Vilken haspelrulle ger most "bang for the bucks"? - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Vilken haspelrulle ger most "bang for the bucks"?

Collapse
X
 
  • Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

  • Ursprungligen postat av Silverbågen Visa inlägg
    Hej!

    Har precis beställt ett 9 ft Shimano Speedmaster 10-30 g som jag kommer att använda till havsöringsfiske i första hand....gillar att köpa bra grejjor billigt och när jag hittade spöt för en 1000-ing kunde jag inte låta bli...

    Funderar nu på om jag skall komplettera med ny rulle till spöt eller om jag skall köra vidare med någon av mina 2 ABU Cardinal 503 Albi (gamla modellen) som jag köpte förra hösten och för övrigt är mycket nöjd med? (Gav under 500 kr för rullarna st då vilket jag tycker var extremt prisvärt!)

    Har scannat marknaden och det finns mycket att välja på nu när handlarna rear ut gamla lager för att ge plats åt nästa års nyheter.

    Skulle vara kul i sammanhanget att höra synpunkter från forumets medlemmar om vad som bedöms ge mest "bang for the bucks".

    Har bl.a. hittat följande alternativ:

    Shimano Technium FB 2500 för ca 1000 kr

    Shimano Stradic Ci4 2500 för ca 1450 kr

    ABU Cardinal Sorön STX 20 för ca 900 kr

    ABU Cardinal Sorön SX 20 för ca 700 kr

    Okuma TRIO 30 high speed för ca 760 kr

    Nya Cardinal 503 inkl flätlina för ca 900 kr

    Cormoran Black Star Z för ca 900 kr

    Skulle vara kul att höra vad det finns för åsikter om alternativen ovan respektive om det är någon som har ytterligare något förslag som ni anser platsar på listan.....
    Hej Joakim - Silverbågen;

    Vill du vara vänlig och lägga till en gammal Mitchell 300 haspelrulle bland dina alternativ??

    Old Firehand
    (Leif Engström)

    Kommentera


    • Lyfter Silverbågens gamla tråd...

      Är i tagen att skaffa ny haspelrulle till havsöringsfisket. Tanken är att köra endast bombarda och spöt som rullen ska sitta på är en 10’6 fotare. Problemet är att jag kikat på rullar i 500-1000kr klassen och alla tillverkare har flera modeller i detta spann och det är svårt att avgöra vad som är skillnaden förutom ett kullager. Går vi upp till 1000-2000kr minskar utbudet och 2000-3000kr blir det än mer överskådligt. För var ju Shimano default men nu verkar ju de flesta tillverkare ha schyssta rullar. Tar gärna mot förslag på ”Bang for the bucks” rulle, gärna i olika prisnivåer.
      /h

      Kommentera


      • Nya Stradic är nice och med smörjbara lager.

        Kommentera


        • Ursprungligen postat av harlequine Visa inlägg
          Lyfter Silverbågens gamla tråd...

          Är i tagen att skaffa ny haspelrulle till havsöringsfisket. Tanken är att köra endast bombarda och spöt som rullen ska sitta på är en 10’6 fotare. Problemet är att jag kikat på rullar i 500-1000kr klassen och alla tillverkare har flera modeller i detta spann och det är svårt att avgöra vad som är skillnaden förutom ett kullager. Går vi upp till 1000-2000kr minskar utbudet och 2000-3000kr blir det än mer överskådligt. För var ju Shimano default men nu verkar ju de flesta tillverkare ha schyssta rullar. Tar gärna mot förslag på ”Bang for the bucks” rulle, gärna i olika prisnivåer.
          /h
          Kolla Daiwa's LT serier. Ninja, Prorex, Exceler, Legalis, Regal
          Mycket bang för lite buck.

          Från Shimano tycker jag man får jäkligt mycket rulle för lite pengar med Sedona och Sahara av senaste generation "I"

          Kommentera


          • Daiwas Fuego, 1000kr för en så bra rulle. Omnomnom...

            Jag väntar på att få hem en Kastking som ska va ruggigt bra för pengarna. Som sagt, väntar med spänning.

            Kommentera


            • Ursprungligen postat av Kolnej Visa inlägg

              Kolla Daiwa's LT serier. Ninja, Prorex, Exceler, Legalis, Regal
              Mycket bang för lite buck.

              Från Shimano tycker jag man får jäkligt mycket rulle för lite pengar med Sedona och Sahara av senaste generation "I"
              Kikade på Daiwa Ninja Black Gold LT samt Daiwa Aird LT i rullar under 1000kr. I nästa segment Daiwa Freams och Shimano Nasci. Okuma har ju också rullar med läser att fler är missnöjda med dem.

              Kommentera


              • Har en Daiwa LT Prorex V 2500XH till borren, utmärkt så här långt. Till just HÖ tror jag på en lite större spole (diameter och höjd) för att vinna några meter i kastlängd och ändå ca 6:1 utväxling men en smaksak så nån Daiwa LT 3000 eller "nya" väl omtalade Shimano Stradic FL 2500 med "long stroke" spole skulle bli mitt val. Att de väger över 200g är närmast en balansfördel på ett längre HÖ-spö. Men finns ju många andra märken också...

                Kommentera


                • Någon som vet nått om nya rullen Vanford från Shimano?

                  Kommentera


                  • Ursprungligen postat av harlequine Visa inlägg
                    Någon som vet nått om nya rullen Vanford från Shimano?
                    I praktiken inte mer än att den är väldigt lätt och i butik ändå känns väldigt gedigen och går fint (som sig bör helt ny):
                    I teorin antar jag den ska ersätta Stradic Ci4, den är också lik en Stradic på sprängskissen.
                    Marknadsförs som "finessrulle" på flera marknader, fritt att tolka vad Shimano menar.

                    Kommentera


                    • Ursprungligen postat av JontaK Visa inlägg
                      I praktiken inte mer än att den är väldigt lätt och i butik ändå känns väldigt gedigen och går fint (som sig bör helt ny):
                      I teorin antar jag den ska ersätta Stradic Ci4, den är också lik en Stradic på sprängskissen.
                      Marknadsförs som "finessrulle" på flera marknader, fritt att tolka vad Shimano menar.
                      Ah, insåg nu att Vanford tar över efter Stradic. Du som kikar på rullars innanmäte förstår jag är lite skeptisk till allt revolutionerande i rullar. Shimano och Daiwa har ju i sina dyrare rullar Coreprotect och Magsealed och magnetoljor och annat hitec. Vanligtvis brukar en haspelrulle med 3 kullager vara gott nog för att den ska fungera, sen om resterande 10 lager mer stjälper än hjälper är en annan diskussion. Det som verkar skilja mest är linuppläggningen.

                      Kommentera

                      Foton

                      Collapse

                      Relaterat

                      Collapse

                      Ämnen Statistik Senaste inlägg
                      Startad av barnmorskan, 2013-06-20, 01:04
                      2 299 svar
                      262 617 visningar
                      0 gillar
                      Senaste inlägg barnmorskan  
                      Startad av Monkey, 2016-10-12, 22:07
                      858 svar
                      139 401 visningar
                      0 gillar
                      Senaste inlägg gaddivar  
                      Startad av riggs, 2017-01-18, 18:03
                      1 031 svar
                      193 573 visningar
                      0 gillar
                      Senaste inlägg Sundström76  
                      Startad av Hasse92, 2017-06-12, 12:20
                      7 svar
                      2 141 visningar
                      0 gillar
                      Senaste inlägg billion
                      av billion
                       
                      Startad av Jocke290, 2019-05-10, 10:09
                      79 svar
                      12 299 visningar
                      0 gillar
                      Senaste inlägg Torekrok  
                      Arbetar...
                      X