Multi utrustning för lätta beten. - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Multi utrustning för lätta beten.

Collapse
X
 
  • Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

  • JontaK
    replied
    Ursprungligen postat av metspö Visa inlägg
    Tack för svaren! Nu förstår jag lite bättre. Framförallt är det vikten på spolen som avgör vilken lägsta vikt jag kan kasta med framgång. Lättare spole - möjlighet till lägre kastvikt.
    Grovt förenklat kan man säga att det stämmer, ja.

    Listan tonyex postade ger en ganska bra fingervisning även om den är långt ifrån precis.

    Det som påverkar rullens potentiella kastviktsspann är spö, lina och den som håller i grejorna. Dessa tre parametrar spelar i de flesta fall betydligt större roll än själva rullens uppbyggnad om man inte pratar extremer.

    Det är väldigt svårt att säga att en Ambassadeur 5*** inte kan kasta riktigt lätt för i vissa fall kan de det.
    Precis som man inte kan ta för givet att en Aldebaran BFS XG, Revo KTF LTX eller Daiwa SS Air kan kasta 3-grammare. Det har så mycket med andra förutsättningar att göra.
    Dock har alla rullar en viss kastviktpotential, vad det blir av den avgör fiskaren med sin skicklighet och val av övrig utrustning.

    Ursprungligen postat av trigger Visa inlägg
    Varför har vi ingen egen sån tråd här på fiskesnack än?!
    Intressant tanke!
    Det hade om inte annat varit läge att poppa popcornen, luta sig tillbaka och låta sig underhållas av när Ambassadeurpojkarna ska korrigera Japanpojkarnas siffor och tvärtom.
    Senast ändrad av JontaK; 2015-12-02, 21:32.

    Lämna en kommentar:


  • trigger
    replied
    Ursprungligen postat av tonyex Visa inlägg
    Följande info är hämtat från en sida på nätet. Tack Utter!
    Vissa kastvikter kan man justera lite grann för att dem är lite ouppdaterade , men det är inte det som är meningen, utan tanken är ge dig en liten fingervisning på vad folk tror är "optimalt" om kastvikter för multirullar.
    Varför har vi ingen egen sån tråd här på fiskesnack än?!

    Lämna en kommentar:


  • metspö
    replied
    Tack för svaren! Nu förstår jag lite bättre. Framförallt är det vikten på spolen som avgör vilken lägsta vikt jag kan kasta med framgång. Lättare spole - möjlighet till lägre kastvikt.

    Lämna en kommentar:


  • jorgen.mansson
    replied
    6000 känner jag inte till direkt. Har aldrig ägt någon.
    Kastar lite bättre och är lite stabilare en 5000 rullarna.

    Optimal betesvikt vete tusan men runt 60 gr kanske ....
    Senast ändrad av jorgen.mansson; 2015-12-02, 20:06.

    Lämna en kommentar:


  • tonyex
    replied
    Ursprungligen postat av metspö Visa inlägg
    ... Men säg en multirulle i 5000 storlek eller (motsvarande för andra märken) vilka betesvikter är optimalt för dom? .
    Precis som svaret ovan, svårt att svara på det på raka arm. Jag skulle tro att allt från 20 eller 30 gram och uppåt känns som lite mer optimalt , med tanke på spolens fysik och rullens vikt. Om du trimmar den med UT eller Avail prylar, då funkar rullen bra för fiskemetoder som kräver lite längre spön [och då tänker jag mest på balansen], som t. ex: havsöringsfiske med beten runt 20-25 gram.

    Följande info är hämtat från en sida på nätet. Tack Utter!
    Vissa kastvikter kan man justera lite grann för att dem är lite ouppdaterade , men det är inte det som är meningen, utan tanken är ge dig en liten fingervisning på vad folk tror är "optimalt" om kastvikter för multirullar.

    SF= Saltvattentålig
    NSF= ej saltvatten
    Lagertausch= kullagerbyte (till anpassade abec 7)
    Abu
    Revo Premier: 5-35g (mit Lagertausch unter 5g möglich)
    Revo S: 7-70g
    Revo SX: 7-70g
    Revo Inshore: 10-150g SF
    Revo STX: 10-80g
    Revo Toro: 20-300g (?)
    EON Pro 7-50g
    Blue/Black/Silver/Pro Max: 15-50g
    C3 4601: 15 - 120 g
    C4 5601: 15 - 120 g
    C4 5601JB: 20 - 200 g
    Mörrum rot: 3,8g - 30g

    Daiwa
    Presso: 2-15g
    Pixy: 3-20g
    Steez 103: 3-30g
    TD-Itö 103: 3-30g
    TD-Itö 105: 3-30g(?)
    TD-Z 105: 3-30g
    Steez 100: 7-50g (?)
    Alphas, type F, Sol: 5-30g NSF (mit Lagertausch 3g)
    Alphas Type R: 3-30g SF
    Alphas itö: 3-30g NSF
    Alphas 150: 10-60g (?)
    Viento: 7-50g (?)
    Zillion: 10-80g
    Ryoga / Pluton 25-150g
    Coastal Inshore 10-100g SF

    Shimano
    Aldebaran: 5-35g
    Antares:
    Core 51MG: 5-25g
    Calcutta Conquest 50/51: 3-25g
    Calcutta Conquest / TE 100/101 : 5-50g (?)
    Calcutta Conquest 200/201: 10-130g (auch Calcutta 201 TE)
    Calcutta 201 B: 20-150g
    Calcutta Conquest 300:
    Calcutta Conquest 400/401: 40-300g(?)
    Cardiff 200/201A: 10-120g
    Cardiff 300A: 30-180g
    Chronarch 101D: 6-60g (?)
    Curado 100/101 D: 7-40g
    Citica 200/201E: 6g-?g
    Curado 51: 3-21g

    Tica
    Caiman CT: 40-170g
    Sculptor: 10 -120g
    Okuma
    VS 200 10-80g

    Quantum
    Energy PT E761: 8-80g
    CABO PTS CBC21 15-150g
    //T
    Senast ändrad av tonyex; 2015-12-02, 21:04.

    Lämna en kommentar:


  • joens
    replied
    Ursprungligen postat av metspö Visa inlägg
    Jag fiskar upp den här tråden istället för att starta en ny..

    Jag sitter och funderar på det här med kastvikter. Kastvikter för ett spö förstår jag. Men säg en multirulle i 5000 storlek eller (motsvarande för andra märken) vilka betesvikter är optimalt för dom? 6000 storlek? Hur ska man veta det? 20g är det för låg vikt för rullen, men lagom för spöt? Lite kvällsfunderingar bara... Någon som har ett svar? Ju mer jag försöker lära mig om fiskets alla beståndsdelar desto mindre förstår jag.

    Beror på mycket.
    Spole, lina osv.

    Jag kastade 17-18gr idag med en Record 5600 och ett spö klassat till 21-5xg.

    Gick som en dröm!

    Men en "vanlig" 5600 ligger väl otrimmad i spannet 15-1000000gr?
    Tänkte jag skulle undersöka vad en 5601jb klarar att gå ner till någon dag.

    6000 känner jag inte till direkt. Har aldrig ägt någon.

    Lämna en kommentar:


  • metspö
    replied
    Jag fiskar upp den här tråden istället för att starta en ny..

    Jag sitter och funderar på det här med kastvikter. Kastvikter för ett spö förstår jag. Men säg en multirulle i 5000 storlek eller (motsvarande för andra märken) vilka betesvikter är optimalt för dom? 6000 storlek? Hur ska man veta det? 20g är det för låg vikt för rullen, men lagom för spöt? Lite kvällsfunderingar bara... Någon som har ett svar? Ju mer jag försöker lära mig om fiskets alla beståndsdelar desto mindre förstår jag.

    Lämna en kommentar:


  • jorgen.mansson
    replied
    chonarch c14+ är extra intressant eftersom den går även i bräckt/saltvatten.
    Bara MGXtreme som inte klarar bräck/salt vatten.
    Senast ändrad av jorgen.mansson; 2015-07-06, 16:31.

    Lämna en kommentar:


  • c.marcusson
    replied
    Tråden verkar ha något år på nacken men är aktiv fortfarande så jag postar här istället för att skapa en ny.
    jag är egentligen en inbiten haspel användare men efter att jag köpte en Abu pro rocket och ett westin dynamic powercast till gäddfiske så har jag blivit sugen att utforska fisket med multirulle mer.

    Influerad av amerikanarnas bassfiske beställde jag ett shimano Crucial Bass 73MHB Fast 7'3", 7-21g igår.(http://sumpansfiske.se/spon/spinnspo...fast-73-7-21g/)
    Nu är jag ganska villrådig vilken lågprofilare jag ska para ihop den med. Många av de modeller man kan läsa om här på forumet har ganska nyligen blivit uppgraderade (t.ex Shimanos rullar) och nya modeller har kommit ut.
    Jag har väl inte direkt satt något tak på min budget, jag vill givetvis ha något som är ekonomiskt försvarbart men betalar gärna lite extra upp till kanske 3-3,5k om jag får något som är extra bra.
    Flera av de rullarna jag är intresserad av finns inte att kolla på i någon butik i närheten av mig vilket gör det hela svårare.
    jag har kollat på följande:
    ABU mgxtreme
    ABU stx
    Shimano curado 201 I
    Shimano chonarch c14+

    chonarch c14+ är extra intressant eftersom den går även i bräckt/saltvatten.
    Även om spö't är klassat ner till 7g så kommer tvivlar jag på att jag kommer kasta så lätta drag, mer troligt är 12-20g.
    Om någon har några tips eller funderingar så är de varmt välkomna. Kan säga direkt att jag inte är på jakt efter några andra fabrikat än Shimano eller ABU.

    Lämna en kommentar:


  • Joakim000
    replied
    Ställer frågan här: ABU Silver Max säljs billigt på Huntyards nu. Om man vill prova på att fiska beten kring 10-20g, kan man då köra med denna rullen? Egentligen är jag inte så mycket för billiga, plastiga historier men jag har nog ingen större budget just nu...

    Lämna en kommentar:

Foton

Collapse

Relaterat

Collapse

Ämnen Statistik Senaste inlägg
Startad av barnmorskan, 2013-06-20, 01:04
2 299 svar
262 615 visningar
0 gillar
Senaste inlägg barnmorskan  
Startad av Monkey, 2016-10-12, 22:07
858 svar
139 389 visningar
0 gillar
Senaste inlägg gaddivar  
Startad av riggs, 2017-01-18, 18:03
1 031 svar
193 540 visningar
0 gillar
Senaste inlägg Sundström76  
Startad av Hasse92, 2017-06-12, 12:20
7 svar
2 141 visningar
0 gillar
Senaste inlägg billion
av billion
 
Startad av Jocke290, 2019-05-10, 10:09
79 svar
12 299 visningar
0 gillar
Senaste inlägg Torekrok  
Arbetar...
X