Vilken haspelrulle ger most "bang for the bucks"? - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Vilken haspelrulle ger most "bang for the bucks"?

Collapse
X
 
  • Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

  • #71
    Hmmmm....det blev ju rätt intressanta diskussioner av det här.....lite off topic och kanske värt en egen tråd...men ändå...

    För egen del skall jag efter måndagens leverans försöka avgöra om en Rarenium är 3 ggr så bra som en Cardinal 503 Albi....(inköpt hos Micke B för 450 pix btw).....
    [FONT=Verdana]Karta om Havsöringsplatser i Stockholmsområdet [/FONT]
    [FONT=Verdana] Havsöring i Stockholmsområdet (från land) [/FONT]

    Kommentera


    • #72
      Skjuta sig i foten gör ont så d passar jag mig för ;0) skämt åsido , jag ska förklara lite lättare hur jag tänker . Lissan köper ett nytt shimano spö för 1000 kr hos Lasse Kongos fiske o berättar för alla hur otroligt bra detta är , Nisse hennes kompis blir som många andra sugna på ett med . Han knallar runt i staden o finner ett två hundra kronor billigare hos svalles sporfiskebod o skryter för polarna om vilket klipp han gjort , vilket gör hans polare sjuka av avund . Dagen där på finner Chang lee nisses kompis som är super haj på data o språk ett likadant spö i Holland 400 kr billigare.

      Bums köper han det betalar frakt osv. Givetvis passar han på o nämna det på några forum vilket lissan får syn på . Hon bli skit sne o känner sig lurad o lägger ut sitt spö på tradera , vilket slutar i att hon bara får 300 för spöt för alla har ju fått reda på vad d kostade för Chang lee . Hon passa även på o säga till andra att passa sig för Lasse Kongos fiske vilket gör att Lasse tappar kunder. Hmm Lasse tänker ... Ah en kanon idé han tänker importera direkt från china fabriken . Då kan han minsann tjäna storkovan på spöna . Han sätter sina planer i verk. En vecka senare ser han att svalles sporfiskebod nu säljer ut det till ett pris han inte ens köper in det för .
      Suck han kliar sig på huvudet o slår näven i bordet ! Han vänder sig till en pirat fabrik lyckas få en exakt kopia o slänger ut världens annons! Tjänar pengar i en vecka. Under tiden detta hänt har både Nisse o Chang ledsnat på sina spön o känner sig blåsta minst ut sagt dom får bara 30-40kr på tradera . Suck tänker dom men dom e nu sugna på nåt bättre ännu dyrare dom tar ett fox spö på avbetalning o ni kan ju räkna ut själva hur historien fortsätter.

      Så här funkar det ute i världen tyvärr inser folk problemet men fortsätter o blunda gör dom vill inte erkänna missarna .

      Värdet på en sak är vad folk är villiga att betala . Vissa mår bra av o betala det dyraste priset o kunna flasha med det medan andra letar d bästa priset för o kunna flasha med det .

      Jag tror att vi inte hade haft dessa problem om man inte kunnat låna pengar till förbruknings varor. Visst alla hade inte haft det senaste hemma men man hade mått fan så mycket bättre av att ha kvar ett värde i det man handlat o dessutom varit skuldfri !

      Det va mina tankar hoppas jag tände några ljus i höstmörkret !
      Skitfiske på er !!!

      Kommentera


      • #73
        Som sagt. Du sa det själv:

        Värdet på en sak är vad folk är villiga att betala . Vissa mår bra av o betala det dyraste priset o kunna flasha med det medan andra letar d bästa priset för o kunna flasha med det .

        [/QUOTE]

        Kommentera


        • #74
          Ja men du läste inte mellan raderna . Hade inte folk kunnat låna så mycket som det görs idag så hade det inte funnits så billiga prylar o denna diskussion hade inte uppkommit .
          Och gör man som många o väljer att leta reda på billigaste pris ,så bidrar man till att det onda ekkorhjulet snurrar fortare o fortare o till slut sitter vi själva här på gatan o lindar fast spärrningar till shimano för fyra ris korn om dagen 7 dagar i veckan . A- kassa , fri sjukvård mm är ett minne blott . Låter hemskt men jag tror att vi alla den vägen kommer vandra om inget drastiskt görs

          Tror du att du skulle uppskatta om alla fiske prylar tex bara kostade 1 kr ?
          Du skulle säker tycka det va underbart ett tag tills du upptäcker att det inte kommer några nya roliga grejor o se fram emot . För att ingen vill tillverka saker man inte tjänar pengar på . Vi är nästan där idag men än så länge lever företagarna o investerarna på hoppet om o fixa det .

          Men men den som lever får se . Det var allt från mig i denna tråd . Nån annan handlare eller grossist kanske vågar skriva av sig sin syn på saken !
          Senast ändrad av BigWalley; 2012-10-13, 00:57.

          Kommentera


          • #75
            Ursprungligen postat av BigWalley Visa inlägg
            Ja men du läste inte mellan raderna . Hade inte folk kunnat låna så mycket som det görs idag så hade det inte funnits så billiga prylar o denna diskussion hade inte uppkommit .
            Och gör man som många o väljer att leta reda på billigaste pris ,så bidrar man till att det onda ekkorhjulet snurrar fortare o fortare o till slut sitter vi själva här på gatan o lindar fast spärrningar till shimano för fyra ris korn om dagen 7 dagar i veckan . A- kassa , fri sjukvård mm är ett minne blott . Låter hemskt men jag tror att vi alla den vägen kommer vandra om inget drastiskt görs

            Tror du att du skulle uppskatta om alla fiske prylar tex bara kostade 1 kr ?
            Du skulle säker tycka det va underbart ett tag tills du upptäcker att det inte kommer några nya roliga grejor o se fram emot . För att ingen vill tillverka saker man inte tjänar pengar på . Vi är nästan där idag men än så länge lever företagarna o investerarna på hoppet om o fixa det .

            Men men den som lever får se . Det var allt från mig i denna tråd . Nån annan handlare eller grossist kanske vågar skriva av sig sin syn på saken !
            Håller med fullständigt, kloka ord :-) när företag säljer på Internet blir det enda som kan skilja dom åt priset...
            Sen när man kollar på en butik på nätet o det står tex 89:-/st eller från 9:-/mån kan man undra vart man är på väg :-/

            Kommentera


            • #76
              Felet i Sverige är våra löner o sociala omkostnader samt för många mellanhänder . Jag tror att majoriteten som driver sportfiskebutik gör det för att dom brinner för fisket o att dom vet med sig att dom aldrig kommer göra sig rika på det.
              Jag undrar om det är mellanhänderna som är boven egentligen, om vi tar Danmark som exempel är deras skattetryck något högre en vårt om man inte räknar den mängden avdrag dom har före dom överhuvudtaget skattar. Deras löner är avsevärt högre och fiskeprylar betydligt billigare, sedan finns det saker som är betydligt dyrare också ex en ny Volvo S80 kostar runt en million svenska kronor. dom har 4 års A-Kassa med 90 % av lönen.

              Det är nog så att vi ligger längre ner på välfärdsstegen en vad vi tror, politikerna lurar i oss en massa skit, undrar om vi fortfarande är bland topp 50 länderna på välfärdsstegen men jag tvivlar, egentligen är inte fiskeprylarna för dyra bara lönerna för låga

              Kommentera


              • #77
                Ny Rarenium-rulle kom idag...

                ...guess what....

                ...den var också skev!!!

                Förtroendet börjar svikta så smått.....
                [FONT=Verdana]Karta om Havsöringsplatser i Stockholmsområdet [/FONT]
                [FONT=Verdana] Havsöring i Stockholmsområdet (från land) [/FONT]

                Kommentera


                • #78
                  Ny Rarenium-rulle kom idag...

                  ...guess what....

                  ...den var också skev!!!

                  Förtroendet börjar svikta så smått.....
                  [FONT=Verdana]Karta om Havsöringsplatser i Stockholmsområdet [/FONT]
                  [FONT=Verdana] Havsöring i Stockholmsområdet (från land) [/FONT]

                  Kommentera


                  • #79
                    Ursprungligen postat av Silverbågen Visa inlägg
                    Ny Rarenium-rulle kom idag...

                    ...guess what....

                    ...den var också skev!!!

                    Förtroendet börjar svikta så smått.....
                    Är du helt säker på att rullarna är skeva. Jag kanske inte såg det tydligt på bilderna du postade tidigare i tråden.

                    Kan det inte vara så att rullfoten är smal och inte greppas så bra av spöts rullfäste? Jag hade en liknande upplevelse med en rulle innan. När jag hade den på ett spö med tajtare rullfäste så var den inte skev...
                    sigpic Man lever inte för att fiska - man fiskar för att leva!

                    Kommentera


                    • #80
                      Ursprungligen postat av Sir Fish-a-lot Visa inlägg
                      Är du helt säker på att rullarna är skeva. Jag kanske inte såg det tydligt på bilderna du postade tidigare i tråden.

                      Kan det inte vara så att rullfoten är smal och inte greppas så bra av spöts rullfäste? Jag hade en liknande upplevelse med en rulle innan. När jag hade den på ett spö med tajtare rullfäste så var den inte skev...
                      Du kan vara lugn för att jag testat båda rullarna på flera spön....Speedmaster, Beastmaster, SSGS Titanium mfl....samma sak på alla spöna....samtidigt sitter båda mina 503:or och andra äldre cardinaler och Shimano Super GT spikrakt på alla spöna..

                      Skevheten i rullfoten syns även om man tittar på rullarna "off Rod"...

                      Tycker problembilden tyder på att det kan vara ett generellt problem.....åtminstone på den laddning med rullar som Youfish fått från Shimano...

                      De rullar jag fått var av 3000 sfa-modell ...2500-modellen var slut...vad jag kunnat utröna via Shimanos europasite så är båda modellerna identiska sånär som på en grundare spole på 3000-modellen...

                      Nån annan med liknande erfarenhet?
                      [FONT=Verdana]Karta om Havsöringsplatser i Stockholmsområdet [/FONT]
                      [FONT=Verdana] Havsöring i Stockholmsområdet (från land) [/FONT]

                      Kommentera

                      Foton

                      Collapse

                      Relaterat

                      Collapse

                      Ämnen Statistik Senaste inlägg
                      Startad av barnmorskan, 2013-06-20, 01:04
                      2 299 svar
                      262 580 visningar
                      0 gillar
                      Senaste inlägg barnmorskan  
                      Startad av Monkey, 2016-10-12, 22:07
                      858 svar
                      139 367 visningar
                      0 gillar
                      Senaste inlägg gaddivar  
                      Startad av riggs, 2017-01-18, 18:03
                      1 031 svar
                      193 414 visningar
                      0 gillar
                      Senaste inlägg Sundström76  
                      Startad av Hasse92, 2017-06-12, 12:20
                      7 svar
                      2 141 visningar
                      0 gillar
                      Senaste inlägg billion
                      av billion
                       
                      Startad av Jocke290, 2019-05-10, 10:09
                      79 svar
                      12 281 visningar
                      0 gillar
                      Senaste inlägg Torekrok  
                      Arbetar...
                      X