Import och entusiastprylar! - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Import och entusiastprylar!

Collapse
X
 
  • Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

  • Ursprungligen postat av Silverbågen Visa inlägg
    Då tycker jag du skall komplettera med en 1000-rulle till Speedmastern......min nya Exage FD 1000 skäms inte på mitt....och är 20g lättare än gamla FC-versionen.....Nya Technium väger 10 g mer men det gissar jag beror på nyheterna under skalet....

    Tycker du att det är för "billigt" med 60 eller 140 euro kan du ju alltid välja en Biomaster för 200 e.....och när du ändå är och rycker i sonens Cardiff beställa en egen 301:a för 90 euro från samma ställe ...och slå ut frakten på fler rullar....

    /S
    Njae, vill ju inte verka snobbig, bra grejer är bra grejer! Att Exage FD väger 20g mindre skadar ju inte, men jag antar att nya Technium har X-ship och de ä bra! Får fundera lite till...

    "Quality is the feeling left, long after the price is forgotten"

    "Better be sorry once, than many times"

    Kommentera


    • Inte funderat på en Ryoga?
      Var nere och kastade några långa med min variant igår. Bästa rulle jag haft, tveklöst. Som en mer sofistikerad lyx-Calcutta och med högre utväxling. Jag har bara 1016-modellen men funderar starkt på att ta hem en 2020 så jag kan ge sista ambassadeuren foten.

      Kommentera


      • Ursprungligen postat av barnmorskan Visa inlägg
        Inte funderat på en Ryoga?
        Var nere och kastade några långa med min variant igår. Bästa rulle jag haft, tveklöst. Som en mer sofistikerad lyx-Calcutta och med högre utväxling. Jag har bara 1016-modellen men funderar starkt på att ta hem en 2020 så jag kan ge sista ambassadeuren foten.
        Berätta mer, motsvara vilken storlek, balans??? Är det Magforce broms på den?

        Kommentera


        • Som nybliven ägare av en ryoga 1016 så kan jag bara hålla med. En riktigt finstämd liten tank! En dröm att fiska med!

          Kommentera


          • Ursprungligen postat av thejocce Visa inlägg
            Som nybliven ägare av en ryoga 1016 så kan jag bara hålla med. En riktigt finstämd liten tank! En dröm att fiska med!
            Import?
            För vilket fiske?

            mvh

            Kommentera


            • Min är köpt från japan. Jag använder min till lättare spinn/jigg/jerk med beten upp till 75 gram. En 2020 storlek är nog bättre lämpad om du ska dänga tungt.

              Kommentera


              • Ursprungligen postat av MFEGFT
                Körde med Daiwa Pluton 200hl (samma som Ryoga??) ett tag. Grym rulle, men den gjorde jag mig av med efter lite googlande. Skall tydligen finns något mindre problem som kan uppstå med Pluton/Ryoga och dess uppbyggnad av linspridare.
                http://forums.tackletour.com/viewtopic.php?f=47&t=46986
                Har läst lite om det där problemet och det verkar ha varit nån barnsjukdom som var högst slumpmässig i hur det inträffade. Hur som ska det vara åtgärdat sen länge och nya rullar ska inte ha det problemet. Jag skulle inte tveka på att köpa en Ryoga/Pluton om jag hade rullbudgeten för det

                Kommentera


                • Stämmer som både MFEGT och Fogeljazz säger. Det var initialt problem med ett nylonhjul som gjorde att linspridaren hängde sig, men det är sedan länge fixat.
                  Ryoga 1016 rymmer som en Daiwa/Shimano i storlek 100. Såg att du har tänkt fiska beten upp till 140g med din. Även om jag inte skulle tveka en sekund att skicka iväg det med min, skulle jag nog ändå vilja ha en biffigare rulle till det fisket.

                  Eftersom jag för tillfället saknar möjlighet till riktat fiske och får fiska var/när jag kan blir säkert 90% av fångsten gäddor under 5kg och abborre. Jag har därför "downsizat" till rullar och spön väl anpassade för den storleken på beten och fisk, men med reserver för vilken firre som helst.
                  Bäst för mig hittills är Ryoga 1016. Om du ursäktar den sopiga bildkvalitén (iphone+kökslampa) så får du i alla fall känsla för propotioner i förhållande till en amba 5000.

                  Click image for larger version

Name:	image (5).jpeg
Views:	2
Size:	479,8 KB
ID:	1770726Click image for larger version

Name:	image (6).jpeg
Views:	2
Size:	429,4 KB
ID:	1770727Click image for larger version

Name:	image (7).jpeg
Views:	2
Size:	397,8 KB
ID:	1770728Click image for larger version

Name:	image (8).jpeg
Views:	2
Size:	455,7 KB
ID:	1770729

                  Snyggare referensbilder finns här: http://jerkbait.pl/topic/17783-multi...38-oz-do-3-oz/

                  Rullen Har MagForce-Z Ryoga vilket rent tekniskt är samma som MagForce-Z. Personligen älskar jag MagForce-Z eftersom jag tycker det kombinerar det bästa av centrifugal- och magnetbromsen. Kastar gör den i alla fall jävligt bra. Grymt stabila kast utand tendenser till nervositet, men det är ju en smaksak.

                  Rullfästet är rejält lågt, så den ligger i likhet med andra 100-rullar bra i handen. Ryogan ligger nog någon mm lägre än en calcutta 100. Linupptaget är 67cm och vikten ca 250g men känns ändå lätt i handen. den känns onekligen som thejocce säger; som en liten tank.

                  Nu blev det något sorts j---a dubbelpostande mitt i allt

                  Men hur som helst; grym rulle och bor du i sthlm-trakten är du välkommen att testa!
                  Senast ändrad av barnmorskan; 2013-10-11, 19:54.

                  Kommentera


                  • STOP DÄR, det där är ju en MEGABASS limit utgåva, riktigt läcker!!!

                    Wow, vilka bilder, de gjorde det dock inte lättare, kan inte Polska???

                    Calcutta Conquest DC ser onekligen läcker ut, liksom Ryogan och vanliga Clacutta Conquest,,,, pewh!

                    Jag har (hittills) mest fångat aborrar, mindre gäddor, (PB 4,2: taget på dotterns Abu Impact 6 fot 5-15gram och medföljande haspelrulle, riktigt roligt) så även jag "kommer undan" med mindre grejer egentligen, jag har ett drag på 140 gram (R2S Dahlberg Wideglide i färgen Shadow), övriga ligger en bit under 90gr.

                    Detta är faktiskt inte så lätt, har läst mycket gott om Magforce bromsen, DC+ vet jag är kanon!

                    Hoppas jag kommer ut lite imorgon och får känna på Edge spöt med Conquest 101DCn.

                    mvh

                    Kommentera


                    • Jo, det är en Megabass, men skillnaderna är i huvudsak kosmetiska.
                      Är det fiske efter "normalfisk" med "normalbeten" som gäller tror jag på en ryoga 1016 alla dagar i veckan. Jag tycker problemet med 201DC är att den känns lite stor i förhållande till linkapacitet. Dessutom tycker jag är utväxlingen i underkant för att vara passande för "universalfiske". Det fanns 7,1:1 till 51an och och 101an förut, men de verkar vara slut och aldrig komma åter.

                      Tycker annars att 101an täcker det nedre spannet ganska bra så en 1016 kanske blir överflödig. Är det större beten , som wideglide du huvudsakligen vill ha en rulle till är det 2020 som gäller. Sedan köper du en 2012-spole http://all.daiwa21.com/fishing/item/..._ie/rcsb_2014/ så slipper du spola på 200m lina. Sen är du hemma

                      Kommentera

                      Foton

                      Collapse

                      Relaterat

                      Collapse

                      Ämnen Statistik Senaste inlägg
                      Startad av barnmorskan, 2013-06-20, 01:04
                      2 305 svar
                      262 907 visningar
                      0 gillar
                      Senaste inlägg JontaK
                      av JontaK
                       
                      Startad av Monkey, 2016-10-12, 22:07
                      858 svar
                      139 455 visningar
                      0 gillar
                      Senaste inlägg gaddivar  
                      Startad av riggs, 2017-01-18, 18:03
                      1 031 svar
                      193 750 visningar
                      0 gillar
                      Senaste inlägg Sundström76  
                      Startad av Hasse92, 2017-06-12, 12:20
                      7 svar
                      2 144 visningar
                      0 gillar
                      Senaste inlägg billion
                      av billion
                       
                      Startad av Jocke290, 2019-05-10, 10:09
                      79 svar
                      12 322 visningar
                      0 gillar
                      Senaste inlägg Torekrok  
                      Arbetar...
                      X