Vilken haspelrulle ger most "bang for the bucks"? - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Vilken haspelrulle ger most "bang for the bucks"?

Collapse
X
 
  • Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

  • DAIWA PHANTOM HYPER LT

    Hmmm... både LT Concept OCH HardbodyZ! För mig känns det lite motsägelsefullt med kropp i aluminium för att banta vikten. Men Daiwa har ju döpt om storlekarna och mixtrat med olika djup på spolar så jag är numera helt vilse i pannkakan. Rullen ÄR ju lätt om man översätter spolkapacitet till gamla modeller. Lite tråkigt att inte spoldiameter är något som alltid finns med i produktbeskrivningen - blir lättare att jämföra storlekar då.

    Det som jag flera gånger nämnt är att jag är skeptisk till den överdimensionerade bromsstyrkan på hela LT-generationen.

    Jag trodde denna rulle var en hybrid mellan förra och nya generationen men det finns fler LT-rullar med aluminiumkropp.
    Saltist Back Bay LT har likheter med nya BG och förra generationens Prorex (XR). Snygg är den ju också om mam som jag vill undvika bling.
    https://www.daiwa.com/us/contents/re...tbb/index.html
    sigpic Man lever inte för att fiska - man fiskar för att leva!

    Kommentera


    • Sir Fish-a-lot du är ju en virtuos när det kommer till att smågnälla på haspelrullars egenskaper, passar mina frågeställningar perfekt!

      Man kanske ska betänka att Phantom verkar vara en modell för just den australiensiska marknaden, har inte hittat den på Daiwa Japans, eller andra länders, sidor (har förvisso inte letat så noga).
      I Australien kanske Light underordnas Tough i sammanhanget då det ändå handlar om en rulle främst för havsbruk.
      Jag tycker vikten är låg, min Twin Power XD4000 väger som sagt 290 gram, jämförde den med några diverse Daiwa-modeller i 4000-storlek i butik nyligen och insåg att dessa inte är särskilt stora trots kraftig broms och rejäl linkapacitet.

      Håller verkligen med om spoldiameter, på japanska marknaden verkar det vara vanligt att ange denna. Då jag jagar mindre haspel måste jag ha en diameter innan jag till slut kommer kunna välja rätt modell och storlek (där handlar det dock om onödiga pengar för onödigt lite så det blir en annan tråd).
      Kikat lite på både BG och Saltist men tycker dessa känns ganska klumpiga.

      Kommentera


      • Click image for larger version  Name:	Screenshot_20201129-184749_Chrome.jpg Views:	0 Size:	264,5 KB ID:	2565359

        Man kan nog vänta sig samma spoldiameter på Phantom 3000 som ovan, 49 mm. Shimano 2500 är 47mm.

        Fast säker kan man inte vara, udda mått på BGs LT som inte stämmer med flertalet LT...
        Om man nu kan lita på bilderna, är inte Daiwa originalbilder.

        Click image for larger version  Name:	Screenshot_20201129-190854_Chrome.jpg Views:	0 Size:	274,9 KB ID:	2565362
        Senast ändrad av anteman; 2020-12-01, 00:52.

        Kommentera


        • Med risk för att bli blockerad på forumet, vill jag dock slå ett slag för Cardinal 52 FD

          Köpte den i somras som en akutlösning till ett gammalt vendetta spö för 199 pengar på XXL och faktum kvarstår att jag tycker den är trevlig och väldigt mycket rulle om man jämför mot min Revo X.

          Kan dock inte säga det samma om dollarstores 0.40 sufix lina. Den fick nästan ståltråd att verka mera flexibel...

          Lycka till med köpet!

          Kommentera


          • Ursprungligen postat av dndyols Visa inlägg
            Med risk för att bli blockerad på forumet, vill jag dock slå ett slag för Cardinal 52 FD

            Köpte den i somras som en akutlösning till ett gammalt vendetta spö för 199 pengar på XXL och faktum kvarstår att jag tycker den är trevlig och väldigt mycket rulle om man jämför mot min Revo X.

            Kan dock inte säga det samma om dollarstores 0.40 sufix lina. Den fick nästan ståltråd att verka mera flexibel...

            Lycka till med köpet!

            Är man nöjd med en rulle är det ett bra köp.
            Så tror inte du riskerar att bli bannlyst från forumet för det.

            Fiskade själv med en Cardinal i flera år som jag fått i present, fungerade alldeles ypperligt till en vän tappade den i marken och själva foten gick av...

            Kommentera


            • Daiwa, Ninja (595:-) eller Fuego (999)!

              Kommentera


              • Ursprungligen postat av Mijni Visa inlägg


                Är man nöjd med en rulle är det ett bra köp.
                Så tror inte du riskerar att bli bannlyst från forumet för det.

                Fiskade själv med en Cardinal i flera år som jag fått i present, fungerade alldeles ypperligt till en vän tappade den i marken och själva foten gick av...
                Det är väl just det, att man ofta får vad man betalar för. Men just denna rulle tyckte jag lågt högt i pris vs prestanda.

                Trist med din rulle det är väl en fördel om man köper en ambassadör för någon tusenlapp och uppåt, att den i teorin håller håller ut, däremot vette fasen om man kan lyckas avverka allt mellan 5-10 52 FD under en livslängd

                Kommentera


                • "Most Bang for the Buck" är ett subjektiv begrepp. Jag tror också att 2-5 billiga rullar håller längre än en dyr eller riktigt dyr men sen finns det flera andra parametrar som har mer eller mindre betydelse för oss.

                  I mitt senaste exempel så bytte jag in en nyköpt ofiskad rulle för 4000 till en för drygt 1000 å de två känns initialt i princip lika sköna att veva, har fin mjuk broms och lika bra linpåläggning. Den dyra borde ha lite längre livslängd men hur mycket då funderar jag givet att ha sett här på FS att i alla fall dyra multirullar kan bli bedrövliga oroväckande fort.

                  Jag tror att en haspelrulle för 500kr tappar mer där så i detta fall hellre en för 1000 än två för 500 även om jag inte vinner något vidare i ren livslängd...
                  Senast ändrad av anteman; 2020-12-01, 20:22.

                  Kommentera


                  • Panget för pengen idag kanske i de flesta fall handlar om lätt gång (mjuk är något helt annat, den som vet vet), häftigt utseende och exempelvis en sjujävla påstådd slirbroms.
                    För vissa av oss surgubbar är det istället lång livslängd, för någon annan är det så många finesser vilka känns igen från dyrare rullar som möjligt.

                    Själv går jag gärna på byggkvalitet och "hur rullarna är ihopskruvade" som jag brukar uttrycka det, det har till viss del med pris att göra men i långt från alla fall.

                    Kommentera


                    • Råkade i veckan även klicka hem en Daiwa Ninja LT 4000C. Har nu torrvevat Ninjan och Nascin. Första intrycket rent estetiskt ser de ut att vara samma kvalitet på finish. Blir lite olika ljud vid vevning men det tror jag beror på hur rotorn ser ut med olika hål. Upplever dem lika lättvevade och ”mjuka” i gången. Hur de är byggmässigt kan jag inte uttala mig om då jag inte vill öppna rullarna och kika. Stort plus på Ninja som har mjuk gummi vevknopp, detta har ju inte många rullar i den prisklassen, Shimanos billiga har ju plast. Nasci har ju också gummi vevknopp. Blir spännande att prova dem vid praktiskt fiske. Ninja kostar ju nästan halva priset av Nasci. Får återkomma med lite synpunkter framöver.
                      Senast ändrad av harlequine; 2020-12-03, 21:57.

                      Kommentera

                      Foton

                      Collapse

                      Relaterat

                      Collapse

                      Ämnen Statistik Senaste inlägg
                      Startad av barnmorskan, 2013-06-20, 01:04
                      2 299 svar
                      262 597 visningar
                      0 gillar
                      Senaste inlägg barnmorskan  
                      Startad av Monkey, 2016-10-12, 22:07
                      858 svar
                      139 389 visningar
                      0 gillar
                      Senaste inlägg gaddivar  
                      Startad av riggs, 2017-01-18, 18:03
                      1 031 svar
                      193 534 visningar
                      0 gillar
                      Senaste inlägg Sundström76  
                      Startad av Hasse92, 2017-06-12, 12:20
                      7 svar
                      2 141 visningar
                      0 gillar
                      Senaste inlägg billion
                      av billion
                       
                      Startad av Jocke290, 2019-05-10, 10:09
                      79 svar
                      12 298 visningar
                      0 gillar
                      Senaste inlägg Torekrok  
                      Arbetar...
                      X