Vilken haspelrulle ger most "bang for the bucks"? - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Vilken haspelrulle ger most "bang for the bucks"?

Collapse
X
 
  • Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

  • Silverbågen
    replied
    Ursprungligen postat av Lozz Visa inlägg
    Antal lager bör man inte lägga jättemycket vikt på, det är snarare kvalitéten på lagrena som är viktig
    Menar du att Shimano generellt sett kör med bättre lager än ABU på rullar i den här klassen?

    Lämna en kommentar:


  • grynning
    replied
    Utav dom du nämner hade jag valt stradicen pga den högre utväxlingen men techniumen är också fin om man vill ha "vanlig" utväxling.

    Lämna en kommentar:


  • Lozz
    replied
    Ursprungligen postat av Silverbågen Visa inlägg
    Viktmässigt verkar Battle rullen ligga lite över övriga rullar.

    Stradic Ci4 ligger här i en klass för sig själv, 60 g lättare än nästa rulle. Sedan kommer ABUs 503a och Technium och dessa båda har ytterligare 60 g upp till Battle-rullen.

    Har gillat mina 503-or av den gamla modellen och hade inte ABU valt att sätta dubbelvev på den nya modellen hade jag kanske på allvar övervägt den. Har sett att antalet kullager är mindre på den nya varaianten. Nån som vet om det skiljer i kvalitet på dessa mellan modellerna.

    Noterar även att Shimano generellt set brukar ha färre lager i sina rullar....är det nåt att reflektera över?

    Har en äldre stradic i 4000 size och en Super GTM RB 4000 som jag tycker har mjuk och skön gång trots relativt få lager...
    Antal lager bör man inte lägga jättemycket vikt på, det är snarare kvalitéten på lagrena som är viktig

    Lämna en kommentar:


  • jorgen.mansson
    replied
    Tokushima rullarna ger väldigt mycket rulle för pengarna jämfört med dom mer kända märkena..

    Nackdelen är service och delar, vad jag vet finns bara 2 företag som tar in dom till Sverige

    Lämna en kommentar:


  • gabbu
    replied
    Av de du nämnt skulle jag säga stradic ci4. Grymt skön rulle. Och ja ci4:an är snäppet skönare än techniumen (fiskat med båda).

    Lämna en kommentar:


  • Silverbågen
    replied
    Viktmässigt verkar Battle rullen ligga lite över övriga rullar.

    Stradic Ci4 ligger här i en klass för sig själv, 60 g lättare än nästa rulle. Sedan kommer ABUs 503a och Technium och dessa båda har ytterligare 60 g upp till Battle-rullen.

    Har gillat mina 503-or av den gamla modellen och hade inte ABU valt att sätta dubbelvev på den nya modellen hade jag kanske på allvar övervägt den. Har sett att antalet kullager är mindre på den nya varaianten. Nån som vet om det skiljer i kvalitet på dessa mellan modellerna.

    Noterar även att Shimano generellt set brukar ha färre lager i sina rullar....är det nåt att reflektera över?

    Har en äldre stradic i 4000 size och en Super GTM RB 4000 som jag tycker har mjuk och skön gång trots relativt få lager...

    Lämna en kommentar:


  • Cannonball
    replied
    Jag använder en Penn Battle 3000 på ett Shimano Technium 9' 7-21g, det är en mycket skön kombo.

    Lämna en kommentar:


  • Lozz
    replied
    Det var high speed varianten. Okuma har annars kommit med mycket bra rullar, förstår inte riktigt varför Trio-serien blev så hajpad faktiskt. PENN Battle är kungliga rullar för pengarna, riktiga slitvargar, gjorda för att stå ut med hårt fiske.

    Personligen skulle jag ändå ta Technium, har ägt både Technium FA och FB i både 2500- och 4000-storlek, blev tyvärr av med min sista i ett inbrott i bilen uppe vid Domarudden :\ Det var en Technium 2500 Mgs, den bästa rulle jag ägt i den storleken.

    Med det sagt så vill jag verkligen inte minimalisera PENN Battle, då det som sagt är en GRYMT tålig rulle.

    Lämna en kommentar:


  • Silverbågen
    replied
    Hmm ..... har ingen erfarenhet Penn men av de föreslagna rullarna tyckte jag att Battle-rullen såg juste ut .....men....Slammervarianten såg i mina mina ögon ut som en äkta "bensinmacks-rulle"....obs only judging the cover there.....but apperance also counts...

    Var det Trio-Hi speed-rullen du haft problem med linuppläggningen Lozz? eller annan okuma?

    Lämna en kommentar:


  • HenkeW
    replied
    Skulle jag vara ute efter en Haspelrulle då skulle det absolut bli en Penn Battle !
    Ser skitbra ut och verkar vara stabila som en stridsvagn !

    Lämna en kommentar:

Foton

Collapse

Relaterat

Collapse

Ämnen Statistik Senaste inlägg
Startad av Storborre, 2013-06-06, 22:19
107 svar
23 932 visningar
0 gillar
Senaste inlägg Utter
av Utter
 
Startad av barnmorskan, 2013-06-20, 01:04
2 295 svar
261 865 visningar
0 gillar
Senaste inlägg engqvist  
Startad av Monkey, 2016-10-12, 22:07
852 svar
138 353 visningar
0 gillar
Senaste inlägg El_Kebabo  
Startad av riggs, 2017-01-18, 18:03
1 030 svar
192 669 visningar
0 gillar
Senaste inlägg engqvist  
Startad av Hasse92, 2017-06-12, 12:20
7 svar
2 069 visningar
0 gillar
Senaste inlägg billion
av billion
 
Arbetar...
X