Vilken haspelrulle ger most "bang for the bucks"? - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Vilken haspelrulle ger most "bang for the bucks"?

Collapse
X
 
  • Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

  • Aero Wrap & Aero Wrap II kallades åtminstone för oscilleringssystemet hos lite bättre hasplar från Shimano, harlequine . Eftersom jag fortfarande lever kvar typ år 2007 kan jag inte säga vad de kallar det idag. På den tiden ingick lite bättre rullar i Shimanos S-system, de ännu bättre i SR-systemet, där bland annat oscilleringen ingick.
    Stirra dig inte helt blind på det dock, Daiwas nuvarande rullar drivs med enkelt drev och "släde", fungerar till synes utmärkt även om system likt deras gett upphov till diverse problem i vissa andra rullar.

    anteman jag har tyvärr åtskilliga exempel på rasade Okuma-drev. Okuma och Penn är nog enda rullarna jag haft hemma fler än enstaka exemplar av där kuggar verkligen lossnat från sina kransar.
    Okumas "eliptical drive" eller vad det nu kallades/kallas, har som det låter ett elliptiskt drev som driver spolen, materialet är både i billigare och dyrare modellen den mest porösa zink(?)legeringen du kan tänka dig.
    Såg under kort tid mellan fem och tio sådana drev i delar, extremt mycket med tanke på hur få rullar av märket som sålts i mina bygder.

    Äh, jag får ta en bild bara för att avskräcka:
    Click image for larger version

Name:	OkumaTrio40s01b.jpg
Views:	616
Size:	214,3 KB
ID:	2564656

    Kommentera


    • Varken ser eller låter något vidare... Jag har faktiskt två fullt fungerade billiga Okuma Safina Pro... den ena är nog nära 9-10 år och den andra ungefär hälften. Den första hade så pass bra linpåläggning, mjuk slirbroms och mjuk gång/bygelfällning att jag köpte en till på mässrea för 200kr...

      Kommentera


      • Hej på er,

        Då jag just nu är på väg att införskaffa ytterligare en haspel för abborrfisket så har intresset för just haspelrullar växt till sig. Jag vill därför passa på att slänga in några rullar som jag själv tycker kan vara värda att kika på, inte minst under rubriken smäll för pengarna.

        Mitchell Mag Pro Extreme - En rulle jag har haft i kanske fem år som jag skulle säga är den skönaste haspelrulle som jag någonsin har fiskat med. Lätt, otroligt mjuk och smidig rulle med jämn och fin broms. Vad jag minns så var den inte superdyr heller. Dock många kullager för den som ogillar sånt.Nu har den gått ur sortimentet men jag antar att det finns en efterträdare. Används främst till bombardafisket.Jag har inte haft några problem med den här rullen med oljade några lager för första gången i förra veckan.

        Spro Red Arc(förra generationen) - En rulle jag köpte bara för att testa på Tradera. Också den här rullen har många kullager men det är en riktig pansarvagn som också den har en riktigt fin broms.Sitter alltid på mitt jiggspö för abborre. Jag har inte haft några problem med den här rullen och den har hittills, på ca 5 år, inte fått något underhåll.

        Dam Quick 7 - En rulle som fångat mitt intresse då den enl spec ser ut som ett riktigt kvalitetsbygge och går att få för omkring 1 300 kr. Om någon har erfarenheter att dela med sig av så tar jag tacksamt emot dem.

        Kommentera


        • Skulle min Abu Revo S20 tappas bort skulle jag köpa en ny..
          Vansinnigt förtjust i denna rulle som bara går och går.

          Kommentera


          • Ursprungligen postat av JontaK Visa inlägg
            Aero Wrap & Aero Wrap II kallades åtminstone för oscilleringssystemet hos lite bättre hasplar från Shimano, harlequine . Eftersom jag fortfarande lever kvar typ år 2007 kan jag inte säga vad de kallar det idag. På den tiden ingick lite bättre rullar i Shimanos S-system, de ännu bättre i SR-systemet, där bland annat oscilleringen ingick.
            Stirra dig inte helt blind på det dock, Daiwas nuvarande rullar drivs med enkelt drev och "släde", fungerar till synes utmärkt även om system likt deras gett upphov till diverse problem i vissa andra rullar.

            anteman jag har tyvärr åtskilliga exempel på rasade Okuma-drev. Okuma och Penn är nog enda rullarna jag haft hemma fler än enstaka exemplar av där kuggar verkligen lossnat från sina kransar.
            Okumas "eliptical drive" eller vad det nu kallades/kallas, har som det låter ett elliptiskt drev som driver spolen, materialet är både i billigare och dyrare modellen den mest porösa zink(?)legeringen du kan tänka dig.
            Såg under kort tid mellan fem och tio sådana drev i delar, extremt mycket med tanke på hur få rullar av märket som sålts i mina bygder.

            Äh, jag får ta en bild bara för att avskräcka:
            Click image for larger version

Name:	OkumaTrio40s01b.jpg
Views:	616
Size:	214,3 KB
ID:	2564656
            Dra mig baklänges!!!
            Det fattas ju en bit av drevet, hur har användaren fiskat.??? Om detta är från ”vanligt” fiske är det chockerande men kanske mer förståligt om rullen under en säsong använts för att winscha upp båten på trailern...

            Blir ju inte sugen på att testa Okuma och Pennrullen som i nuläget används av mig har fiskats för lite för att ha hunnit rasa. Blir dock inte jättetaggad på ny Penn som alltid beskrivs vara ”en tank” som fungerar i ur och skur.

            Blir gråhårig av detta...

            Kommentera


            • Ursprungligen postat av harlequine Visa inlägg
              /...

              Blir gråhårig av detta...
              Ja lika bra att helt enkelt slå till innan håret e vitt! :-)
              Fortsätt lojal eller pröva en ny LT för 700-1200kr, nya 2020 Legalis, Exceler eller om du tror på mag-sealed, Fuego, det är inte rasande mycket pengar

              Kommentera


              • Ursprungligen postat av anteman Visa inlägg

                Ja lika bra att helt enkelt slå till innan håret e vitt! :-)
                Fortsätt lojal eller pröva en ny LT för 700-1200kr, nya 2020 Legalis, Exceler eller om du tror på mag-sealed, Fuego, det är inte rasande mycket pengar
                Nya 2020 Legalis LT verkar vara det jag antagligen blir nöjd med men hittar den inte i svenska nätbutiker.

                Kikade även på Shimano Vanford men rullen väger ju bara 215g i 4000 storleken och 180g i 3000 som jag helst valt.

                Kommentera


                • Ja Vanford e en riktig lättviktare, säkert en bra rulle om den påminner om min Stradic ci4 1 gen men vitsen, vinsten med en så lätt rulle på ett långt spö är inte given... fast du kan ju köpa den å stoppa in en motvikt i spöbutten om det blir alltför framtungt...

                  Fast en Vanford är ungefär i samma prisklass som en LT Ballistic, långt från Legalis? Hellre en Stradic FL än Vanford, den förra med sin alukropp som ger lite mer vikt fast är man balanskänslig så är nog det bästa att ha lättaste rulle å stoppa motvikten i butten än att ha den i rullen.


                  .

                  Kommentera


                  • Ursprungligen postat av harlequine Visa inlägg
                    Dra mig baklänges!!!
                    Det fattas ju en bit av drevet, hur har användaren fiskat.??? Om detta är från ”vanligt” fiske är det chockerande men kanske mer förståligt om rullen under en säsong använts för att winscha upp båten på trailern...
                    Just det exemplaret minns jag inte men de flesta med drevskador har varit ordinära abborrullar. Säkerligen har ett eller annat kraftigt mothugg mot gädda gjorts och kanske ett jiggryck mot bottennapp men det gör vi ju alla med alla våra rullar.
                    Skillnaden är att man i princip aldrig ser en Shimano eller Daiwa med denna typen av skador även om jag sett några få exemplar totalt genom åren.

                    Ursprungligen postat av harlequine Visa inlägg
                    Blir ju inte sugen på att testa Okuma och Pennrullen som i nuläget används av mig har fiskats för lite för att ha hunnit rasa. Blir dock inte jättetaggad på ny Penn som alltid beskrivs vara ”en tank” som fungerar i ur och skur.
                    Penn ja, kända som pansarvagnar av vissa, som problemrullar av andra.
                    Click image for larger version

Name:	Pennärg01a.jpg
Views:	768
Size:	279,2 KB
ID:	2564696
                    Click image for larger version

Name:	Pennärg01b.jpg
Views:	895
Size:	369,2 KB
ID:	2564695
                    Detta är en ganska vanlig syn i Battle och vad de andra liknande modellerna kan tänkas heta...

                    Jag tycker dina tankar om Legalis låter vettiga, känns som en riktigt prisvärd grej.
                    Tankarna anteman har om Vanford är just tänkvärda, svårt att få superlätta rullar att balansera på ett långt spö. Testade idag en riktigt lätt Daiwa Luvias 2500 på ett Megabass Levante F3 av kortare slag, trots spöts ringa längd blev riggen framtung med den relativt rymliga (vad lina anbelangar) men lätta rullen.

                    Mellan Ballistic eller andra halvdyra Daiwor och Vanford/Stradic hade jag helt klart valt Shimano. Mellan rullar som kostar 1000 kronor, troligen tvärtom.

                    Kommentera


                    • Jag letar också efter en ny haspel.
                      Så följer tråden med intresse.

                      Jag har en gammal Sorön STX som överlevt betydligt dyrare rullar. Nu sist rasade min Technium, den som ska ersättas.

                      Just ja Sorön rullen pajade för typ 5 år sen. Det var drevet som har hand om oscileringen som gick sönder.

                      Ringde till Svängsta och fick ett nytt helt gratis.
                      Lite lyxigt att reservdelar bara är ett tfnsantal bort.
                      Funkar kanske inte så längre????

                      Lutar åt att jag köper billigt och hoppas rullen håller ett par år. Verkar ju som livslängden på dyrare rullar är lika kass.

                      Kommentera

                      Foton

                      Collapse

                      Relaterat

                      Collapse

                      Ämnen Statistik Senaste inlägg
                      Startad av Storborre, 2013-06-06, 22:19
                      107 svar
                      23 932 visningar
                      0 gillar
                      Senaste inlägg Utter
                      av Utter
                       
                      Startad av barnmorskan, 2013-06-20, 01:04
                      2 295 svar
                      261 885 visningar
                      0 gillar
                      Senaste inlägg engqvist  
                      Startad av Monkey, 2016-10-12, 22:07
                      852 svar
                      138 373 visningar
                      0 gillar
                      Senaste inlägg El_Kebabo  
                      Startad av riggs, 2017-01-18, 18:03
                      1 030 svar
                      192 670 visningar
                      0 gillar
                      Senaste inlägg engqvist  
                      Startad av Hasse92, 2017-06-12, 12:20
                      7 svar
                      2 075 visningar
                      0 gillar
                      Senaste inlägg billion
                      av billion
                       
                      Arbetar...
                      X