ajoan
    replied
    Hej på er,

    Då jag just nu är på väg att införskaffa ytterligare en haspel för abborrfisket så har intresset för just haspelrullar växt till sig. Jag vill därför passa på att slänga in några rullar som jag själv tycker kan vara värda att kika på, inte minst under rubriken smäll för pengarna.

    Mitchell Mag Pro Extreme - En rulle jag har haft i kanske fem år som jag skulle säga är den skönaste haspelrulle som jag någonsin har fiskat med. Lätt, otroligt mjuk och smidig rulle med jämn och fin broms. Vad jag minns så var den inte superdyr heller. Dock många kullager för den som ogillar sånt.Nu har den gått ur sortimentet men jag antar att det finns en efterträdare. Används främst till bombardafisket.Jag har inte haft några problem med den här rullen med oljade några lager för första gången i förra veckan.

    Spro Red Arc(förra generationen) - En rulle jag köpte bara för att testa på Tradera. Också den här rullen har många kullager men det är en riktig pansarvagn som också den har en riktigt fin broms.Sitter alltid på mitt jiggspö för abborre. Jag har inte haft några problem med den här rullen och den har hittills, på ca 5 år, inte fått något underhåll.

    Dam Quick 7 - En rulle som fångat mitt intresse då den enl spec ser ut som ett riktigt kvalitetsbygge och går att få för omkring 1 300 kr. Om någon har erfarenheter att dela med sig av så tar jag tacksamt emot dem.

    Lämna en kommentar:


  • anteman
    replied
    Varken ser eller låter något vidare... Jag har faktiskt två fullt fungerade billiga Okuma Safina Pro... den ena är nog nära 9-10 år och den andra ungefär hälften. Den första hade så pass bra linpåläggning, mjuk slirbroms och mjuk gång/bygelfällning att jag köpte en till på mässrea för 200kr...

    Lämna en kommentar:


  • JontaK
    replied
    Aero Wrap & Aero Wrap II kallades åtminstone för oscilleringssystemet hos lite bättre hasplar från Shimano, harlequine . Eftersom jag fortfarande lever kvar typ år 2007 kan jag inte säga vad de kallar det idag. På den tiden ingick lite bättre rullar i Shimanos S-system, de ännu bättre i SR-systemet, där bland annat oscilleringen ingick.
    Stirra dig inte helt blind på det dock, Daiwas nuvarande rullar drivs med enkelt drev och "släde", fungerar till synes utmärkt även om system likt deras gett upphov till diverse problem i vissa andra rullar.

    anteman jag har tyvärr åtskilliga exempel på rasade Okuma-drev. Okuma och Penn är nog enda rullarna jag haft hemma fler än enstaka exemplar av där kuggar verkligen lossnat från sina kransar.
    Okumas "eliptical drive" eller vad det nu kallades/kallas, har som det låter ett elliptiskt drev som driver spolen, materialet är både i billigare och dyrare modellen den mest porösa zink(?)legeringen du kan tänka dig.
    Såg under kort tid mellan fem och tio sådana drev i delar, extremt mycket med tanke på hur få rullar av märket som sålts i mina bygder.

    Äh, jag får ta en bild bara för att avskräcka:
    Click image for larger version

Name:	OkumaTrio40s01b.jpg
Views:	617
Size:	214,3 KB
ID:	2564656

    Lämna en kommentar:


  • Ahven
    replied
    Daiwa tournament ss2600

    Lämna en kommentar:


  • anteman
    replied
    Har köpt lite olika haspelmärken under åren dock ej Daiwa, är nöjd med min gamla Shimano Stradic ci4 men Daiwa LT lockade så det blev en sån, märkeslojalitet kan vara bra men också dåligt för kund, bäst är det nog enbart för tillverkaren...

    Många LT 3000 är för övrigt så lätta att en 4000 kan balansera en 10’6”:a bättre även om den blir lite onödigt ”stor”.
    Senast ändrad av anteman; 2020-11-21, 16:21.

    Lämna en kommentar:


  • harlequine
    replied
    Ursprungligen postat av anteman Visa inlägg
    Ja alltså de där drevet... hur är det möjligt? Misshandlad eller fabrikations-/monteringsfel?

    Har haft haspelrullar sedan sent 70-tal och på rak arm har endast en (Shimano) rasat innan den pensionerades... fast det ska sägas att med åren och brett fiske så går man laget runt på ganska många rullar så svårt att slita ut dem...

    Jag tror att bäst BFTB är en rulle under eller runt 1000-lappen... två rullar a' 1000kr lär hålla gången bättre än en rulle för 2000kr... eller?

    Har inte sett några Shimano (eller andra rullar för den delen) med drevproblem men läst i bl a utländska forum att vissa sådana, även finare rullar relativt fort tappat nygången.

    Köpte själv en Daiwa Certate LT som såg och kändes riktigt fin att torrveva men funderade efter köp om det var värt att lägga 4000kr för en borrerulle...

    så kände på en annan LT för ca 1200kr (Prorex V) och skillnaden i nykänslan, gången var marginell så jag bytte. Jag är givet mina erfarenheter inte oroad över vilken oscilleringsteknik som sitter i rullen men det är klart, blir min Prorex V kärv eller rå i gången om några år så blir jag både förvånad och besviken.
    Har ju tänkt lite som du att två rullar bör hålla längre än en. BFTB går ju såklart att få i olika prisnivåer men om vi utgår +- 200kr från tusenlappen så får vi antagligen acceptabel broms, vikt, linuppläggning och känsla. Det som ställer till det är märkeslojalitet.

    Lämna en kommentar:


  • anteman
    replied
    Ja alltså de där drevet... hur är det möjligt? Misshandlad eller fabrikations-/monteringsfel?

    Har haft haspelrullar sedan sent 70-tal och på rak arm har endast en (Shimano) rasat innan den pensionerades... fast det ska sägas att med åren och brett fiske så går man laget runt på ganska många rullar så svårt att slita ut dem...

    Jag tror att bäst BFTB är en rulle under eller runt 1000-lappen... två rullar a' 1000kr lär hålla gången bättre än en rulle för 2000kr... eller?

    Har inte sett några Shimano (eller andra rullar för den delen) med drevproblem men läst i bl a utländska forum att vissa sådana, även finare rullar relativt fort tappat nygången.

    Köpte själv en Daiwa Certate LT som såg och kändes riktigt fin att torrveva men funderade efter köp om det var värt att lägga 4000kr för en borrerulle...

    så kände på en annan LT för ca 1200kr (Prorex V) och skillnaden i nykänslan, gången var marginell så jag bytte. Jag är givet mina erfarenheter inte oroad över vilken oscilleringsteknik som sitter i rullen men det är klart, blir min Prorex V kärv eller rå i gången om några år så blir jag både förvånad och besviken.
    Senast ändrad av anteman; 2020-11-20, 23:18.

    Lämna en kommentar:


  • harlequine
    replied
    Ursprungligen postat av JontaK Visa inlägg
    Har en tråd på gång under "Rullar" där jag ska försöka bena ut lite skillnader och likheter mellan olika modeller.
    Tyvärr för jag säga att jag inte riktigt tror på vissa av Shimanos nya drev, må det vara måndagsex, mikrodreven eller något annat men jag har sett oroväckande många exemplar som utan förklaring utvecklat en kraftig drevkänsla vid minsta belastning.
    Under garanti ska det inte vara bekymmer men tyvärr är det inte så enkelt, man skulle kunna hoppas att det blir bättre nu när Shimano ska driva eget i Sverige men jag misstänker att de som på andra marknader inte kommer sälja drevsatser till vissa modeller.
    I kombination med avsaknad av hur service och garanti ska skötas kan man bli sittande med skägget i brevlådan och en rått gående rulle i näven.

    Gamla Nasci kanske var lite "för bra" för sitt pris. Just evighetsskruv eller drev för oscillering var förr om åren en tydlig skiljelinje mellan de enklare och de mer avancerade hasplarna från Shimano.

    Okuma ja.
    Jag är inte riktigt rätt person att svara på det, Okumaägare har haft stora problem att få tag i reservdelar i Sverige, jag har därför blivit kontaktat i ganska många fall där användarna trott sig behöva just delar.
    Om det beror på det eller kvalitetsbrist vet jag ej men jag har haft många Okumor hemma med drev som på bilden:
    Click image for larger version  Name:	OkumaRTX01d.jpg Views:	0 Size:	92,6 KB ID:	2564543
    Annars finns det ju många Okuma-modeller som känns väldigt bra för sin peng.
    Alltså de där drevet

    Verkar som att oavsett tillverkare behövs viss del tur för att få ett schysst exemplar som fungerar som det är tänkt. Vilket i sig känns sådär när priset hamnar norr om tusenlappen.

    Detta med knivbultsdriven oscillicering, vad heter det på engelska så det går att förstå vilka rullar som har det???
    Senast ändrad av harlequine; 2020-11-20, 16:55.

    Lämna en kommentar:

Foton

Collapse

Relaterat

Collapse

Ämnen Statistik Senaste inlägg
Startad av barnmorskan, 2013-06-20, 01:04
2 305 svar
262 928 visningar
0 gillar
Senaste inlägg JontaK
av JontaK
 
Startad av Monkey, 2016-10-12, 22:07
858 svar
139 455 visningar
0 gillar
Senaste inlägg gaddivar  
Startad av riggs, 2017-01-18, 18:03
1 031 svar
193 756 visningar
0 gillar
Senaste inlägg Sundström76  
Startad av Hasse92, 2017-06-12, 12:20
7 svar
2 144 visningar
0 gillar
Senaste inlägg billion
av billion
 
Startad av Jocke290, 2019-05-10, 10:09
79 svar
12 323 visningar
0 gillar
Senaste inlägg Torekrok  
Arbetar...
X